Göra om och göra nytt, projekt!
Tjo!
Tänkte att jag ska visa vad jag pysslat med de senaste dagarna. Har fått bra tips av olika projekttrådar här, så kan lika gärna visa vad det resulterar i.
Det kommer bli ett nytt akvarium och två ska göras om.
Nya karet är på 200 liter plus, det ska få dold teknik.
Karen som redan är igång ska också göras om, 260 l Juwel Vision ska det bytas bakgrund i och få nya fiskar. 90 litarna ska bli ett low-tech med med Guppy.
Förra veckan var jag och köpte ett begagnat akvarium, måtten 125*45*45 cm. Kommer rymma ca 200-220 liter när det är klart. Lägger in en bild på det.
Har gjort en del misstag den här gången, som har krävt extra jobb. Dels så drog jag av silikonet med diskmedel på fingrarna, vilket inte hade varit något bekymmer om jag lyckats få rent allt och sen så fick jag med begagnade rötter som jag valde att lägga i, de fick akvarievattnet att lukta unkas.
Men med hjälp av en praktisk karl och trädgårsslangar så gjorde vi ett fint system med att först tömma ur massa vatten och sen fylla på, efter det fylldes det på och tömdes samtidigt med alla sorters pumpar igång. För att vara på det säkra med att allt skit skulle bort och filtren blev väl genomgånget med nytt vatten.
Nu har karet varit igång omkring två veckor. Första veckan fick sorgmanteltetrona flytta, den här helgen inhandlades det ett stort stim neontetror. Nästa helg ska pansarmalarna få flytta in.
Här är karet med båda lysrören tända, min stora lycka när jag köpte karet att det var armatur med två lysrör :)
Tyvärr så hade hunden omkull den, men återigen fick jag hjälp av gubben så den fungera idag.
Räknade ut hur mycket vatten som det är i karet minus den delen filtret sitter i, slutade på ungefär 180 liter. Det är mycket vattenvolym som försvinner när man väljer att inte ha vatten till max och minus gruset.
Aluminiumställningen blev en kattoalett och bord till 90 liters, tog bilden precis så fiskarna hade det fortfarande mörkt.
Gjorde skivan av gips och golvskivor och klädde in väggarna med möbeltyg.
90 liters ska göra om till ett low-tech, men det är det sista som ska göra av alla akvarieprojekt. Dessutom det projektet jag ser mest fram emot.
Oj vilken chock! Det var länge sen du startade denna tråd men ännu har ingen kommenterat den? Hur har du lyckats med det? 😉
Tycker det var en kul läsning men ändå olyckligt att hunden lyckades dra ner armaturen? Råkade hunden springa på sladden till armaturen? Jag har också två lysrör i mitt akvarium och det är som du säger att det behövs två stycken till ett akvarium. Tycker det borde vara det även till de som ligger på 54-60 L också.
Jag har två rör för olika syften och även olika ljustimmar på dem för bästa effekt som jag tror passar mitt akvarium.
Smart med aluminiumställning för kattlåda m.m. men vad har du satt för lapp till höger om akvariet? Är det en lista på vad som finns i akvariet?
#8 Har du inhandlat ett till akvarium?
Måste väl erkänna att det var lite tråkigt utan kommentaren först, så körde på lite utan att dokumentera. Men insåg sen att så mycket hade hänt att det är bra för en själv att kunna se det också.
Nja, jag hade ställt armaturen mot väggen i ett hörn där jag trodde att den skulle vara säker. Väldigt dumt av mig, dessutom med nya glimtändare och lysrör i. Som tur var det bara en sladd inuti armaturen som lossnat ur sin snabbkoppling.
Är äldre modellen med t8 rör, hade hellre haft t5 men ibland får man begränsa sig lite. Visst är det skönt med dubbelrör? Växterna tar sig mycket bättre med ljus.
