Tzatzes akvarium
Tänkte jag skulle lägga ut mitt akvarium till beskådan. Det är under uppbyggnad och kommer nog att ta sin lilla tid. Det är ett juwel Rio på 240 liter.
Bakgrund Bakgrunden har jag byggt själv av fogskum, målat och sen silikonlimmat fast det mot bakgrunden. Innefiltret är gömt bakom. Det var en hel vetenskap bara det där och jag gjorde flera fel under arbetets gång. Det mest spännande var när allt var silikonlimmat och vattnet släpptes på och hela skiten lossnade. Färgen jag använde var inte heller den bästa och båtlacket höll inte, men men, man lär så länge man lever. Nu verkar det stabilt i alla fall efter hundra vattenbyten.
Fiskar Fiskar har jag inga ännu, men det är tänkt att bli rödmunstetror. Drömmen är ett vackert växtakvarium och därför vill jag bara ha små snälla fiskar som inte rör växterna.
Växtnäring Just nu håller jag på att sätta mig in i PMDD-växtnäring och har kommit fram till att jag kan blanda en påse KNO3 (500g), en halv påse KH3PO4 (50g) och en påse micronäring (100g) som jag har beställt från Aqua warehouse. Då borde jag kunna ta 1/3 krm om dan i akvariet, direkt som torrpulvet. Jag har köpt en automatisk fodermatare och ska ställa in den så att den avger rätt mängd. Funkar det inte så får jag väl ta automaten till det den egentligen ska användas till. Drömmen är ett CO2-aggregat (eller vad det heter) men det får jag sätta mig in i senare. Himla dyrt dessutom, fast kul.
Vattenvärden vattenvärdena här är ca 3 KH och pH 7,5. Hur jag ska snitsa till dem vet jag ännu inte, det får bli nästa projekt. Det märkliga är att ju mer jag läser destu mer förvirrad blir jag. En del säger att man ska tillsätta kemiska produkter, andra att man bara ska lufta och en tredje att man inte ska pilla alls. Förstår inte det där.

Applåder till dig! Du verkar vara bra påläst och du har gjort ett riktigt bra jobb hittills. Jag har lite tips:
Du kan inte tillsätta PMDD i pulverform. Om fiskarna kommer nära och får i sig en klump (vilket inte är helt osannolikt eftersom det kan likna mat) så kan de dö. PMDD måste blandas med vatten och tillsättas för hand. Använd foderautomaten till foder och händerna till PMDD.
Vad har du för växter? Så vitt jag kan se har du inga särskilt kluriga växter och det kommer nog gå alldeles utmärkt utan tillsatt koldioxid. På svenska brukar man säga koldioxidsystem. Engelsmän pratar ofta om pressurized CO2, CO2 system eller bara CO2.
Hårdhet är det få som oroar sig för. Så länge man inte har väldigt hårt vatten brukar växter trivas och om man har väldigt hårt vatten klarar de sig i alla fall. Ditt pH-värde är bra. Om du vill höja det kan du ha i krossade snäckskal och om du skulle vilja sänka det kan du ha i torv, alkottar eller döda eklöv.
Lycka till!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det ser jättefint ut! Du har nog en framtid som bakgrundsmakare på professionell nivå. Det enda jag blir nervös av är att du nämner färg och båtlack. Brukar inte sån lack fälla ut gifter i vattnet? Men du kanske vet om det är fisksäkert?

#2 Om båtlack skulle fälla ut gifter i vattnet skulle man väll inte få köra runt med det i skärgården?🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jippi! Ett nytt projekt! Såna här trådar gillas av mig. Det kan aldrig bli för många av dom 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ser skitsnyggt ut! :) Ska bli kul att följa och få se invånarna sen också :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
LajvKrattan Åhh, tack för alla tipsen. Jag ska testa alkottar då tror jag. Rödmunstetrorna vill visst ha det lite surare. CO-systemet får vänta tills jag har utvärderat PDMM först. Mina växter verkar ju leva både utan CO och näring just nu, fast de mår väl inte prima precis. Jag tänkte prova att tillsätta PDMM-pulvret direkt i innefiltret, om det inte funkar så märker jag det, och jag har ju inga fiskar att riskera livet på ännu.
Sauk1 Det är ju tänkt att båtlack ska försegla den onyttiga färgen, men om man som jag gjorde och tog konstnärsoljefärg som tar typ 6 månader att torka så funkar det inte kan jag säga. Det bildas en fet hinna på vattenytan och varf ett elände att få bort.
idag var vattnet svagt tefärgat och pH hade sjunkt från 7,5 till 7,0. Jag har ingen exakt pH-mätare utan bara en kyvett och färgskalor, men skillnad blev det. Frågan är hur mycket alkottar som behövs för att nå ner till 6,5 samt hur mycket brunfärgning man står ut med. Kul experiment som kostade noll kronor.

