Stimfiskar?
Hej :)
Söker efter tips på stimfiskar som stimmar bra och som klarar högre temperaturer som 28-31 grader. Ska gå bra med slöjfiskar och ska trivas i ett 200 liters. Får gärna vara lite större, ska kunna gå med större fiskar (slöjscalare/diskus).
Några tips? ❤️
Jag sökte på Zoopet och hittade tyvärr ingenting.. fanns ingen stimfisk som trivdes med den höga temperaturen :/
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag vet faktiskt inte hur mycket fiskar påverkas av att leva i några grader varmare eller kallare vatten än vad dom egentligen vill ha, så jag kan inte svara på det. Men det finns säkert någon annan här som har erfarenhet? :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Om man tittar på gradanvisningarna på t.ex zoopet så kan de variera stort, fantomtetran hade 23-28. Jag antar att de är för att den fisken har avlats på så länge i fångenskap att tempraturen kan vara lägre eller hörge än vad de är från de vilda. (Dom är tåliga fiskar)
Jag har med hört att fantomer ska va bra och cardinaltetran är oxå en fisk som går bra i varmare vatten, och är en vanlig stimfisk med just discus. Väldigt fina tillsammans, men köp inte för små cardinaltetror så de blir mat bara.
De ända man ska tänka på när man höjer tempraturen är att deras ämnesomsättning höjs och med de äter dem mer.
Även när fiskar är sjuka och medicineras brukar man rekomendera att höja tempen till 28-30. Så du bör inte vara orolig att bara för att de står en viss temp på zoopet att de inte skulle gå att ha lite högre.