Japp, gjorde en lista på innehåll i karet en gång. Har fyra kar igång för tillfället och ibland blir jag osäker eller glömmer nåt så lika bra att skriva upp. Har skrivit lite info för varje sort, så som: pH, temp, ursprung mm och sånt som jag snappat upp i olika trådar t ex, vad som krävs för lek eller om det egentligen har krav på någon mat eller sällskap som inte alltid står på zoopet.
Inget nytt kar, förutom det begagnade tråden börjar med. Ska piffa upp det första lite större karet jag köpte.
Allt som allt är det ett stort flera månaders projekt! Men kul är det och man får öva på det där med tålamod.
Bild på lilla karet numer fyra som antingen ska avvecklas eller fungera som odlingskar.
Det är verkligen mycket jobb med mer än ett akvarium så jag förstår dig om du tänker avveckla ett av dem. Däremot så ser jag samtidigt som en spänning i att odla.
Tycker mig se att du har Guppy i det sistnämnda akvariet? Jag har ett på 60 L som jag enbart har endlers-guppy och som jag tänker utveckla min kunskap i och även odla dem. De är verkligen vackra att se på och dessutom så pyttesmå så de passar så bra i ett så litet akvarium. Nu ljög jag när jag sa att jag har bara endlers-guppy för jag har äppelsnäckor däri också som jag tänker odla. Min tanke är att det ska bli jade-äpplen.

Jättefint! Vad är det för fisk på sista bilden? 🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja det är en del jobb med många, särskilt med två under hundra liter och en uppsjö av posthorn i det minsta. De skitar ner en hel del.
Vi är lite inne på lika, skulle gärna ha lite Endlers och de Guppy yngel jag redan har i 90 litarn när det är omgjort till lowtech. Men vet inte om jag har så stor lust att odla de. Är mer ute efter att hitta en fisk som kan agera rovfisk som håller beståndet ner, inte helt men mycket. Kom gärna med förslag.
Jo det är kul att lyckas med odling, men huvudmålet med en eventuell odling är för tillfället bara för att öka ut beståndet av kilfläcksrasborran. Vill ha ett större stim. Hittade två yngel i karet, varav en har överlevt helt själv utan min inblandning.
Hur många akvarium har du JensW?
Guppy, om du inte redan hunnit lista ut det :) En blå hane.
Tack, det börjar ta sig med allt nu så känner mig lite nöjd.
Jag har bara två akvarium. En på 375 L och en på 60 L och det räcker gott och väl och om jag skulle ha fler så måste jag komma på något bra system för att byta delvatten för det är ett jäkla spring redan med två så det räcker gott och väl just nu 🙂
I det lilla akvariet så tänkte jag bara ha rosa posthorn men attans då, det har dykit upp bruna också vilket irriterar mig. Posthorn i all ära men fasiken vad de förökar sig. Har tänkt att skaffa mig helena-snäckor för att bli av med alla men det gör jag inte förrän äppelsnäckorna har lagt bäbisar och vuxit till sig så att de kan flyttas till det stora akvariet. Under tiden så får jag snällt plocka så många jag kan för att få bort dem.
På något sätt så ogillar jag posthorn mer än de malaysiska sandsnäckorna. Sandsnäckorna gör ett bra jobb under gruset och syns sällan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hoppas det är okej att jag lägger in två videon i din tråd. Vi har ju pratat lite om Guppy och endlers-guppy och tänkte om dessa videon kommer ge dig lite inspiration. Det är dock inte mina fiskar men jag har sådana i det lilla akvariet 🙂
Om du inte tycker att de ska vara i denna tråd så säg till för jag kan ta bort dem isåfall.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Video nr 2. Det finns även bilder på olika endlers-guppy på denna sajt: http://nevermore223.blogspot.de
Jag hade turen att köpa dem i två olika butiker i min närhet. Glöm inte att fråga i butiken om de kan beställa hem för oftast går det att göra det också.
