Äppelsnäcka som äter växter!
Jag har undrat en tid nu vad det är som händer med mina växter i mitt walstad. Och precis nu när jag skulle göra en tråd om det fick jag se en av mina äpplen nöjt sitta och gnaga på en växt!! Brukar dom göra det?! Jag älskar mina äpplen men ska dom äta växter får dom nog flytta från mitt walstad. :(
Det finns två sorters äpplesnäckor. Den ena Pomocea diffusa som är väldigt vanlig bland akvarister och äter inte växter eller rättare sagt väldigt lite så att man inte märker av det medan den andre sorten äter allt i sin väg Pomocea bridgesii. Äter allt i sin väg är lite överdrivet men ändå märker man deras framfart så att säga. Vet du vilken sort du har fått tag i? Mina snäckor är Pomocea diffusa och är harmlösa och ger dem broccoli då och då för att deras 'hunger'. Märker inte alls att de äter växter. Det kan inte vara så att de tuggar lite alger?
Okay nej alltså den satt ju och tuggade i sig ett helt blad :( Hoppas inte de är den dagar sorten. Hur ser man skillnad? Den har lila randigt skal iaf och vit/ljus fot
"Vanliga" äppelsnäckor Pomacea Diffusa äter också växter om de inte får tillräckligt med mat. Kan det vara fallet hos dig kanske? Menar absolut inte att du inte matar, men det kanske behövs mer? :)
// Sofia
Vad kan jag ge förutom broccoli och algtabletter? Dom älskar algtabletter och det ger jag två st varannan dag, har 12 små/medelsmå äpplen
Då måste det vara 'den andra sorten' jag skrev om. Mina äpplen är verkligen inga monster. =)
Hej!
Är det de äppelsnäckorna jag träffat, så vill jag bara bekräfta att det är Pomocea diffusa.
I normala fall "slickar" de i sig mat, vilket gör att de bara kan få i sig alger, växter som börjat vissna, eller växter som är tillräckligt små för att få in i munnen, till exempel andmat.
Som sagt. Vanliga äpplen kan också äta växter. Jag har märkt att mina kan tugga lite på polysperma bland annat eftersom den har väldigt tunna blad.
// Sofia
Enligt zoopet är pomacea diffusa och pomacea bridgesii samma snäcka, bara att Pomacea bridgesii är det nya vetenskapliga namnet (diffusa är det gamla).
// Sofia
Ja, det är just polysperma och staurogyne repens de har gett sig på.. Men inte överdrivet än och de har fått broccoli varje dag nu, ska se om de hjälper
Pomacea diffusa är en Äppelsnäcka som är populär i akvaristiken eftersom till skillnad från de flesta andra äppelsnäckor inte har en tillräckligt kraftfull radula att äta levande växter. Den är nära besläktad med den mer sällsynta Pomacea bridgesii känd från Rio Grande och ett par andra ställen, som inte är vanlig i akvaristiken. Äppelsnäckan som tidigare ansågs en underart och gick under namnet Pomacea diffusa bridgesii medan Pomacea bridgesii var känd som Pomacea bridgesii bridgesii. Genetisk analys har visat att vi talar om två olika arter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pomacea_diffusa