Sorgmanteltetra
Jag har nyss införskaffat mig ett stim unga, pigga sorgmanteltetror! De har bott i karet nu i 4 dagar och de verkar trivas.
Jag skulle gärna vilja höra lite erfarenheter av andra som hållit denna fisk, de borde ju finnas en del av er här.. så vanlig som sorgmanteltetran är :)
Lugna? Lekbeteende? Lätt lekt?
Jag postar några bilder och hoppas ni kan hjälpa mig med könsbestämmelse av dessa. Jag tycker det är så svårt att se på dem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Några i gruppen är ljusare, och resten mörkare. De ljusare "jagar" efter de mörka som stannar upp, simmar lite snett på stället och "fladdrar" till. Samtidigt yttrar sig ett blått skimrande sken på bukpartiet. Det ser så läckert ut!
Men varför och vad gör dom? 🤔
Jag har haft vita Sorgmanteltetror och de var alldeles för blyga för min smak. De är annars trevliga stimfiskar 🙂
Multi vad?
Det du beskriver är lek mellan hane och hona. 🙂
Fina! Jag har ett gäng i mitt stora, gillar dessa fiskar. Alltid när jag gjort vattenbyte så leker dom som galningar ;) De är lättlekta men det knepiga är att få yngel att överleva. De är romrövare så lek kar med kulor/nät i botten och välgödda fiskar, gärna två honor och en hane ;) Jag hade en hona som blev jätte stor, jag har aldrig sett en så stor sorgmantel innan. Hon var nog rätt gammal och har gått bort nu. Men hon var bossen i karet och verkligen inte blyg ;)
#3 De vita är väldigt fina. Mina är inte ett dugg blyga. Jag var framme med håven en sväng igår (då min katt hade lyckats peta ner en termometer i karet) och de kom fram direkt för att undersöka. Det tycker jag är trevligt, hittills har dom passat mig bra då jag samtidigt vill att de ska vara lugna. Nu har jag ännu inte några andra fiskarter i karet så det kan ju bero på det också.
#4 Åh vad kul! Men samtidigt förstår jag det inte.. Redan? Det är ju så mycket här i karet som inte är "färdigt" ännu :) Två stycken av tetrorna har inte kommit till sin rätt med färgen ännu, de är blekare än de andra. De är också mindre.
#5 Jag gjorde faktiskt ett litet vattenbyte i går morse och detta beteende jag beskrev yttrade sig under mestadels hela dagen. Så ett lekbeteende skulle det kunna vara. Har du fått yngel att överleva någon gång?
Honan du berättar om, hur såg du lättast att det var en hona? Jag tycker det är så svårt att se på mina. Jag blir snart galen! Jag har ingen som helst aning om hur många jag har av varje kön… 🤦♂️ Det stör mig jätte mycket! 😡
Nej jag har inte flyttat över dom till ett lekkar, och jag har massor fiskar som antagligen har ätit upp romkornen om det har blivit några.. Jag tror mina är för gamla också, så jag ska skaffa nya och prova odla tänkte jag. Den stora var jätte fet och en hane hade aldrig blivit så stor.. Sen när hon dog kollade jag faktiskt och hon hade hela buken full med rom. Dom andra jag har har jag ingen aning om vad det är för kön. Tycker de ser lika dana ut allihop :S kan ju hända att det är hanar allihop för de är mycket mindre än den stora som dog. Dom är ca 2 år gamla
På zoopet står det: "Hanens analfena är bredare än honans, dessutom är hanens ryggfena smalare och spetsigare. Honorna är något rundare"
Mina sorgmantelstetrors ryggfenor ser jag ingen som helst skillnad på. Tycker alla har likadan form på den. Däremot så kan jag urskilja att vissa har rundare kroppsform, några är smalare samt blekare. De smalare och blekare tycker jag också har en något större bukfena. Detta tyder väl på att de bleka mindre fiskarna med större bukfena är hanar och de rundare och mörkare är honor.
En är jag säker på att är en hona, och hon tillbringar mest tid av dem alla med att simma ensam. Vilket jag tycker är konstigt. Det är också hon som verkar "uppvakta" de som jag tror är hanar. Hon fladdrar och blåskimrar. Ibland blir den uppvaktade hanen helt blek och ser förskräckt ut. Som att han inte alls gillade sin beundrare..
Jätte konstigt.. Förstår ingenting :P
Jag har nu kommit fram till att jag har två honor och två hanar. Den sista fisken av de fem har jag ingen aning om vad hen har för kön. Därför har jag bestämt mig för att kalla den för Transen tills vidare.
Här är en kass bild på deras vackra blåskimrande lekdräkt :)
Transen :p haha :) Härliga fiskar det är!
Fina dom är! Jag tycker mina rosentetror beter sig ungefär likadant. De är väl besläktade på nåt vis kan man tänka sig…
#10 Ja jag gillar dom, de passar mig bra :)
#11 Blåskimrar rosentetror också? Finns det någon tråd här på iFokus om rosentetror tro? Annars får du gärna skapa en i artbeskrivningar :) Tycker det är en god idé att man ska kunna söka på den fisk man är intresserad av här på forumet och få upp en tråd som handlar om arten. Att läsa om arten på tex zoopet är en helt annan sak när man får fram teoretisk fakta, här på sajten skulle man då kunna få se mer hur arten fungerar i praktiken :)
#12 Ja det var ju en kul idé! Känns bara som att jag kan för lite om dem, men jag kan ju beskriva deras beteende som du säger :)
Ja men andra får ju fylla i deras erfarenheter också :) Jag kan inte heller mycket om sorgmanteltetror just nu, men man lär väl sig med tiden och förhoppningsvis dyker det upp andra med sorgmantlar här också, vill gärna se bilder på andras :)