HJÄLP! (Ciklid)
Hejsan! Jag är så HÄMSKT orolig för min ciklid hona, hon har stora bit märken på hela kroppen från mina 2 hanar, hanarna skadar också varandra, ena hanens ''läppar'' är helt sänder slitna :( Snälla hjälp mig! Jag är så kär i alla mina ciklider och vill defenitivt inte att mina ciklider har sår. Snälla, jag behöver hjälp 8(
//MVH en orolig Vinja
Hur stort är karet och vad är det för ciklider? Hur många?
Det akvariet DOM är i är 80-100L, 5 Stycken och 6 små malar
men hur stora är dom och vad är det för sorts ciklid
Jag TROR att det är malawiciklider
Lägg upp bilder på fiskarna så man kan identifiera dem.
Det finns få Malawiciklider som kan gå i så små kar utan att slå ihjäl varandra. Med andra ord har du ett för litet akvarium och för få gömställen.
Nää, jag har rätt så många ställen att gömma sig på, min hona har hållit sig nära sanden på ett ställe om någon kommer nära stället attackerar hon o_o Och nu har jag lagt några stenar vid stället så hon inte behöver attackera.. Hon ligger där HELA tiden, ibland kommer en av mina hanar och lägger sig där, då går honan iväg. Jag fattar INGENTING, är det en sjukdom eller nåt när dom ligger där?
Nej, jag har en liten golden ciklid också :) men jag är nästan säker på att dom andra är malawi ciklider :)
Nästa gång du köper fisk ska du ta reda på vad den heter och sen ska du läsa på ordentligt om den. Annars tycker jag att man är lite oansvarig som djurägare. :)
Vet, tycker jag med, men det stod inte i djuraffären vad det var för raser. Jag sökte på google bilder: Ciklider. Och letade upp dom jag har :)
Vilka sorter har du då? Malawiciklid är inte namnet på en enda fisksort. Och som sagt, malawi överlag kräver stora akvarium för annars slåss de.
Försök nu med att lägga fram ordentligt med fakta om dina ciklider Vanja123321. Ciklider är vackra men kan vara mycket tuffa om de hamnar i fel miljö. Vilken akvariestorlek har du till vilka ciklider. Vet att många skulle vilja hjälpa dig med att bena ut frågetecknen du har om du bara delade med dig. Gärna bilder på dina olika akvarium med dess innevånare. Man vill sina djur väl och det vet jag att du vill också. :) Att djurbutiken inte har namn på cikliderna är för mig oförståeligt för hur ska de då kunna sälja dem till rätt pris?
Jag vet inte hur man lägger ut bilder, jag köpte alla ciklider som var tillsammans då jag trodde att alla mådde bra tillsammans. Jag har i alla fall 3 stora praktbotior med dem. 2 gigantiska Ancitrus decorus ( eller vad dom hette) en hona en hane.
Som du redan fått höra så är akvariet tyvärr för litet för den mängd fisk du har, även i minsta laget även om du bara skulle ha golden.
Golden är förvisso bland de fredligare och lättare Malawiciklider och en bra malawiciklid att börja med. Men man får inte glömma att det är en ciklid som har en hel del revirbeteende.
Golden hör även till de ciklider som är polygama, dvs att en hane har flera honor och det lämpar sig därför att ha betydligt fler honor än hanar, i ett större akvarium kan man hålla fler hanar, i ett mindre lämpar sig de bäst med en hane och flera honor.
Kan tänka mig att din ensamma hona (som jag förstått de) känner sig rätt stressad att bli uppvaktad av två hanar hela tiden och aldrig få nån ro. Detsamma gäller dina hanar som säkert känner sig stressade ihop med en hona att slåss om.
Som jag förstått har du även 3 stora praktbotior i samma akvarium (?) Har själv haft praktbotior ihop med mina Malawiciklider (dock i ett 500 liters) och märkte att det blev mycket mer harmoni i akvariet sen jag beslutade att praktbotiorna fick flytta hemifrån då det kan vara väldigt hetsiga…
Med allt det här så kan du säkert förstå vilken total obalans det är i ditt akvarium tyvärr.