#16 Har inget emot det, meningen med tråden är dels att dokumentera det jag gör och att hoppas på att folk kommer med tips och inspiration :D
Å de är så sjukt snygga de där firrarna! Jag har sett Endlers i butik, de har varit orangea. Enda färg jag sett på dem i butik.
Jag kommer också vara intresserad av att få tag på Endlers eller hybrider så småningom. Men eftersom det kommer vara ett lowtech vill jag kunna ha lite koll på växter och värden innan det kommer till allt för många fiskar, dessutom ligger det projektet i bästa fall bara 1½ månad bort.
Ja, de är sjukt snygga! Kan bara hålla med och ivrig som jag är så vill jag att det ska gå fort. Jag har fått en massa yngel och tycker mig se att det är nog endlers-guppy yngel. Eller är det bara som jag tror och hoppas att det ska vara =)
Kommer säkerligen få göra mig av med några genom försäljning eller byta med andra. Har gått med i Svenska guppysällskapet i hopp om att skapa kontakter med medlemmar som bor i min närhet.
#15 Till det ena karet har vi löst det ganska bra här hemma. Det står typ vägg i vägg med duschrummet så jag tömmer och slamsuger i hinkar sen har jag så jag kan koppla extra längd på duschslangen så den räcker till karet för att fylla på. Praktiskt!
Jag trivs med posthornen för att de gör sånt bra jobb med alger och håller efter växterna fina. Blir lite mer utav ett kretslopp, låter döda blad vara bara. Nackdelen är väl att de blir så många snäckor, så till ett av de större karen får det bli någon typ av botia sen.
Sandsnäckorna däremot kommer jag vara räddare om, de är lite häftigare och gör dessutom ett riktigt bra jobb med sand och växter. Släppte ner några i nystartade karet, de syns hela tiden. Beror väl på att det inte har så mycket mat i sanden än.
Att jag kunnat missa den här tråden :P gillar dina kar! och smart det där med kattlådorna :) jag gillar oxå sandsnäckorna mer än porthorn av nån anledning, men posthornen är riktigt fina så jag har endast en i mitt räkkar så det inte blir en miljon bebisar. :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Nej, det brukar de inte göra för det handlar om att göra kunden nöjd och förhoppningsvis så kommer kunden tillbaks och handlar mer. 😃
#24 Tack -Cissi-
Ja, posthorn kan det där med att ta över. Jag har inte haft hjärta att plocka bort några heller. Skräp snäckor har jag inte haft problem med att utrota, men posthornen får vara. Känns bättre med en fisk som äter de sen, så kommer de till nytta.
En uppdatering kanske är på sin plats, men3,2å
+63
Det vart att hämta en kattunge förra helgen, och av någon anledning så finns det plötsligt lite lite tid för fiskar, vatten och växter. Men tydligen är hon duktigt på att hjälpa till med inläggen.
Men lovar att det kommer komma bilder*-783520 så fort det händer saker.
Ja, det skulle vara kul att se lite mer bilder på ditt projekt.
Har använt mig av ECS bottensubstrat nano under växterna i karet jag gjorde ordning i början av den här tråden. Jag är inte alls jättenöjd.
Har tidigare använt såjord som bottenmaterial under svärdsplantorna, och det gjorde susen. De plantorna har stora fina blad som mäter minst 40-50 cm höga. Inte alls samma resultat nu, plantorna är skrangliga och växer inte alls i samma takt. Finns det någon som har nå tips på ett bra bottensubstrat som inte är jord?
Eller är det krukor med jord som krävs för vissa växter i karen? :)
Nästa fråga kan ju vara om det finns fler människor på detta forum som brinner lika mycket för sin akvarieväxter som jag ;)
Helt missat denna tråden :D
I #5 och #6 Så ser det ut som om du lagt en liten bit av bakgrunden en bit in och med växter bakom. Finns det någon speciell anledning eller bara för att du kände för det? :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#31 Det blev bakgrund över, och snål som man är ;) Är dessutom riktigt nöjd med bakgrunden så det gjorde inget om den syns på lite fler ställen.
