Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1818 ggr
Helena888
0

Nybörjare räkakvarium

Hej!

Jag har just skaffat ett 30-liters räkakvarium. Har tänkt ha några räkor, mycket växter och ett par guppys i det. Har ni något tips på bottenmaterial? Jag vill gärna ha något mörkbrunt. Såg att det finns nåt som heter ebi gold shrimp soil, och en annan som heter ebi waterplant soil. Vad tror ni om dessa? Den som är specifikt för räkor lär ha låg näringshalt. Hur mår då växterna? Soilen som istället är för växter verkar ha hög näringshalt, men har räkor på förpackningen. Hur ska jag tänka? Vill ju ha så bra förutsättningar som möjligt för att lyckas med mitt projekt :-)

Mona22
0

Jag kör vanlig brun sand i akvariet och inga tillsatser.räkorna trivs super och "ynglar av sig" lite då och då.

Helena888
0

Förresten, vad säger ni här. Kan man ha ett par Guppy i 30 liter eller är det för litet? Känns lite litet när man ser det… Jag ska ju ha räkor också. Å andra sidan är väl Guppy helst vid ytan och räkor helst på botten…?

Mona22
0

Jag har 2 guppyn i mitt 20. de verkar glada men jag själv tycker det är på gränsen så de hamnar i mitt stora snart. I ett 30 funkar det nog.

Helena888
0

Ok. Tror du det är bättre med några rasboror?

kigon
1

Du kan ha ett stim galaxy rasborer i ett 30L 🙂 Har själv det, de brukar vara skygga i början men mina är knappt skygga alls nu, väldigt vackra fiskar också! De är så pass små så akvariet ser inte lika litet ut som det är alls 😃 så slipper man känna skuldkänslor för några inträngda guppisar också…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Helena888
0

Jamen precis så är det jag känner! Det känns litet, samtidigt som jag tror inredningen gör sig bättre med små fiskar. Har du nån aning om vart man kan köpa såna fiskar? Karlstad eller Göteborg? Har letat och letat!

GuUuLd
0

#6 Pets ute i Ilanda brukar ha ett hyffsat utbud på rasboror, annars är det bara be dem beställa hem :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Spöket
0

Ett tips.. räkorna utmärker sig mer om du har svart bottenmaterial. Jag har Fluval shrimp stratum

Obs  det är inte min bild i länken  http://i26.photobucket.com/albums/c136/fishkiller_/ebi/aaaaaaaaaaadadadaddaaaaaaaaaa.jpg

Multi vad?

kigon
1

#6 Köpte mina från http://www.asplundsfisk.se/

De var väääldigt fint packeterade och verkade inte stressade eller mådde dåligt när de kom fram, så rekommenderar de starkt!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.