Riktigt tåliga växter?
Var ett tag sedan jag trillade in här men tänkte kolla med alla er kunniga som är mer inbitna på växter om ni kan rekommendera någon växt som är riktigt robust?
Mina kulfiskar älskar att trasa sönder växterna i akvariet och nu håller alla växter på att dö efter att firrarna har haft allt för kul och växterna har fått så otroligt mycket hål.
Jag har haft Anubias i karet, som var något en vän rekommenderade pga att de är tåliga, men ingen anubias har klarat sig kan jag lova. Har också försökt inreda karet så att de inte blir uttråkade med rötter och hålor, gångar och vrår så att de lämnar växterna i fred, men icke!
Jag letar efter tjocka växter som tål de mest lekfullaste firrarna. :3 Någon som kan hjälpa?
Kanske fejkplantor? Dvs de där akvarieprydnaderna i plast?
#1: Jag är inte så förtjust I fejkplantor. Vill gärna ha levande för de ser bättre ut och de hjälper till med vattenvärdena och håller alger borta. :3
#2 Det var sant och ett riktigt taskigt förslag.
Javamossa kanske, fann det förslaget på detta forum http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=26337
#3: Ja, det skulle kunna fungera om det är något de rekommenderar för kulfiskar. Ser att de har det på akvarieplantor.se så ska kanske lägga en beställning och testa. Tack så mycket!
Finns det andra tåliga växter tro? De pratar om "amazon sword" men de verkar kräva mycket näring. Har bara 7 fiskar allt som allt i karet så det blir ju inte så mycket näring från dem.
Javaormbunke, har du provat den? Jag är rätt dålig på hur kulfiskars framfart bland växter är, enklast är nog att googla på tåliga växter👍.
Anubias är väl den tåligaste växten när det gäller fiskar som äter på dem? Kommer inte på rak arm på någon annan växt som är lika tjockbladig.. en javaormbunke tror jag tyvärr att de skulle trasa sönder snabbt. Mossa var ett bra bra förslag :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#5: Mina kulfiskar är brutala mot växterna för tydligen är det jättekul att förstöra saker, tycker dem. :/
#6; Ja, tyvärr håller ju inte anubias som jag skrev i TS. Mina anubias är söndertrasade. Trodde inte de skulle kunna ha sönder dem men jodå.