Röd mage - silverhaj
En av mina silverhajar har problem med att hålla balansen i vattnet och han åker liksom uppåt med stjärtfenan. Matade just fiskarna och han verkar för upptagen med att försöka simma rakt så någon mat fick han inte i sig vad jag kunde se. Han har även en röd prick på magen om man tittar underifrån, och om man tittar i ett visst ljus så kan man se från sidan att magen verkar rödaktig. Han är inte svullen eller så än (!!!), men i och för sig betedde han sig fullt normalt tidigare på dagen men nu på kvällen när jag skulle släcka så märkte jag allt detta. Förväntar mig det värsta, men skulle hemskt gärna vilja veta vad det kan vara innan jag drar förhastade slutsatser. Tack
Kan det vara flingfodret jag matar med? För höga nitritvärden? Bör jag göra delvattenbyten oftare? Har dessvärre inga droptester hemma och jag kan alltså inte kolla några värden eller halter just nu.
Jag kan inget om den här sortens art du har, men hade jag varit dig så hade jag provat att sluta mata firren nån dag eller två, samt göra små delvattenbyten.
Jag vet att visst flingfoder kan få tarmar att bli gasiga hos vissa arter och gasen vill ju liksom uppåt mot ytan.
Vet ej hur länge du haft ditt kar igång och hur mycket det rymmer i antal liter vatten. Har du relativt nystartat kar så skulle jag tipsa om vattentillsats som neutraliserar skadliga ingredienser i vattnet vid delvattenbyten.
Har man ett kar som varit igång åtminstone minst 6 månader så bör ej dessa tillsatser behövas beroende på hur många % du byter av vattnet vid delvattenbytena (beroende på arter i karet och vilken vattenkvalitet du har i kranen).
För att hålla bra balans i vattnet så behöver du växter som käkar gödsel, samt färska lysrör där minst ett (beroende på hur många lysrör du har) är för växterna.
Vet ej om du blivit klokare av mitt spåneri, men det är typ det jag kan komma på utan att testa vattnet.
#2 Dessvärre var fisken död när jag kom ner i morse, men de andra beter sig normalt. Eftersom jag gjort ett felköp (trodde på djuraffärens rekommendationer) och köpt för få av sorten som egentligen är en stimfisk så vill jag jättegärna ge tillbaka dem till djuraffären eller ge dem till någon annan som redan har silverhajar. Dock vet jag inte om man kan ge tillbaka fiskarna efter kanske 2-3 veckors tid? Och ska jag ge bort dom till någon annan akvarist ska denne redan ha ett ganska stort akvarium med flera silverhajar i så de får "kompisar" så att säga. I'm in a desperate need of droptester! :(
Är akvariet nystartat?
Hoppas verkligen du får tillbaka pengar för både fiskköp och transport.
Ring till butiken du köpte fiskarna av och fråga om de kan tänka sig ett byte.
#4 Ja det är det, har varit igång sedan början av januari. Hoppas allt ordnar sig nu, och även att jag får lämna tillbaka fiskarna som det faktiskt är synd om. Håller tummarna för ingen mer fiskdöd :(