Grumligt vatten
Har problem med vitt grumligt vatten i ena räkkaret. Det har varit så här i ca 2,5 veckor nu o jag börjar tröttna rejält på o knappt kunna se bakrutan alls.. Blir inte bättre vid vattenbyte snarare sämre, blir inte bättre av o ha i nitrivec, inte av o stoppa i guppyyngel o inte av o sluta mata. Jag vill inte hålla upp med matningen så länge till då det går massor med räkyngel o massor av honor med rom. Det sista rådet jag fått som jag inte provat är att mörklägga 1 vecka nått jag helst inte vill göra, jag vill kunna se att de mår bra o jag är rädd för att växterna ska ta stryk av det hela. Finns det nått annat jag kan prova? funderar annars på o tömma allt vatten o börja om på nytt med rent vatten (låter pump o botten vara såklart)
Det jag skulle vilja veta är varför det blir såhär i ditt akvarium och då när orsaken är avslöjad ge dig råd om vad du behöver göra. Hur länge har det varit igång? Har du tillsatt någonting nytt i karet nyligt som kan ha utsöndrat denna vita dimma?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det har varit igång snart 1 år.. Inte tillsatt nått nytt eller gjort nått annorlunda alls.
Infusorier kanske? Det är små encelliga djur. Googla på det och se om det kan stämma…
Hur ser det Grumliga ut (färgmässigt) ? vad har du för filter? vad har du för storlek på akvariet? Hur mycket matar du med och vad matar du med? Hur många fiskar har du? har du några växter? att hälla i Nitrivec eller liknande preparat är bara att slösa på pengar vid en sån här situation. Nitrivec är ett Biologiskt preparat som innehåller Miljarder bakterier av olika sorters Nitrifikations Bakterier. bra att du inte släckte ner akvariet under en vecka det orsaker enbart skada och ingen nytta alls om man inte vet vad man har för problem. jag skulle kunna tro att detta är någon form av
Underdimensionerat filter som inte klarar av ditt akvariums belastning men jag väntar att ge dig råd tills du har svarat på frågorna.
Det kan mycket väl vara infusorier därav Guppy ynglen.. det är ett 19 liters, pumpen är ínte underdimenskonerad (aquael fan 1 alltså gjort för betydligt större akvarium). Det grumliga är vitt. finns inga fiskar i alls förutom de 5 nyfödda yngel jag nu satt ner, det går bara White Pearl räkor där i samt lite malaysiska sandsnäckor. Matar var 3e- 4e dag o det varierar vad de får,, ena gången räkpellets, nästa gång persiljepellets, sen grönsak (spenat, ärtor, broccoli osv), nångång i bland en liten bit algtablett. Räkorna har ätit upp alla mat inom 1 timme.. många nya små bebisar har kommit de sista 2 månaderna. Jag har crytocyrone, javamossa, flamemossa, riciia (på ytan) hornsärv och guppygräs som växter. Jag har fått förklaringen att biologin inte fungera som den ska o därför skulle nitrivec tillsättas (det är ju bakteriekultur).. Vad jag vet där inte infusorier av att man släcker karet o därför har jag inte lyssnat alls på det rådet.. Jag tror inte heller ritktigt på att bakteriekulturen inte fungerar då jag inte gjort nått annorlunda, byten vatten på precis samma sett som jag alltid gjort osv..
Hej! kan du mer ingående förklara hur det grumliga ser ut? eller vissa en bild vilket absolut är det bästa om du kan göra det. är det mer grumligt på olika delar i akvariet eller är det Grumliga spritt överallt? om pumpen är så stor så att dess Kapacitet är 320L per timme är det fler marginaler som överensstämmer med att det borde vara en kemisk Reaktion än att det är Infusoria. Ditt Akvariums Biologi fungerar utmärkt om du har bra Vattenvärden i akvariet. dock beroende på vad man har för Perspektiv. jag såg dock att du matade ganska mycket därav kan det vara en Bidragande orsak till det Grumliga eller så är det pågrund av Infusoria. men vi måste först konstatera att detta inte Hör ihop med någon Kemisk Reaktion. är du verkligen Helt säker på du inte har tillsatt eller gjort någonting nytt med akvariet? Eller att ditt kranvatten har ändrats på något sätt som du tillsätter i akvariet?
Jag matar absolut inte mycket med tanke på hur mycket räkor det är där i.. Har du själv hållt räkor o kan nått om dessa alls? De är ju inte som fiskar att alla mat ska vara uppäten på 5 minuter.. det vita var över hela akvariet o nej jag har inte gjort nått annorlunda eller stoppat i nått annat än det jag brukar. Nu har det försvunnit lika snabbt som det kom, ynglen ser tjocka o fina ut trots att jag inte har matat på över 1 vecka så min misstanke på infusorier står kvar o att ynglen nu ätit upp dem (jag har odlat infusorer förr till yngelmat o det såg likadant ut).