Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 736 ggr
Fislisa
0

Råd ang scalar

Hej Min ena scalar råkade vara vid utblåset när min pumpa satte igång sig. Har en fluval fx5 som stänger av sig en gång om dagen och sen slår på igen. Just när den slog igång så ska fiskarna envisas med att vara just där :@ denna gången hamnade en scalar lite fel och bröt ryggfenan (verkar det som) den är i övrigt frisk och pigg, men har ju nu lite svårt att simma :( Har den någon chans att överleva? Är det större chans att den överlever om jag flyttar den till ett litet kar så den får läka?

axa
0

Kan du lägga ut bild på scalaren?

Är det en "vanlig" eller slöj?

Fislisa
0

Det kan jag nog fixa. Jag flyttade den nu till ett litet kar. Det är en vanlig

Fislisa
0

Kunde inte ta bild, den ligger i bakre hörnet, på sidan :(

axa
0

Vad synd, försök att ta en bild imorgon. Det är svårt att bedöma om den klarar sig om man inte ser/vet hur allvarligt det är.

Emel
0

Borde inte vara något livshotande men den kanske blir lite "speciell". Fiskar har bra läkekött över lag.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Jens]
0

Finns det någon orsak till att pumpen stänger av sig en gång om dagen? Vad gör pumpen under tiden då? Tråkigt med scalaren, verkligen och de flesta har nog svarat på din fråga. Det är bara att avvakta och se om den nöjer sig med skadan eller om det är värre än det borde vara.

kallepudas
0

#6 Fluval fx5 även fx6 stänger av sig för att ta ut luft som kommer in i systemet så varje dygn gör filtret en sådan omstart.

[raichu]
0

Då undrar jag en sak, hur lyckas det komma in syre i pumpen?

ubbe51
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns syre i vattnet som brukar lägga sig i pumpen men i andra pumpar följer det ju med ut med jämna mellanrum!

Jag har däremot gjort egna filter så jag har inte dessa problem!🙂

[Jens]
0

Hade ingen aning om detta men nu vet jag. =)

kallepudas
0

#8 Det står ju "eventuell luft" så det är nog mer en grej för att ständigt ha bra prestanda på filtret. 

Så är står det i texten om fluval fx5

"Självstartande filter. Fyll bara på vatten. Efter c:a 2 min. stänger filtret av sig för att trycka ut ev. luft. Ett mikrochips stänger av filtret var 24:e timme för att tömma luft ur filtret."

Fislisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad jag hatar när mina djur inte mår bra :( "Han" lever men kan knappt simma, ligger på sidan Tror nog att jag avlivar honom nu :(

[raichu]
1

Tyvärr så tror jag att det är det ända rätta. :/

kallepudas
0

instämmer med #13

mimåne
1

Ursch vad tråkigt. Jag ser inte heller någon annan utväg på detta. Han verkar lida väldigt mycket och kan han inte simma så lär han nog dö så småningom..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fislisa
0

Nu är han i himmelen min fina lilla scalar

Sarah E
0

Usch så ledsamt :(

Smulan80
0

#16 Tråkigt men han mådde verkligen inte bra. :( Bästa beslutet för de lilla stackaren.