Vattenvärden
Jag har ph 8 och nitrit 0 och temp 27 grader. Är det bra för mina slöjstjärtar och kardinaltetror som bott i karet i 5 veckor?
Nybörjare som jag är vill jag ha en åsikt av er som kan.
Dina slöjstjärtar vill ha högst 25 grader i vattnet och Ph värdet vill de ha mellan 6-8.
Kardinaltetrorna vill ha 23-28 grader och ett ph 5,5-7,5.
Med andra ord så borde du dra ner värmen lite grann för dina slöjstjärtars skull. Har du en doppvärmare? Jag hade själv satt en temp på 24 grader.
Phvärdet är också en aning högt med tanke på dina kardinaltetror. Ett värde på 7 hade varit optimalt. Jag undrar hur det kommer sig att du har ett sådant högt värde i ditt akvarium. Har du tagit prov på ditt kranvatten och sett vad det har för phvärde? Spola länge först varmt och sedan kallt innan du mäter det. Så vi får veta om det är något i karet som orsakar detta eller om ditt kranvatten faktiskt är såhär högt.
Har du teststickor eller dropptest?
Att du har 0 på nitrit är toppen! Så ska det vara.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Zoo affären sa att jag skulle ha 27-28 grader, men då ska jag sänka doppvärmaren.
Vi har egen brunn hemma och lite besvär med reningen så i dag har jag ph på 7,5 i kranen. Jag har dropptester.
Hur ska jag göra för att sänka ph utan medel, skar jag lägga i grenar. Jag har en rot i nu. Kan det vara mina lerkrukor jag har i karet som höjer ph.
Det är så lätt att lita på personal i zoobutiker. Men faktum är att dessa faktiskt är där för att sälja. Det är deras prio ett, prio två är att kunden alltid har rätt. Därför kan man inte lita på försäljare. Det är bäst att själv först leta reda på fakta om fisken och köpa fisk därefter.
I sverige har vi relativt mjukt vatten. Det betyder att en phförändring uppstår lättare än i ett hårt vatten. Därför brukar också phvärdet sjunka av sig själv med tiden, med hjälp av inredning och fiskar. Ditt kar är så pass nystartat att detta nog inte riktigt hunnit till sig ännu. Däremot så förstår jag inte vad det är som gör att ditt phvärde i kranvattnet stiger till 8.0 när det hamnar i akvariet. Jag hoppas att någon som är kunnig på ökning av phvärde kan hjälpa dig med att få svar på varför det är såhär.
Vad bra att du har dropptester, dessa är mer pålitliga än droppstickor.
En rot brukar kunna sänka phvärdet, hur stort kar har du och hur stor är roten/rötterna? Hur länge har roten varit där i? Tyvärr har jag ingen erfarenhet av lerkrukor men jag tror inte det ska vara något problem. Jag ska googla på det och se om jag hittar någon information åt dig.
Jag har hört att alkottar ska vara effektiva att sänka phvärdet med. När man hämtar in material från naturen som ska sänka phvärdet finns det också en risk att man får så kallat "Te-färgat vatten". Det blir en liten brun färg.
vad är det för typ av lerkruka förresten, är det en helt vanlig eller är den färgad?
Karet är på 54 liter (jag vet att jag inte ska ha slöjstjärtar). Helt vanliga lerkrukor och jag läste att man kan kolla med ättikssprit så det inte är kalk i, så krukorna och sten har jag kollat och det var det inte. Roten ser mer ut som en bit drivved ca 20 cm lång och 10 cm hög, den har jag haft i hela tiden. Jag har en färsk ormhassel på 10 cm bara för att prova men den ska inte kunna höja ph värdet. Jag läste att man kan lägga i eklöv så jag får väl ut och pulsa i snön i morgon och hämta eklöv och prova med det. Någon som vet hur mycket löv man kan lägga i? Alkottar hittar jag nog inga nu.
Hur mycket skada gör ph värdet på mina fiskar?
Det är mycket viktigt att värden för fisken är rätt. Det är synd att fler inte har lärt sig det innan man skaffar ett akvarium. Hur påverkar nu detta akvariet? De allra flesta sötvattensfiskar, bortåt 90%, lever i vatten med pH i intervallet 5.5 - 7.5. Vi bör sträva efter att hålla fiskar med i stort sett samma behov i en miljö som är någorlunda stabil och inte varierar kraftigt. Att vattnet har rätt pH värde är av mycket stor betydelse för att fiskens upptag av syre och diverse salter över gälarna skall fungera riktigt bra. Vid pH värden över 7.0 och stigande temperaturer finns det risk att halten av fri ammonium (blir ammoniak) ökar akvariet och det är mycket farligt för fisken. Ju högre pH desto mer alkaliskt är vattnet. För att ge dig en uppfattning om hur högt pH känns - föreställ sig hur dina händer känns när du skriver på en svarta tavlan (om du nu är tillräckligt gammal för att ha gjort det ;)). Dina händer är torra och kalkhaltiga på grund av krita har ett högt pH. Samma gäller för fisken. Högt pH är definitivt en stressfaktor och skadar hälsan hos fiskar och även växter. Ett annat problem som höga pH har är att det gör ammoniak mer giftigt. Lågt pH på omkring 6,5 till 6,8 är inte ett problem så länge det inte tar en djupdykning ner snabbt. Det är fortfarande inte bra att ha en konstant lågt pH så det bör rättas till då lågt pH är surt och bränner gälarna. Om pH var temperaturen för oss människor så skulle ett lågt pH kännas 'varmt'. Detta gör ju att huden på fisken blir ansträngd.
