Krökt rygg?
Hej jag har lite vildguppyn som var "normala" när jag köpte dom hos en privat odlare i november. Men nu har 3 av honorna fått krökta ryggar,typ delfinformade och avmagrade.Försökt letat lite svar på sajten men det står mäst att det är sönder odlade guppyn och ålder det brukar bero på,tycker att det borde inte vara sönderavlade då deras föräldrar var vilt fångade och detta är avkommor,så snabbt kan det väll ändå inte gå? Hur lång livslängd är det ca på vildguppyn och är det i huvudlag mindre än de vanliga guppyna? borde leva längre än 2-3månader tycker jag.Fast jag vet ju inte hur gamla de var i november men de var mindre än vanliga guppyn som är fullvuxna.
Tacksam för svar…
Äldre honor som fått många kullar kan bli lite snea i slutet utan att det är nått "fel". magrar de också är det nog bara ålderstecken o att det snart är dag sför dem att vandra vidare.. Sjukdom, dålig vattenkvalite eller för ensidig kost/gammalt foder (c-vitaminbrist) kan ge samma symptom. Men är det bara några få äldre honor som ser ut på detta viset är det mest troliga att det är just ålder på dem som är peoblemet.
Ok tack för ett utförligt svar,jag ger ju bara huvudfoder/flingfoder kanske blir lite ensidig kost av det,kokt broccoli någongång ibland.kanske ska börja ge lite annat oxå för å vara på den säkra sidan,vad rekommenderas isåfall?
Smått frysfoder är alltid uppskattat, kokta skalade ärtor är väldigt populärt o broccoli med som du redan ger. Jag brukar ge smått granulat också samt variera med olika sorters flingor o bottentabletter. Levande dafhnia, micromask o artemia (eller skalade artemia ägg) är populärt med o de vuxna tar gärna levande vita mygg med
Ok,tack för tipsen,nu ska det prövas lite :)