Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 8426 ggr
[Billkampfisk]
0

är min guppy gravid?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är min Guppy hona gravid kan någon se det? Glad

Lindzen
0

I mina ögon ser hon ut att vara det, men guppyhonor är gravida i stort sett hela sitt liv eftersom de kan lagra sperma så de behöver bara para sig några gånger. Så de får ny kull ungefär var 4-5e vecka :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[Billkampfisk]
0

okej :D hoppas det blir lite yngel snart  :)

siennasmams
0

jag hakar väl på med *min* guppyhona i den här graviditetstråden, då!
vad anser doktorn om henne?
*garvar*

Lindzen
0

Gravid tycker jag det ser ut som ;) Men som sagt så är Guppy honor gravida i stort sett hela tiden under sitt liv så det kommer oftast yngel var 4e-5e vecka, honor kan ju lagra sperma så de kanske bara behöver para sig 1 eller 2 gånger under sitt liv :)

Mvh Linda

siennasmams
0

#4 tack, snälla doktorn!
*garvar*

blir till att införskaffa en yngelkasse imorgon, då…
:)

Medea
0

Oh, en gravidguppy-tråd! Skrattande

Jag har inga honor än, men ska skaffa om en vecka eller så (fanns inga fina sist jag var i djuraffären, så det blev bara två hanar då). Jag hoppas att det blir yngel så småningom!

1) Bör jag ha dem i en yngelkasse för att de ska klara sig? Jag kommer bara att ha guppys i karet (förutom ett par-tre äppelsnäckor).

2) Om jag struntar i yngelkasse, bör jag sätta något över pumpen (typ en nylonstrumpa) så att de inte dras in i den? Det är ett litet kar, 40L, med en pump som är anpassad efter den vattenmängden.

3) Om man parar guppys med olika färger, blir det bara grått och brunt då (typ som när man blandar vattenfärger) eller kommer ynglen trots det att få klara, fina färger?

Ursäkta för trådkapning! Skrattande

Lindzen
0

1) Har du mycket växter och flytväxter så bör ynglena klara sig ändå, kan vara bra med lite gallring också för det blir lätt fisksoppa på kort tid ;)

2) Jag lät mina guppyyngel vara i mitt 180 L och de flästa överlevde och jag har ett ganska stort filter där och de sögs aldrig in. Jag tror de känner om de är på väg att sugas in så de simmar nog bort. Men vill du vara 100 % säker så kan du ha nylonstrumpa iaf under den tiden så de är som minst.

3) De kommer ha klara fina färger ändå, det funkar inte som vattenfärg ;) Det är den dominantaste färgen föräldrarna har som ynglena oftast får.

Mvh Linda

FridaIsHere
0

HejHej! Jag är nybörjare med akvarium så jag vet ingenting om yngel eller graviditet. Är det någon som ser om min Guppy hona är gravid? Har läst att dem ska ha en liten svart fläck vid ändan och det har min Guppy! Jag köpte henne idag faktiskt och på djuraffären så var hon endast med andra Guppy honor. Jag har en Guppy hane i mitt akvarium sen tidigare, kan honan blivit gravid så fort? Eller är den gravid sen innan? Tacksam för svar! :D

mimåne
0

Denna hona ser slank och fin ut. Jag ser inte att hon är på smällen just nu. Men, troligtvis så lär hon bli parad när som helst och små söta yngel har du att vänta dig då :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

FridaIsHere
0

Tack för svaret! :) Men vad är den svarta pricken för något då? Har dem en sån ändå?

molly00
0

Om hon gått med en hane tidigare så kommer hon få yngel snart! ;) du kan räkna med yngel nästan varje månad. :)

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

molly00
0

Dem har den svarta pricken hela tiden, inget att oroa sig för ;)

❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

FridaIsHere
0

Aaww tack för svaret! :D Har en sista fråga bara..men hon är just nu lite slö och simmar nära ytan. Märkte igår att hennes avföring är genomskinlig och trådaktig. Jag har nämligen ett nytt akvarium, kan det vara en orsak? Om vattnet kanske är dåligt..? Eller? Jag har haft i alla medel som behövs när man startar upp ett nytt akvarium. :/ :)

molly00
0

Ojj hon har nog fått bukvattensot! :/ prova göra några enkla vatten byten,.

❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

FridaIsHere
0

Nej.. Men oj… :( hur kan hon fått det? Hon är ju precis ny, kan det hänga med från djuraffären? Hon äter som vanligt och så.. Men ibland drar hon sig undan till ett hörn och simmar nära ytan (som sagt). Vet inte hur jag ska göra. Kan det bli så med ett nystartat akvarium? Om "ja" varför är inte de andra fiskarna sjuka. Jag kan återkomma med en bild när hon har dragit sig undan!

molly00
0

Ja de kan bero på temperaturen men vi får avvakta! :/

❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

FridaIsHere
0

Nu har hon bytt hörn, så hon simmar bredvid hanen bakom pumpen Och temperaturen är 26*C. Man ser inte henne så bra men här är hon! Hanen åkte nyss iväg!

FridaIsHere
0

Suddig bild men nu kom hon fram. Simmar uppe vid ytan lite då och då just nu. Edit: Nu är hon bakom pumpen igen. Hur ser man om en fisk är stressad?