Lita inte helt på personalen i djurbutikerna, i många fall har dem tyvärr inge vidare akvariekunskap.
Ta dig istället tid och gå runt och kolla i akvarierna och sen själv gå hem och söka information om de fiskarna som intresserade dig.
Alla har vi vart nybörjare, men det bästa är ju att va påläst innan man ger sig in på något så man slipper sitta i en sån situation som du gör nu.
Edit: såg nu att det inte var säkert på att det var golden du hade, men oavsett så är många av malawicikliderna polygama så det är samma princip.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack, bra information :)
Ditt problem ligger i att du ej har tillräckligt många fiskar. Jag har ca 35 stycken Malawi ciklider fördelat på ungefär 7-8 arter, i ett 110 liters akvarium. Arterna som finns där och antalen är följande: 9 Golden 4 Demasoni 13 Acei 3 Livingstonii Följande kan jag ej artnamnen på: 1 grå ciklid 2 silverblåa ciklider med svarta fläckar 2 Ciklider med massa olika färger Det blir sammanlagt 34 ciklider fördelat på 7 arter i ett 110 liters akvarium. Jag har ett relativt kraftfullt pumpfilter samt en booster som skjuter ut syre i vattnet i form av en slang ner i karet. Har man inte tillräckligt många individer så i ett litet kar som ditt kommer fiskarna att bita ihjäl varandra. Hade själv samma problem med mina och en hel del dog till följd av stress och bett pga att de större starkare individerna mobbade de mindre. Antingen köper du ett större akvarium, eller så köper du bra mycket mer fiskar av olika sorter så ska du se att det löser sig. Tänk dock på att du måste ha en pump som klarar av fiskarna samt att vattenbyten helst ska ske vartannat eller vart tredje dag. Väldigt viktigt är också att kolla så att din pump hela tiden går på helspänn, det händer lätt att de liksom nästan lägger av och då hinner fiskarna dö av syrebrist innan du fattat vad som hänt. Enligt min erfarenhet är det oftast de små fiskarna som ryker först. Placera pumpen i mitten precis under vattenytan så att du hela tiden ser hur bra flöde det är i vattnet. Jag har även väldigt stor grön algtillväxt i mitt kar, perfekt balans råder.
För en halvtimme sedan lämnade jag tillbaka malawicikliderna, jag fick byta med djuraffären. Jag fick: 5 stycken fjärilsciklider. Den här gången har jag läst mycket om fjärilscikliderna ;)
Dom är friska, fina och gulliga :P
Jag väljde 4 honor och 1 hane :)
Jag kommer att sakna mina Malawiciklider, specielt Börje, ja, jag och mina två bästisar döpte HEN till Börje.
//MVH Vinja 🤗
Bra att du fick byta! Glad för din del. Det blev lite många fjärilar bara. De bildar par och de andra blir utanför. Sen behöver de surt vatten för att så gott som möjligt klara sig undan sjukdomar och leva så länge som möjligt. Om du vill ha rn hane och flera honor i vatten med högre pH så föreslår jsg kakaduaciklider. De är ganska vanliga och fina!
#19 Jag vet det, men det stod; 1 hane =2 honor? 🤔
Jag måste påpeka att Livingstonii kan bli upp till 25cm långa och kräver ett akvarium på minst 500L.
Jag tror inte det kommer bli problem med fjärilarna! :) Visst, dom bildar par men det kan ta lång tid och skulle någon bli mobbad kan du ju bara lämna tillbaka den. Så jag tror det är helt lugnt och kommer gå bra! Och ja fjärilar kan ju ganska lätt bli sjuka men det är inte alla som blir det och jag har faktiskt läst om folk som har fått tag i tåliga och friska fjärilar. Kul med fjärilsciklider, dom är supersöta och kommer säkert trivas hos dig :)