Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 873 ggr
tove.mcgrath
0

rovfiskar

Hej jag har funderat på det här med rovfiskar och malar hur fungerar det?? Äter inte rovfiskarna upp malarna?? Tänker på typ snakeheads och såna fiskar. Sånt jag ligger och tänker på på nätterna ;)

[raichu]
0

Beror på hur stora malarna är i mångt och mycket. :)

Gibbis t.ex blir ju stora så de blir med all sannolikhet inte uppätna. ;)

Finns många stora rovmalar med. :P

tove.mcgrath
1

jag ägnade kvällen åt att forska i området och fick reda på att de oftast inte äter fiskar som är 2/3 av sin egen storlek :)

[raichu]
0

Sen har vi ju rovfiskar som pirayan. ;)

Är den hungrig finns det en risk att den provsmakar och drar fisken så finns risken att den blir mat. :P

[peter54]
2

#3 Nä pirayor angriper inte friska fiskar. Jag har haft stora röda pirayor, (Serrasalmus nattereri). Kommer det ner en fisk som simmar knasigt så angrips den på en tiondels sekund, men friska fiskar lämnas ifred.

En gång kom det in en sork i mitt sovrum. Jag fick inte tag på den, så jag sköt den med luftgeväret. Det blev lite slamsigt och jag visste inte riktigt var jag skulle göra av resterna.

Jag tänkte att jag provar att ge dem till pirayorna och lyfte ett av de fyra täckglasen och släppte sorkresterna från 20 cm ovan vattenytan. Alla fyra pirayorna var uppe ur vattnet och mötte maten innan den nådde vattenytan. De såg direkt att här var något som inte var friskt.

Det är samma sak när man är nere med handen i akvariet. Så länge man rör handen känner pirayorna att den är frisk och stark och då håller de sig gömda. Skulle man däeremot hålla handen helt slappt i vattnet under ett par minuter eller så, då börjar det rycka i dem. För varje ryck, så rycker nästa fisk lite mer, och sedan nästa ytterligare lite till och så kommer hela stimmet med full fart.

theraphosa
0

Jag har haft rovfiskar i några år nu och man blir lika förvånad varje gång de äter upp en ny och fin fisk som man tyckte var lagom stor… Man ska tänka att den nya inte ska kunna komma in i munnen på den största fisken man har så brukar de vara säkert. Men glömmer man mata två-tre dagar så kan de helt plötsligt fattas någon och så ser man att en annan är ganska fet. Hehe, de är lite så de är med rovfisk akvarium. Malar brukar klara sig bra, de är tuffa fiskar som gömmer sig mycke och fångar inte så mycke intresse hos de stora fiskarna. Jag har själv tre malar med mina ganska stora fiskar och en är till och med en ansictris, som är sjukt kaxig och försöker till.m jaga iväg den största fengäddan (25cm) från maten.
Ett annat tips är att ha "likvärdiga" rovfiskar tillsammans. Lika tuffa, storleken, ät teknik, flera arter av samma släckte som trivs i sällskap osv. Och inte överbemanna en nich i akvariet. Alla fiskar måste kunna gömma sig och ha "sin" plats och inte behöva bråka om platser.

[raichu]
1

Att pirayor inte angriper friska fiskar stämmer inte helt.

Jag har både sätt, läst och hört om gånger då friska fiskar blivit angripna av pirayor.

På fb är det en som tagit hand om två påfåglar och fyra pirayor och utöver att påfåglarna nu är lite undernärda så verkar det inte vara några fel på dem och de har ändå skador från att ha delat kar med pirayorna. :P

[peter54]
1

#5 Ja det där har jag också erfarit, särskilt när jag var yngre och hade kallvattensakvarium med vanliga gäddyngel. Jag lärde mig att fånga 7-8 cm långa gäddyngel med fingrarna som liten pys på de översvämmade sjöängarna vid Dalälven i Hedesunda.

Jag hade en 112-litersburk med 8 såna gäddyngel i. Jag håvfångade mört- och löjyngel åt dem som mat, men … efter bara ett par veckor fanns där bara en gädda kvar, 4-5 gånger större än när jag släppte ner dem i akvariet.

En liten gädda kan ta en nästan lika stor fisk som den själv och behålla den i munnen i en hel dag innan den är nersvald. Jag undrar om de inte smälter ner bytet successivt.

[raichu]
0

I sådana lägen så gör de nog det. :P

Att de inte kvävs av det är lite förvånande. :P

theraphosa
1

#7 haha va spännande! Gäddor av alla dess slag är fantastiska tycker jag. Och den vilda gädda är en riktig skönhet. 

Jag fick nyligen lära mig att de har gjorts studier på vilda fiskar och många (främst gäddor) kan ta byten som är lika stora och till och med lite större. Bytet går inte ner helt men den sväljs så änden på bytet når magsäcken och börjar brytas ner, sen sväljs den vartefter magen har brutit ner bytet. Detta kan ta upp till månader och är inte ett optimalt sätt att äta på. Under tiden den har bytet i munnen så kan den inte äta och riskerar att svälta, OM den inte är fet och klarar sig på fettreserver sen innan bytet.

theraphosa
0

#8 Så länge de får vatten genom gälarna så kvävs de inte

tove.mcgrath
1

Åh vad massa intressant fakta :) får mitt guldfiskmedlemskap på zoopet snart med då kan jag läsa om alla fiskar vilket ska bli spännande eftersom jag är intresserad av snakeheads :)

[peter54]
0

#6 Men då handlar det kanske om fiskar som har ett avvikande simsätt. Om pirayorna får syn på en fisk som simmar slingrande eller liksom böljande, som exempelvis en svensk lake, så reagerar pirayorna direkt.

Om man däremot har några vanliga ciklider av någor slag, så rör inte pirayorna dem.

[raichu]
0

De här påfågels cikliderna var mer små ätna på fenor och en av dem hade fått ett otäckt sår på underläppen, i övrigt såg de friska och fina ut. :P

[peter54]
0

#13 Ja men det är inte angreppsskador, utan kontaktskador. Såna skador gör pirayorna på varandra oavsiktligt bara genom att de kommer åt varandra med mundelarna. Mina pirayor hade lite fransar på i stort sett samtliga fenor när de kom upp i storlek. Det räcker med att en fisk simmar förbi munnen på en annan så skär den ena i den andres fenor.

Tänderna är helt sanslöst vassa, rakblad är bara förnamnet. När mina fiskar var stora som 50-öringar, brukade jag hänga ner en liten bit nötlever i en tråd. Pirayor kan inte äta så bra från bottnen med det underbettet. Alla vet kanske inte hur svårt det är att skära i rå lever, men den gör rejält motstånd mot eggverktygen.

Småpirayorna gjorde utfall mot leverbiten och efter varje blixtsnabbt utfall, singlade en liten tugga av leverbiten mot botten och fisken tog den på returen så att säga.