Fjärlisciklid
Jag köpte ett par fjärilsciklider igår. Hanen jagar honan typ hela tiden, varför då? Hon simmar med alla fenor tätt mot kroppen när han jagar henne. När hon lyckas finta bort honom har hon fenorna som vanligt men så fort han närmar sej igen tar hon ihop feborna och ser mest besvärad ut :/
Det är sannolikt deras lek. När de lever i kolonier brukar de välja ut varandra och bilda par. Om det bara finns ett par i ett kar har jag förstått att hanen och honan kan komma i ofas och då lämnar han henne sällan för en viloperiod efter romläggning. Det kan ge med sig eftersom du just köp dem.
#1 ok då vet jag. Tack för svar :) dom verkar lite lugnare just för tillfället :)
Vilket bra svar sauk1! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Vad sköt att det är bättre! #3 Tack!
Jag har erfarenheten att djuraffärer brukar lyckas ta två av samma kön när det kommer till fjärilar. :P
Lägg upp en bild på båda så att vi kan utesluta att det inte är två av samma. :P
Som jag misstänkte, båda är killar.
Hos honor i den formen som de är i så ska man klart och tydligt kunna se en rosa mage och båda har gula. :P
Rosa svagt rosa till kraftigt lila (beroende på kondis) = hona, Gul mage = hane. :P
#8 TACK! Jag ser inte att det är nån skillnad på dom (har precis börjat intressera mej av andra fiskar än Guppy o Neontetra ;) ) Så är väldigt nybörjare på dessa firrar. Tyvärr så jobbade fel kille i fredags, jag gillar han inte alls! Men jag hade åkt till Västerås enbart för att köpa dessa och kände att jag kunde ju inte åka hem utan fisk bara för att rätt person inte jobbade :p Kommer aldrig mer låta honom plocka ut fisk åt mej iaf! Då ska jag ringa dom i morgon och fråga hur jag ska göra. Kan jag ha två par i ett 160 liters?
Kan nån lägga upp en bild på en hona? :)
Min erfarenhet är att det i butik också kan vara svårt att se könsskillnad på det viset. Eftersom att de inte har sina rätta levnadsförhållanden där så färgar de inte heller ut som man skulle önska.
Jag hittar ingen optimal bild på en hona, men på denna bild syns det att fjärilscikliden är lite röd/lila om magen, vilket tyder på en hona :)
Jag tror inte det skulle vara några problem att få byta den ena hanen till en hona, så ring dit och hör med dem :)
mikrogeophagus ramirezi female, sök på det på google och kolla bilden högst upp till vänster.
Fjärilen till höger är en vackert utfärgad hona.
Även outfärgade honor går att se på det sättet utan några som helst problem.
Ända gången det är större problem är om hon är väldigt undernärd eller väldigt låg i rang och mobbad.
Det kan funka med två par (brukar bli lugnare då) om du har så att de kan bilda revir mot varandra, ett enkelt sätt att göra det på är att lägga saker på rad i mitten så att de bildar en linje. :)
#9 Vad tråkigt. Hoppas att det löser sig iallafall!
#11 problemet är bara hur jag ska frakta tillbaka fisken till butiken, påsen dom kom i jar jag ju slängt :/ #12 jag har ju ett till akvarium på ca 60 liter. Har dock svart grus och det kanske dom inte trivs med? Om jag skulle ha ett par där. #13 ja på nåt sätt löser det sej :) synd att han som jobbade va så inkompetent bara. Det är ju sån onödig flytt för fiskarna :(
Kanske ingen jätte bra bild, men honans färg syns tydligt. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#15 ja sådär ser ju ingen av mina ut :/
#16 det verkar ju onekligen som du fått två hanar :( Men det borde ju gå bra att få byta den ena också om du vill, det är ju dom som gett dig fel.
#17 ja.. :/ Jag ska ringa i morgon och prata med dom, hoppas att rätt person jobbar :)
Jag får säkert byta, men jag tycker så synd om fisken. Dom kom till djuraffären i måndags och jag köpte dom i fredags. Så dom har ju redan flyttat två ggr på samma vecka :(
Ringde idag och jag får byta ena fisken mot en hona. Det va inga problem :) så bra det går när rätt person jobbar! :)
Vad skönt att du får byta. Välj själv ut en hona du vill ha så att du vet att du får rätt den här gången :)
Så bra att det löste sig så smidigt :)
Hoppas det går bra i fortsättningen! :)
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Åh vad fin hon är! Jag ser att dom fått broccoli, gillade dom det? :)
#20 nu jobbade rätt person och han kan fiskar! :) så han plockade ut en som han visste till 100% är hona :) Dom har nyligen kommit in och vissa va svåra att se på
Jag tycker också att det ser ut som en hona. Nu kan du pusta ut :) De har färgat ut fint dina fiskar, de verkar trivas.
#24 ja jag brukar ge dom en bit ibland (när jag kommer ihåg att koka utan salt :p) alla i akvariet gillar det :) förutom glasmalarna, dom fattar inte att det är ätbart ;) #21 ja jag gillar han som har butiken! Han är riktigt kunnig och lätt o ha o göra med :)
Jag prövade ge mina fiskar broccoli i veckan, men ingen av dem gillade det. Och jag som hade sett så fram emot att få se dem kalasa på det
Fin hon är lycka till! :)
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#28 synd! Du kanske får testa igen när dom inte fått mat på ett tag så kanske dom blir nyfikna ;) #29 ja jag hoppas dom ska trivas. Vem vet jag kanske skaffar ett par till andra karet oxå ^^ dom är så fina :)
Va skönt att det löste sig så bra! :) riktigt fin hona fick du också.