Debutakvarium
Nu har jag gjort en liten skiss på mitt 54l debutakvarium! Jag har bestämt att jag först och främst ska ha guppys och otocinclus (och möjligtvis posthorn, har inte bestämt mig än).
Växterna jag har kollat på och gillar är: Musselblommor, Riccia fluitans, Limnophila sessiliflora, javamossa och vattenpest :) Sen ska jag ha rötter och grejer. Så mycket gömställen som det finns plats till!
Hur många guppys bör man skaffa för att dom ska må som bäst?
I ett kar på din storlek så hade jag skaffat en hane och två honor till uppstarten. Det är bra att gå långsamt fram i början och dina guppysar kommer med säkerhet yngla av sig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok! Då får jag googla på hur man tar hand om fiskbebisar också.. ;) Det är verkligen inte bara så bara att starta upp ett akvarium har jag märkt! Men roligt är det :)
Tack för hjälpen!
Ja visst är det roligt! Jag ser att du vill att dina kommande djur ska få de bästa förutsättningarna och tar reda på information innan du skaffar dem. Det glädjer mig mycket då allt för många inte verkar förstå detta med att fiskar också är husdjur som förtjänar det bästa.
Dig tycker jag om!
Guppys vill gärna vara 5 st. Köper man bara 1 hane så behöver man ganska snart fylla på mer avelsmaterial för att inaveln inte ska bli för hög.
Åh, det värmde att höra. Tack! Djur ska man ta hand om, varesig det är en katt eller en räka :)
#4, Okej! Ska ha det i åtanke :)
#4 Men samtidigt ska man inte skaffa för mycket fisk för snabbt heller när man startar upp ett akvarium. Man vill ju inte få nitrit/ammoniak förgiftning. Ett 54 är inte så stort, risken kanske blir för hög med 5 st på en gång?
Kanske kan börja med tre, och fylla på efter ett tag? Ska jag göra likadant med ottosarna också?
Ja, ta det försiktigt och utöka eftersom :)
Okej :) Drömde att jag fick massa fiskbebisar inatt! Puh, då kommer frågan VAD gör man om man inte vill ha fler fiskar? Är det enda alternativet att ge bort bebisarna?
Guppys är glupska av sig. När jag hade guppys så åt de vuxna alltid upp ynglerna om jag inte fångade in dem. Det är nog väldigt vanligt. Du kan också ge dina yngel till en zoobutik och få något i utbyte.
Kunde nästan tänka mig att det skulle vara så. Då vet jag hur jag ska gå tillväga! Hur många guppys och ottisar får det plats i 54/60l (har inte riiiktigt bestämt mig för strl än)? Många frågor nu. Sorry :) men litar inte på djuraffärer, så känner att det är lika bra att fråga här!
Vill du inte ha yngel så kan du köpa guppyhanar bara, finare i färgerna än honorna.
That's a cat...Not a horse.
Jo yngel vill jag nog ha, men jag tänker att det lär bli en himlans massa yngel tillslut om man låter alla växa upp :P men nu vet jag hur jag ska göra, så jag kommer inte sitta med ett överfyllt akvarium sen :)