Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1577 ggr
Snuttefia
0

Sniglar i karet

Jag har fått sniglar i mitt 110 liters och har lite frågor: Behöver jag köpa en Botia eller kan de jag redan har i karet ta bort sniglar? På snuttefia. se kan ni se vilka fiskar jag har. Går botian ihop med mina fiskar? Hur många botior bör jag ha? Räcker en? Finns det en tillfällig lösning för att få bort sniglarna? Finns det sniglar som kan skada något i karet? I så fall vilken sort? Finns det medel som tar bort sniglar? I så fall vad heter det? Vad kostar det? Är det farligt eller dåligt för det andra i karet på något vis?

M.V.H Snuttefia

Roxie
0

Vad är det för sniglar du fått? Hur ser de ut?

// Sofia

Snuttefia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag har ingen aning

M.V.H Snuttefia

Roxie
0

Ah, det är såna vanliga skräpsnäckor (kanelbullar). Är det JÄTTEmycket? Annars kan man alltid börja med att plocka bort för hand.

// Sofia

Snuttefia
0

#3 Nja.. jag har sett några men fick bara tag på denna…

Men hur förökar dom sig då?

Äter mina fiskar dom eller?

M.V.H Snuttefia

Roxie
0

Ja men försök då att plocka dem när du ser dem. De lägger ägg på växter bland annat. Oftast beror det på att man övermatar, så minska på matningen samt plocka bort dom allt eftersom dom visar sig.

Botior är ju såklart också ett alternativ, men med tanke på att du har rätt fullt med fiskar i ditt kar så hade jag inte stoppat i några fler där i.

// Sofia

Roxie
0

Botior vill ju dessutom vara i stim/grupp och kräver därmed ganska stor yta.

// Sofia

[Jens]
2

Roxie har alldeles rätt. Ser du bara till att ta bort kanelbullarna och matar rätt så lär de försvinna efter en tid. =)

[vanja123321]
1

Jag tycker att det liknar posthorn?

[Jens]
4

Ja de kan tyckas påminna sig om varandra i färg men ser man dem i verkligheten så är det stor skillnad. Dessa blir inte större än ca 5 mm och kallas för kanelbulle men namnet på dem är egentligen skivsnäcka.

Snuttefia
0

Hej allihopa! 

Tack så mycket för all er hjälp!

Kram

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
1

Tack så mycket #7 har inte sett till några sen jag tog bort 2 st

M.V.H Snuttefia