Fiskval
Nu ska jag göra om och göra rätt! Mitt kar är på 54 liter med 9 kardinaltetror och en liten mal (som ska flytta när den blir större). Jag skulle vilja ha 3 gula eller röda platy, men om man räknar cm får det inte plats. Ju mer jag läser på olika forum ju mer villrådig blir jag. Många skriver att tetran blir oftast 4 cm, stämmer det? Det ska finnas mindre platy, vad heter dom? Nu vill jag göra rätt, så hjälp mej!
Gå du och köp dig tre platys, det borde fungera. Exempelvis korallplatys. Du kan ju passa på att köpa en växt eller två när du ändå är i affären, så hjälper du akvariet att ta hand om avfallet från fiskarna som blir lite extra.
Lägg gärna upp en bild på akvariet också. Det är roligt med bilder :)
Ps. Jättebra att du läser på och frågar.
Ja kardinaltetran blir runt 5cm, enligt zoopet: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475
Hade jag varit du hade jag nöjt mig med kardinaltetrorna, för annars blir det för trångt. Vill du ha fler fiskar så är det bättre att köpa ett större akvarium :)
Så vitt jag vet finns ingen mindre variant av platy, utan de blir även dom runt 5cm. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
// Sofia
Om du köper platy, tänk på att de förökar sig fort :)
// Sofia
Korallplatys blir inte mer än ca 3 cm och är blyga små fiskar. Inte så kaxiga som vanliga platys. Jag tror att det kan fungera.
Däremot är väl kardinaltetrorna lite opassande i ett litet kar då de visar stimmet bättre i 200+ liter. Kanske att byta ut tetrorna mot platys vore att föredra?
Trodde att alla platyvarianter var lika stora. Men är det mindre så är ju det bättre såklart!
// Sofia
När jag googlar hittar jag faktiskt ingen fakta om att det skulle vara en "egen liten sort" eller så. Så du tänker säkert helt rätt :) Jag har haft korallplatys genom åren bara, och de har varit mycket små och kompakta. Så jag vill påstå det lite ja :)
Har ni haft tetror? Är dom 4 eller 5 cm och hur gamla är dom när dom är fullvuxna? Hur gammal är en platy när den är fullvuxen?
Har funderat lite till, finns det någon annan gul eller röd fisk som kan passa mitt kar? Jag vill gärna ha två eller tre st.
Något förslag på någon fisk?
Var bor du nånstans? Jag gjorde en tolkning efter ditt nick och hamnade i sthlm? Är det korrekt så vet jag att det finns många som säljer endlers i sthlm och de som är med i guppysällskapet är mestadels från sthlm. Kanske det vore något för dig? Jag tänker på endlers och inte guppies i första hand. Jag har platy i mitt akvarium och är väldigt överraskad hur stora de kan bli. Mina är ca 7-8 centimeter och det var inte det jag hade väntat mig =) Som tur är så lever de i ett 375 L akvarium.
Ojj, glömde berätta varför jag gissade på att du var från sthlm och det är att det finns en plats i sthlm som heter fridhemsplan. =)
Jag bor utanför Lidköping så det blir lite långt;) Endler är så himla små, något annat förslag? Oj kan platy bli så stora, hur gamla är dom när dom är fullvuxna, och hur gammal är en platy när den är fullvuxen?
Aha, Lidköping … =) Skulle gissa på 7-8 månader. Mina blir ca 2 år men det finns de som har egenodlade som blir betydligt äldre.