#8 Alkottarna släpper ifrån sig lite i taget! Vänta några dagar till så ska du se att du får rejält surt vatten. En hel strumpa…😮
Beror ju lite på hur mycket ditt vatten påverkas också. Jag har massor av alkottar och en jätterot i karet, men ph minskar inte mer än 0,4. Oavsett hur många eller nya/gamla alkottarna är.
#9 En bebisstrumpa, minsta sorten, snodde en uddasocka av lillbebben. Är det väldigt mycket ändå? Visste inte hur jag skulle dosera riktigt.
#10 Ja vi får väl se hur det utvecklas. Jag ska mäta i morgon igen.
Vattnet är väldigt gult, men pH sjunker inte mer nu. Jag plockar bort påsen nu. Hittade lite intressanta gäster i burken idag. De har väl följt med inköpta växter. Har ingen aning om vad det är, men fiskarna kommer väl att smaska dem i sig när de anländer. De är vita och pyttesmå. Lyckades fota en av dem efter lite trixande med kameran.
Nä, det funkar inte med doseringsautomaten, pulvret klumpar ihop sig. Så jag veckodoserar manuellt istället, 2 krm för 200 liter. Växterna verkar gilla det, de snabbväxande har rakat iväg på längden. Det känns enklare att torrdosera än att blanda i flaskor. Gjorde jag så så skulle jag nog glömma flaskan i kylen och de andra flaskorna också för den delen. Nu står burken med pulvtret uppe på akvariet som påminnelse, och utom räckhåll för bebben förstås.

#14👍
Oj dessa var fina. I min smak också då jag inte vill ha allt för stora bottenfiskar. Hur pass dyra är såna här? Vill de vara i stim?
Ja de vill vara i grupp och de kostade 165:-/st 😞
de är visst utrotningshotade i naturen.
Ojdå, utrotningshotade var ju inte roligt. Hoppas dom kommer trivas hos dig!
Ja tänk om de ynglar av sig. Det vore kul. Jag blev först lite skraj att jag gjort nått kriminellt 😃. De får inte fångas i naturen, men akvarieodlade går bra. Blir den populär i akvarievärlden så kanske fler odlar den, och det är ju bra för arten.
Min lokala djuraffär har nästan ingenting i växt och fiskväg, hon säljer bara sånt som går åt liksom, typ hundfoder. Aldrig några intressanta växter eller unika fiskar. Så igår åkte jag till Västerås för att handla på de större djuraffärerna, men det var lika illa där. Sen fick jag tips om en liten affär, åkte dit och den såg inte mycket ut för världen utanpå. Inne var betydligt större och det var knökafullt med med akvarier. Det var en riktig guldgruva, jag hittade växter som jag letat länge efter och sen några till som jag aldrig sett förut. Spännande fiskarter och en mycket kunnig ägare till butiken. Wow, jag säger bara wow. Zoohoo heter affären.
visste på en gång att det var zoohoo 🙂
men deras växter är ju inte i så fint skick.
Nä. det kan jag ju hålla med om , men han visste i alla fall vad de hette 😃.
😃
fiiin! är det en hon?
Ingen aning. Hur ser man det?
ZooHoo är nog det bästa affären i Västerås :)
#32 Du ser först kön när dom är ca 5-6cm stora, då får hanarna "skägg" runt ansiktet och honorna förblir släta förutom två små pluttar en liten bit under/Mellan ögonen.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Iaf bäst priser 👍
Jo :) Synd att jag bor så långt bort nu bara :P Men Måste ju finnas några bra affärer här med :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jo så är det ju…
Men de har grymma priser iaf. 👍
Menar du mossbollar? det är ingen mossa utan en alg.
Ja, mossbollar och det stämmer att det är en alg, glömde det 😃
Får väl se om det funkar…
Jag vill också pröva på att göra ytor i mossa på detta viset. Bara jag får tag på riccia eller java mossa. Ska bli spännande att få se hur det lyckas för dig!