Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2420 ggr
Snuttefia
2

Plast vs Äkta

Vad har ni för växter?

Själv har jag plast, för tillfället en Fox tail på mitt 110 L.

Vad tycker du om plast och äkta?

Jag föredrar plast, här har jag gjort listor på varför man borde ha plast/äkta. Fyll gärna på den med något du tycker jag har missat med en kommentar. Så hoppas vi att denna tråd kan hjälpa de som inte vet om de vill ha/byta till plast/äkta.

Äkta

Växer

Är naturlig 

Finare än plast

Anpassar sig till karet

Plast

Lättare att hålla rent

Lättare att hålla på plats

Lättare att flytta

Kan förvaras torrt

Lättare vid plantering 

Växer inte

M.V.H Snuttefia

[Jens]
16

Du glömmer något viktigt och det är att växter syresätter vattnet och ger en mer hälsosam miljö för dina fiskar.

TccT
0

Levande har fördelar som till exempel hur dom rör sig i vattnet och tar hand om näring ur det oxå.

Plastväxter finns vissa som ser helt ok ut och syresättning ger ju ytrörelsen mest ändå. Går att göra rena i en tvättpåse och in i tvättmaskinen på sköljning/kortast program. Utan något medel naturligtvis. Plastväxter kan passa i ett karantänakvarium om man vill. Vissa fiskar kanske inte kan ha levande växter för äter eller har sönder.

Snuttefia
0

#1 Ojdå det glömde jag, tack för ditt svar.

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
0

#2 Vilka bra förslag!

M.V.H Snuttefia

[Jens]
1

Som sagt så är inte alla fiskar så glada i växter eller så är dom det också så visst finns det undantag. Men för det mesta så är levande växter en viktig del i akvariet.

Jag har tittat på många akvarium med plastväxter och har inte hittat någon som ser 'naturlig' ut, tyvärr.

Snuttefia
0

#5 Ja det finns ju undantag viss bryr sig mest om att ha någonstans att gömma sig, äkta eller ej. Medans andra kanske trivs bättre med äkta växter. Nej det är nog svårt att få plast att se naturligt ut. Men mina fiskar ser ut att trivas med bara en plast växt.

M.V.H Snuttefia

TccT
1

Plastväxter liknande speciellt vallisneria kan man hitta rätt ok av. I tvättmaskin är det "storbladiga" som håller bäst. Såna som liknande till exempel cabomba är ju mindre hållbara i längden.

axa
5

Själv så föredrar jag Riktiga växter, dom är viktiga för fiskens välmående och syre sätter vattnet. Sen beror det ju också på vilken/vilka fiskar man har i karet, om dom äter växter så är ju plastväxter ett bra alternativ för att skapa mera liv i karet, men riktiga växter och det är ju trots allt deras riktiga standard från det vilda, även om det inte finns så mycket att jämföra med för en framodlad fisk. Jag har plastväxter liggandes i förvaring, men använder bara riktiga växter i mina kar.

mimåne
0

Jag röstar för riktiga växter då det gör fiskarna gott! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Snuttefia
0

Tack för era svar! Jag vill ha en liten effektiv lättskött äkta växt, någon som vet någon bra?

M.V.H Snuttefia