Nybörjare 54 liter
Jag har precis fått hem ett 54 liters akvarium som nu håller på att startas upp och skulle behöva lite tips om växter och fiskar.
Jag googlade runt bland växter jag gillade och hittade följande
* Anubias
* Valisneria
* Hygrophilia polysperma
* Hornsärv
* Pogostemon erectus
* Najas guadalupensis
Vilka av dessa skulle passa i ett 54 liters bäst, hur många växter är lämpligt?
Fiskmässigt så vill jag ha färgglatt, men inte tetror eller räkor. Jag tänker mig en liten mal och förutom växterna så någon trädgren och någon dekorationssten.
I djuraffären såg jag en liten (ca 5cm) blå fisk som var verkligen klarblå och nästan glittrande, lite prickig typ, någon som vet vad det kan vara för fisk och om det passar in i akvariet? Hade tänkt mig max 2-3 av denna.
Jag såg också mycket små guppys som jag tyckte var riktigt fina, tror det stod Endlers guppy?
Jag skulle vilja ha en tredje fisksort i (förutom malen), lättskött, färgglad (gärna gul eller blå eller röd), något tips?
Har tänkt mig max 15 fiskar i akvariet, är det vettigt eller för många? I zoo-affären sa han 20-30 vilket jag tyckte lät alldeles för mycket..
Tacksam för tips!
Det som är bra att tänka på när man startar ett nytt akvarium är att ha snabbväxande växter som t ex Vid uppstarten rekommenderas flera snabbväxande växter t.ex. släktena Egeria, Hygrophila, Ceratophyllum. Anubias och Javaormbunkar ska ha rotstocken ovan gruset, eller fästas på inredningen. Du nämner Hornsärv vilket jag tycker är bra vid start av akvarium också.
När akvariet sedan har 'kört in sig' efter ca 3-4 månader så kan man köpa mer krävande växter.
Den blå fisken som du nämner är väldigt svårt att gissa vad det kan vara men jag gör ändå ett försök och säger att det kan vara en ciklid. Finns många varianter av ciklider och de passar inte så bra ihop med endlers eftersom ciklider kan nafsa på endlernas fenor.
Butiker brukar oftast namnge fiskarna så besök gärna butiken igen och skriv upp vad fisken heter eller varför inte ta en bild med din mobil? =) Jag brukar ta bild på fisken och sedan på namnetiketten och gå hem och kolla vilka krav fisken ställer på t ex zoopet.com innan köp.
Vill du ha snabbväxande växter är anubias inte att rekommendera, riktigt långsam är den. Väldigt fin och tålig dock :) Vallisneria är till skillnad från anubias snabbväxande. Växer som ogräs ^^ Har ingen erfarenhet av de andra växterna du nämnde.
Om det var en blå variant av denna:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237&SOK=1
Så går de att ha i ditt akvarium, dock så tycker jag personligen 2 av dessa i ett 54 liters hade inte passat så bra med en snabbt förökande fisk som endlers, då av min erfarenhet så kommer ditt akvarium fyllas ganska snabbt 😉 Hade endlers i ett 54L några år tillsammans med 6-8 tetror (åååår sedan), tyckte det blev på tok för överbefolkat för min smak pga 5 blev 50 endlers 🤤
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Platy kanske? Färgglada, finns i flera färger och går att ha i 54 liter :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Platy som Ellenor123 nämner finns i gul, orange och röd om du ville ha en färggrann fisk. Dessa ynglar av sig väldigt lätt. Du kan ha både Platy och tex Endlers guppy ihop. Kanske 4 av varje + en mal? :)
Växter får man sällan för mycket av, det är både fint och nyttigt med många växter! Vad roligt att du läst på och hittat några du gillar :) Vallisneria, hygrophila polysperma samt hornsäv är bra startväxter så dessa kan du ha.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Apropå Platy och färger.. Idag såg jag blå platys i en djurbutik, jättesnygga! Blev lite sugen själv :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
De blå är riktigt snygga har dem själv honorna är musse pigg hanen är halva svart halva blå.
En sådan (Jack Dempsey Electric Blue) här var det jag såg och kärade ner mig i, fast jag ska nog överge den för ett tag i alla fall…
http://www.liveaquaria.com/images/categories/product/p-39906-Electric-Blue-Jack.jpg