Tyvärr blev inte den biten ordentligt fastlimmad, eftersom jag till en börja var lite osäker på om den skulle vara med eller inte. Så bottensubstratet vill gärna smita ut.
En fördel med den delen är att den är avsedd för växter, så då kan man anpassa bottensubstraten efter växterna just där eller helt enkelt fylla upp med vad man vill för den delen syns inte från resten av rummet.
Det blev bra iaf :) Ser ut som en rot innan man börjar kolla noga ^^
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Det är inte kul! Jag själv har ett stort akvarium med förstärkte det mycket med vinklar av järn på baksidan så att det inte ska bågna. Kollar lite då och då och än så länge så verkar det som den klarar av akvariet.
HAr insett det nu också, att man ska kolla med jämn mellanrum.

#35 Ser väldigt skevt ut det där.😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja jösses! Jag vet hur det känns när det är akut och något som man inte räknar med. Tur är väl att man har sin lediga dag för det så det inte händer när man är på jobbet.
Jag höll på från tidiga morgon och fram till sena kvällen men då visste jag vad som skulle göras men det jag inte visste var tiden. Hade jag vetat det innan så vete sjutton om jag hade gjort det men är glad över resultatet.
Här är tråden om det hårda arbetet som jag hade för en tid sen: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5259a0698e0e7472ce00021c-ett-nytt-ytterfilter-ett-par-fragor?participating-4
Ja, ganska ofta man räknar fel på tiden. Kan vara lite dumt att börja större projekt efter jobbet, tur var ledig dag idag.
Har gluttat i den tråden förut, faktiskt bra att du la in den här för ibland börjar jag fundera på ytterfilter.
#38 finns en orsak till att det står en plastkruka på höger sida av karet

#40 😃
Gjorde rent filtren idag för första gången, karet har varit igång sedan september. Såg riktigt bra ut, de var skitiga men inte för skitiga.
Valde även att modifiera de lite, tog bort några cm och delad grovfiltret på mitten för att vattnet ska kunna strömma igenom bättre.
Placerade även pumpen på en bit filter, det gjorde susen mot bruset, surret och vibrationerna.
Nu är det bara att vänta på att växterna tar sig igen :)
Känner igen det där med surret och vibrationerna men jag blev aldrig vän med ljudet. Jag jobbade mycket med att få den tyst men den ville aldrig bli så tyst som jag ville så jag gav upp och köpte ett ytterfilter och det ångrar jag inte för en sekund. Är så glad över ytterfiltret.
I helgen hände det saker, Juwel Vison 260 liters akvariet blev äntligen tömt och rengjort, … kan vara för att bakgrunden börjat mögla när det stått halvtomt med vatten i det ett tag.
Så bakgrunden är fastsilikonad igår. :) Bara väntar på att jag ska få fylla det med vatten, imorgon kanske :D
Sen är det inte långt kvar innan jag får shoppa Kuhlii och botior, bara någon månad.
Kommer att sätta ner plastkrukor gömda i gruset bakom terasserna i det karet, fyllda med jord. Har provat andra bottensubtrat men är inte nöjd med resultatet. Svärdsplantorna är sig inte lik utan riktigt näringsrik botten.
Lägger in en bild på 180 litarn, det är klart nu. Med rötter, växter och stenar. Växterna börjar ta sig bra igen efter förra helgens äventyr.
Lägger till en jättedålig bild som visar grannhus och allt men bara för att visa skillnaden på hur bra jordbotten funkar för mig och vilken skillnad det är på de som växer med och utan jord.
Tyvärr är de växterna nedklippta nu, hade inget annat alternativ, men är säker att de kommer göra nya blad och ta sig bra igen om de bara får rätt förutsättningar.
