Kommer han dö?
Vi har haft två slöjstjärtar i ca ett år. Den ena mår toppen, men den andra ligger bara på botten under en växt och har gjort det i flera veckor. Det känns som att han inte ser något, för han brukar simma upp till ytan när jag knackar på locket för satt ge dem mat, men han ser inte var maten är. Vi har pansarmalar och Musse pigg platy, men alla fiskar verkar komma bra överens. Är han bara gammal eller är han sjuk?
Hur stort är akvariumet fisken bor i?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#1 150 liter :)
Fiskar brukar dra sig undan både när de är sjuka och/eller ska dö. Visar han mer symtom än att dra sig undan? Du skrev att han inte verkar se maten, Får han i sig någon mat alls?
Bild?
Har inte haft slöjstjärt på ca fem år (om jag minns rätt) ;) men har läst att om man matar slöjstjärtar vid ytan så sväljer dom luft, vilket inte är bra. Dom kan bli sjuka, hände mig när jag hade Slöjstjärt. Nu vet jag inte om du matar vid ytan men gör inte det. Dom kan även få förstoppning, hände en kompis som tyvärr behövde avliva den.
#3 han ligger bara på botten helt stilla :( jag vet inte riktigt, kanske någon flingbit, men inte mycket. #4 (bild kommer i inlägget under) Oj, det har jag alltid gjort… Dock "äter" den friska fisken vid ytan hela tiden. Ser ut som att han äter luftbubblor. Hur matar jag dem om jag inte gör det vid ytan? :) Är bara lite fundersam eftersom den andra mår jättebra.
När jag hade slöjstjärtar matade jag dem med sjunkande foder bla av denna sort: "Saki Hikari Fancy Goldfish". De älskade den🙂. Fodret sjunker långsamt och är lätt för guldfiskarna/Slöjstjärtarna att både hitta och äta.
Kan vara som #4 säger att det är fodret det beror på. Du kan ju kanske byta fodersort nu pronto och testa om det påverkar killen positivt?
En annan sak som jag funderar på är hur varmt vattnet är med tanke på att det bodde flera olika fiskarter däri, både kallvatten´s- och tropiska…
#8 åh, tack så mycket! Ska åka och köpa det så fort jag har tid!
För att mata under ytan kan du ta en lagom mängd mat mellan två fingerspetsar och hålla det under vattenytan när du släpper maten :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#10 Bra tips! Det jag dock tyckte var bra med det Guldfisk/Slöjstjärtanpassade fodret fr Hikari var att det var avsett just för fisksorten och innehöll minimalt med protein, som ju slöjjisar inte ska ha för mycket av🙂
Ja du har säkert rätt i att det är ett bra foder :) Jag har själv inget intresse i just slöjstjärtar och har aldrig hållit någon, de är fina men inte för mig. Därför är min kunskap om dem inte så stora heller. Om Ts skulle få problem med att få tag på fodret så kan man dock använda denna metod.
Får jag fråga dig seaside. Bilden du har laddat upp, är det din egen eller upphovsrättsskyddat material? Vi vill ju helst inte bryta mot några lagar här på forumet :)
Prova och lägg lite kokt broccoli bredvid honom, kanske är lätt att hitta för honom. Mina brukar få det som lördagsgodis:)
Har du ett annat akvarium?
Hur hög temp är det i karet?
om det var SBD skulle den vara vid ytan och flyta så det är inte det, är gälarna väldigt röda?
Om du har en tom 50 liter+ plastback och en luftpump så kan du fixa en liten "karantänlåda", kallt vatten är mer syrerikt så ingen doppvärmare behövs. Byt 50-100 procent vatten varje dag.
Hoppas han klarar sig :(
#12 Ooops - den tog jag från nätet (utan lov 😇) - så ta gärna bort bilden!
Jag har tagit bort den nu. Jag har själv gjort misstaget någon gång men tur är väl det att man lär sig! :)
Han tuggar hela tiden, och ibland hostar han till. Kan det vara så att något har fastnat i halsen eller så?
#17 Slöjstjärtar är ju alltid hungriga - och i sin jakt på mat händer det att de tar grus/småstenar i munnen och "slickar rent" algerna från dessa. Kan det vara det som har hänt?
… Fast å andra sidan är det lite konstigt att han är så lugn då. Man vet ju själv vilken panik man kan känna om man sätter något i halsen. Hostandet kanske är ett symtom från luftvägarna?
Det enda jag kommer att tänka på med matvägran och hosta är beskrivningen av första symtomen på bukvattensot…
1 år och så liten? Hur sköter du akvariet? Det där ser ut som en slöjstjärt som har hindrats från att växa ordentligt på något vis tycker jag.
Det bästa du kan göra är nog att avliva denna stackarn så att han slipper lida mera.
#22 Okej, hur ska jag avliva honom?
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4efdebcbd4ebea35f1007cdd-avliva-fisk
I den här tråden finns det lite tips.