Nybörjare - börja med jordakvarium?
Hej!
Har alltid varit supersugen på att ha ett akvarium, hade ett när jag var liten men inget sen dess. Läst runt en massa och fastnade för jordakvarium som verkar skithäftigt! Är detta något man skulle kunna börja med som nybörjare? Det känns rätt lätt att sköta då det knappt verkar kräva någon skötsel. 😛
Har även tittar runt på fiskar som skulle kunna passa och har fastnat för:
Siamesisk kampfisk
Fjärilsciklid
Kuhlii ål
Vad jag har förstått så är minsta akvariestorlek på alla tre sorterna 50 liter. Men tycker det låter så himla litet så funderar på 150-200 liter (ungefär, som sagt nybörjare så har ingen direkt koll på storlekar 😇). Fungerar dessa tre firrar ihop och hur många skulle man kunna ha i ett t.ex. 150 liters akvarium? Finns det andra fiskar som skulle passa bra ihop med dessa sorterna?
Spännande!
Gör gärna en projekt-tråd där du fotograferar och berättar vad du gör och vilka problem du stöter på på vägen. :)

Ett jordakvarium är lättskött när det väl stabiliserat sig. Uppstarten kan däremot vara svårare än den hos vanliga akvarier. Jordakvarier är dessutom svårare att "felsöka" än vanliga akvarier eftersom de är beroende av en levande jordbotten. Läs på ordentligt!☝️
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#2 Oja! Jag brukar gräva ner mig en hel del innan jag startar igång något. 😃 Sitter mest och funderar på hur det kan se ut då jag varken har plats eller ekonomin för det just nu… Men om ett halvår eller så!
Vad roligt att du hittat hit caifig! Välkommen :)
Ja, jag tycker absolut att du kan börja med ett jordakvarium. Du verkar ju ha läst på en del och det är det viktigaste innan man börjar, så att man vet vad man gör :)
Ett mindre akvarium är lite mer krävande än ett större, då det blir smutsigt och skräpigt fortare vilket kan påverka vattnet negativt. Men håller man efter varje vecka så går det bra med ett mindre också. Jag skulle däremot vilja säga att storleken 120-150L är ganska bra startstorlek.
Angående dina fiskintressen, du har verkligen valt ut fina fiskar :) Kampfiskar ska helst hållas ensamma då de hyser agg mot andra individer och kan tom döda sina rumskompisar. De lever verkligen upp till sitt namn. De är kloka fiskar och trevliga annars.
Fjärilsciklider finns det ett par varianter av. Den allra vanligaste varianten är tyvärr så pass sönderavlad att de numera inte lever länge alls. Vilket är tråkigt. Däremot finns det en mer tålig variant som heter boliviansk Fjärilsciklid. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1 Mycket trevliga fiskar som vill ha mycket växter, rötter och gömställen.
Kuhlii ålar vill vara i grupp och kan hållas tillsammans med Fjärilsciklid.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#4 Åh nämen hej! 😃 Ibland är internet litet!
Har läst det om kampfiskar så var lite tveksam, men har ändå läst jättemånga som har dem tillsammans med andra sorter och det går jättebra. Så synd annars på en sån fin fisk.
Den bolivianska fjärilscikliden var ju också verkligen superläcker. Tråkigt att den andra är så känslig. Tycker det är en hel djungel när man ska leta upp passande fisksorter… Speciellt när man har 0 kunskap från början! Var även intresserad av någon form av mal, men tror inte det skulle vara så bra i ett jordakvarium med tanke på att den käkar väl upp en massa nyttigheter som växterna annars använder.
Vad finns det fler för färgglada fiskar som passar med ciklider och ålarna? Tittade på www.akvariefisk.com men det var ju enbart de mest populära sorterna som var listade, man missar ju säkert jättemånga fina.
Hur vet man hur många fiskar som får plats i ett akvarium? Finns det nån "regel" man kan gå efter för att räkna ut det?
Haha ja, vi har liknande intressen verkar det som. Birmor och akvarium :) Att ha en mal är jätte bra, då den äter upp tex matrester som faller till botten, alger och annat skräp som man inte vill ha där. En skitig botten påverkar vattenkvaliteten negativt och i värsta fall kan det förgifta akvariet.
Växterna tar upp näring som utsöndrats i vattnet, malar och fiskar äter inte på samma vis. Det finns ingen risk att dessa konkurrerar ut varandra så du kan hålla en eller flera malar med gott samvete. De kommer göra mycket nytta :)
Vissa pekar ju på att man kan räkna ett visst antal liter per fisk men det tycker jag själv är krångligt. Vissa fiskar behöver ju mer utrymme än andra. Väljer du ett större akvarium så säger det ju sig självt att du kan ha mer fisk där i än i ett litet akvarium.
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php Detta är en bra hemsida där du kan titta på olika fiskar. Tyvärr går det inte att läsa om alla arter om man inte är guldmedlem, men de allra vanligaste kan du läsa och framför allt se bild och namn på. Klicka på välj grupp så kommer det olika fiskkategorier att bläddra mellan.
Det finns också många fina artiklar du kan ta del av som handlar om tex uppstart.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#6 Tack! Hmmm nu blev det ju ännu svårare att hitta fisk. 😂
Skulle malaysiska sandsnäckor och amanoräkor fungera lika bra som en mal? Malar vill ju tydligen ha god genomströmning av vattnet, men vad jag har förstått så trivs inte växterna så bra med detta.