Dom har värkligen växt på! Blev nästan lite sugen på att testa med jord nån gång :) men måste man ha rätt grovt grus?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#44 Det har inte börjat låta än efter att jag la pumpen på en bit filtervadd, så den lösningen håller fortfarande. Men vem vet vad som händer i framtiden, kanske ett större hobbyrum med golvbrunn och vattenkran och en akvarievägg, då behövs det ytterfilter. … Kanske drömde lite väl stort nu :P
#47 Tanken är ju att skiten ska kunna ta sig ner till jorden, men jag tycker själv att två till tre mm räcker som minimun, sen går det att gå uppåt. Man vill ju inte att näringen tar slut i jorden, utan att den tar upp ny näring.
En bild från vision akavriet, väljer att lägga jord i krukor och sen grus över. Gömmer dessutom grusdelen bakom terasserna.
Ser många fördelar med att ha krukor, om inte jorden i längden skulle fungera så går det att byta den på det här viset utan att förstöra vattenkvaliten.
Har precis fyllt krukorna med jord och grus, och halva karet med vatten, men grummel vill ingen titta på.
Jösses vad du jobbar och står i! Har du inget annat för dig ;)
I perioder…, ska du säga förresten. Glutta lite din äpplesnäcketråd, du har ju skaffat dig mer jobb med ett nano. :) tror det är mer jobb med det än med 200 litare. :P
#51,
Ja, det kommer säkerligen vara lite arbete med det men det ska nog gå bra. =)
Så där då. Nu kan man säga att jag är igång med kar nummer två i ordningen då.
Precis planterat plantorna och sen fyllt på med det sista vattnet. Nu är det bara att vänta på att temperaturen ska stiga innan det kan flytta in ett stim kilfläcksrasborra. Tror att det är strax över tio st till en början.
Det ska också flytts över massor av snäckor, kommer att få bo botia i det här karet så vill få upp en stor stam av snäckor innan botian inhandlas.
Det ska sjävklart vara rötter i också och mer växter. Bland annat javaormburke och hygrophila polysperma, tror den heter så iallafall.
Såg en del posthorn som följt med växterna så får väl hålla ett litet öga på de, bara för att vara säker på att det inte blitt nåt tok efter vägen.
Det lilla tråkiga är väl att det kommer ta någon månad innan svärdsplatorna är i sitt forna jag. Men är säker på att det kommer att hända :)
Snyggt kar, Snygg bakgrund men sen stannar mitt intresse … Haha! Är inte mycket för fejkade grejer men det kan vara kul för andra. 😉
#54 Haha! Vi är alla olika som tur är. Kan hålla med dig, men i nåt kar kan man få vildarunt lite, när de andra är kliniskt rena ifrån plastdekorationer.
Ska vara betydligt mer växter så blir det ordning på det där också.
Ingen som har förslag på växter till inredingen eller vart det skulle kunna placeras.
Eller förslag på fiskar jag inte tänkt på än. Vill ha Asien tema.
Kilfläcksrasborra, verkar trivas bra under skyddet av flytväxten. Kan tillägga att den växten är ännu större nu. Skulle behöva göra en resning. Det är musselblommor och en .. Nu har jag glömt vad den växten heter. Kanske någon kan hjälpa mig med?
Har också utökat fiskbeståndet, flera kilfläckar och fem siamesiska algätare. Hade en ensam dvärgguramihona som också fick flytta hit, har inte bestämt mig än om hon ska få en partner eller inte.
Lite småroligt är det när växterna själva bestämmer att de trivs på roten :) Det här är nog en javaormbunke iallafall.
Här syns både posthorn och sandsnäckorna också. Har ett ganska så duktigt bestånd av de, men planen är att det ska inhandlas någon typ av botia snart så då lär väl de minska kraftigt.
Blev en vända till zoobutiken idag. Vilket resulterade i en dvärguramihona till och en hane i den röda varianten. Även ett litet stim botia kubotai.
Så nu sitter jag i soffan och bara tittar :D
botia kubotai var verkligen söta !
Hoppas att det verkligen var botia kubotai jag köpte, vart lite osäker när jag kom hem och googlade saken…
Jaja, så stod det på lappen i i butiken iallafall. Fina var de åtminstone.
