Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1866 ggr
mejamylove
0

Myxazin, dosering!?

Jag verkar bara ha otur med mina fiskar men nu gäller det inte slöjisarna iaf :P 

anyways… denna gång gäller det ett 54 liter med platys, de har fått fenröta och jag har köpt myxazin. På flaskan står det att man ska ha i 2,5 ml i 75 liters, eller 1 ml per 15 liter, eller en droppe per liter. Detta hör ju inte ihop? eller tänker jag fel nu? om jag har i 1 ml per 15 liter så blir det ju över 2,5 som ska bota 75 liter = alldeles för mycket för ett 54 liter.

Det är mos i skallen just efter en långdragen måndag så jag skulle gärna ta emot lite hjälp med doseringen till mitt 54 liter akvarium 🥵 :)

Sarah E
0

Och det är inte olika volym-enheter tex gallons?

Om du går efter 1 ml/15 liter så ska du ha i 5 ml myaxin.

mejamylove
0

Det finns en doseringsanvisning för gallons också men jag kollar på den för liter, men 5 ml blir ju alldeles(!) för mycket för 54 liter om 2,5 ml är till för 75 liter? det är ett ganska starkt läkemedel så det är inte bra att överdosera…

Sarah E
0

Nää, nu har jag sagt fel ju! Tänkte ditt kar var 75 liter. Vänta ska räkna….du ska ha 3,6 ml myaxin till ditt kar.

mejamylove
0

#3 Men det blir ju fortfarande för mycket? om det är 2,5 till 75 liter då kan jag ju inte ha i 1,1 ml mer till ett 20 liter mindre akvarium?

Det är så himla skumt, men jag uppskattar att du försöker hjälpa mig :)

Sarah E
0

Hehe, ja ibland undrar man vilka stjärnskott som skrivit doseringsanvisningarna… det kan ju lika gärna vara den anvisningen om 2,5 ml till 75 liter som är fel…

Du får väl lägga dig nånstans mittemellan :) Fast jag skulle gå på ml/15 l…

mejamylove
0

#5 Jag får ta och göra det, tack för hjälpen :)

Sarah E
0

Lycka till! Hoppas alla klarar sig :)

emmej62
0

står det ingenting mer på flaskan? om det inte gör det skulle jag definiera det som att 2,5 ml till 75L är för svåra/svårare angrepp. och att 1ml till 15 liter är standard dosering.

mejamylove
0

#8 det står 2,5 till 75 liter på flaskan, 1 ml till 15 liter hittade jag på nätet och inte på flaskan. 

Men om 2,5 till 75 liter var för svårare angrepp skulle ju det vara högre dos, inte mindre dos vilket det blir om jag har i 3,6 till 54 liter?

emmej62
0

#9 skrev fel menade tvärt om.