Tack så mycket för ph lektionen🙂. Har du något förslag om varför det är så högt? Jag har återigen läst massor på forumet men inte lyckats hitta något om mängden om jag ska prova eklöv. Vad tror ni om 5 eklöv i en strumpa?
Haha jag har också varit med om svartatavlan, och det ska inte mina fiskar behöva vara med om.
Tror att 5 löv är för lite för att sänka pht speciellt om dom har legat under snön ett tag. Ta så många du hittar gärna typ en näve.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det finns alkottar kvar på träden nu o fram till våren så det är bara att plocka, även boklöv går bra o dom sitter kvar på träden dom med.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Att PH värdet 8,0 är för högt och säga att någon halv grad spelar roll är att ta i ordentligt. Ett PH på 8 förorsakar inga problem. sänkning från PH 8,0 till 7,0 i detta fall blir det bara en förändring på H3O+ från 0,0000001 till:0,000001 Gram (av en liter vatten).
vilket inte alls upphöjer chanserna för Alkalos. pågrund av fiskarnas buffert i kroppen. och att sänka PH värdet ändå vore enbart stressande för fiskarna. en enkel regel är att aldrig hålla på att mixtra med vattenkemin om man inte vet vad man exakt håller på med. #9 nja det beror lite på bufferten i vattnet men har man ett kh värde på(om man nu använder sig utav vätekarbonatsystemet) 3 så kan det faktiskt bli lite större skillnad en vad man igentligen tror om man tillsätter 5 löv i ett 54L akvarium.#8 jag rekommenderar även trådskaparen att testa Kh värdet (om du använder dig utav det systemet som sagt) det är mycket viktigare att testa eftersom om du har svagt KH värde(vätekarbonat värde) och du inte tillför andra buffrande Kemikalier som Fosfater Respektive Fosforsyra så kan det ge många svajningar av PH värdet om det tillförs en Bas eller Syra som kan vara mycket stressande för fiskarna. att dit PH värde är högt är troligtvis inte så konstigt eftersom det kan komma ifrån vattendrag där det är mycket Kalciumkarbonat(CaCO3) vilket höjer PH värdet men det kan även vara pågrund av något material du har i akvariet. men du kan även titta på din Kommuns Hemsida där brukar det stå information om PH värdet Respektive andra tillsatser.
Till en viss del så har du rätt Emmej att 8.0 inte är katastrof men ändå så tycker jag att det är för högt. Sänk ph-värdet en bit men inte i radikal fart utan sakta gå ner till ett värde som t ex 7.0. Jag tycker man ska vara försiktig med löv och alkottar i större mängd och bara ta lite i taget för att få ner ph-värdet så det inte rusar iväg. En sak till: båda dess kan ge avfärgningar så du är medveten om det. Jag gillar inte alls avfärgningar i vattnet utan vill ha det kristallklart men så är det ju inte i verkligheten men jag vill ha det i mitt akvarium. =)
Oj oj nu blev det lite mycket för mej som nybörjare, men jag är jätte tacksam för all förslag. Kan man se något i karet som kan tyda på fel kh värde? Behöver jag skaffa ett kh test? Jag har egen brunn och vet inte mer än att vi har mycket kalk i vattnet. Jag har väl för bråttom men jag har kokat 10 små eklöv och en strumpa och lagt i karet vid 13.00 tiden i dag och nu har inte ph värdet eller färgen på vattnet ändrat sig, så den får nog ligga någon dag får jag se vad som händer.
Jag har också lärt mej i dag att man inte ska koka löv och strumpor samtidigt som man lagar middagen, en förskräckt make gjorde klart för mej att löv tänker han inte äta till middag😂
Jag får en känsla av att du verkligen vill göra allting rätt och det är jättebra. Kanske förvirrar allting som vi har sagt till dig men om man ska göra det enkelt. 8.0 är inte en katastrof för dina fiskar men om du försöker få ner det till 7.0 så är det fantastiskt bra för dina fiskar även om jag skulle vilja se det lägre för sjöjstjärtarna än kardinaltetrorna. Låt det gå ett par dagar och se om PH-värdet har sjunkit. Jag har dock en fråga. Varför vill du inte använda PH-buffer? Du är inte ensam om det men jag använder själv PH-buffer till mitt kar och har egen brunn som jag testar varje år och har ungefär som du i värdena. Jag låter vattnet gå som mimåne sa. Varmt först och sedan växlar över till kallt. Låter det rinna i två 20 liters hinkar och häller ut det och fyller på nytt kallt vatten och då är jag nere i bra värden som fiskarna trivs i. Jag ser ingen anledning till att du köper kh-test för har du fått bra värde på ph så ska det fungera bra.
Ph-buffer blir väl sista utvägen men jag vill helst slippa att ha i massa medel, jag tycker bara det känns bättre utan. Jag spolar massor innan men jag fyller i ljummet vatten i karet vid byte. Jag har läst att det är väldigt delade meningar om det. När du byter vatten häller du upp kallt vatten och låter det stå då så det blir varmt?
Då köper jag inget test och har kvar mina löv i så får jag se om det hjälper.
Jag använder doppvärmare i hinken för att värma upp vattnet fortare men det behöver inte vara höga grader när jag häller i det men det är inte jättkallt heller. Har fiskar som inte skulle gilla stora temperaturförändringar.
Då ska jag prova det vid nästa vatten byte. Tack för alla tips🙂