Nu har det hänt grejer här hemma igen. Fick fart och tömde ur 90 liters karet, limmade fast en bakgrund på insidan så nu är det bara vänta ett dygn och sen kan jag sätta igång med jordkaret.
Såg på zoobutiken idag att det var riktig urplockat bland växterna, vilket är lite synd. Gissar att det är så på alla ställen efter långhelgerna. Kan ju inte göra så mycket innan jag vet att det finns växter att tillgå.
Just nu sitter jag och väntar på vattnet. Använder minsta slamhäverten jag kunde hitta, och en tallrik för säkerhetsskull. Var det fiffigaste jag kunde komma på. Verkar fungera bra, men det tar lite tid. Kan vara glad för att det bara är ett 90 liters ;P Fast minus botten lär det väl bara 70 kanske.. Kan ju försöka räkna på det under tiden.
Äntligen har jag också fått det där som kallas nitrit!!! Vet att det låter konstigt, men nu vet jag att dropptestet fungerar och jag kan fylla igen kunskapsluckan.
Är 90 liter med jordbotten som jag upptäckt nitrit i. Var lite i valet och kvalet om jag skulle göra ett vattenbyte eller inte, men är tyvärr tvungen att flytta över fler fiskar ganska snart så använde det som argument till att göra ett vattenbyte. Resonerar som så att ett vattenbyte antagligen bara skjuter upp ett bra resultat men underlättar på vägen dit. Kommer hålla koll de närmaste dagarna och antagligen göra flera vattenbyten beroende på hur det utvecklas. Har än inte sett någon påverkan på Guppy.
Planterade dessutom ner några skott av ytterligare en till sorts växt. Limnophila Sessiliflora
Spännande projekt! Gillar den här tråden,
#66 Tack :)
Jag fick högt nitrit i mitt jordbotten akvarium efter 3 dar dock inte så högt att det blev skadligt. Tror det beror på att jorden bryts ner så blir hårdbelastning i början.
Jag bytte lite vatten och var noga med att använda nitrivec, fick inga dödsfall under tiden (det bodde två neontetror där) och nitritvärdet började sjunka efter en vecka och var bra på två veckor, då flyttade nästa gäng fiskar dit och har klarat mig från nitrit sen dess.
Ha is i magen tror jag är bäst och som du säkert vet mata pytttte lite.
Jag kan tipsa om denna sida http://www.akvarieteknik.se/
Dom flesta djurbutikerna har denna som grossist, vilket betyder att du kan gå in och kolla utbudet av fiskar och sedan be din djurbutik att beställa hem :)
Tryck på "webshop login" och sedan på "Logga in som gäst". :)
Dom har mest vanliga guppys (otroligt snygga varianter) men det fanns 4-5 varianter av Endlers också. :)
#68 Håller med dig i din teori där! Tänkte ta det lite lugnt och gör några delvattenbyten och hålla koll på nitritvärdet. Ingen idé att flippa ur.
Precis som du säger så är det ingen jättehög nitrittopp, läst andra trådar där de också haft nitrit i början men inga höga värden när det är frågan om jordkar.
#69 Tack! Vart in där tidigare men inte fattat hur jag ska ta mig vidare, fick det tipset tidigare av personalen på butiken när jag frågat efter specifika fisksorter. :)
Har precis gjort ett till nitrittest, som inte gav något utslag. Har under den här senaste veckan gjort två 30% vattenbyten och tydligen behövdes det inte mer än så.
Ska under dagen flytta över några fler fiskar, så lär väl fortsätta att hålla lite koll den närmaste veckan.
En bild på 90l med jordbotten, skulle gissa att det är ca 50 liter vatten i akvariet. Inte fyllt ända upp och mycket botten, därtill ganska stora stenar och rötter. Har varit igång i nästan tre veckor.
Skulle vilja ha dvärgsvärdplanta som täcker botten, bara att hålla ögonen öppna när man är i zoobutikerna.