Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1775 ggr
mejamylove
0

Vita prick slöjstjärt :(

Mina nya slöjstjärtar jag köpte förra veckan har tydligen vita prick. Min oranda är värst drabbad och har tillochmed prickar på sin utväxt och på kroppen. Jag köpte sterazin i hopp om att det skulle fungera men jag läste senare på nätet att man skulle använda protozin. Kommer mina slöjisar klara sig till på tisdag? Jag är riktigt orolig, mina bäbisar :( Jag har svart bakrund så jag kunde se prickarna tydligt så fort jag hävde i dom i karet, men det var bara 3 prickar från början men nu så är den nästan helt täckt. Tror ni jag kan gå tillbaka om de dör? Jag vet helt ärligt inte hur jag ska göra, vill ju försöka rädda dom för jag har redan lagt ner flera hundra kr på dom. Det är inga andra fiskar i karet och har aldrig varit, det är nyinförskaffat men det har kört in sig ändå med nyttiga bakterier i ca. 2,5 månad. Så de har inte blivit smittade av några andra fiskar så jag vet att det kommer ifrån affären. Salt ska man inte ha i har jag läst eftersom det gör mer ont än gott. Vad skulle ni gjort om ni satt i min situation? :(

mejamylove
0

Helt täckt var väl och ta i, den har kanske 5 prickar på kroppen och många på fenorna. Men det har gått så fort så snart är den väl helt täckt :(

-Cissi-
0

Jag hade gått tillbaka med dom direkt, man vill inte köpa dyra sjuka fiskar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mejamylove
0

Nej, det är ju inte så kul. Visst borde man få gå tillbaka med dem? Hur ska jag kunna bevisa att det är ifrån affären och inte från mitt hem? Jag har filmat och knäppt kort på dem med mobilen som jag ska visa. Ska jag bara åka dit och kräva tillbaka pengarna? En del av mig vill inte lämna tillbaka dom eftersom det känns som om jag lämnar dom i sticket, djuraffären kommer med största sannolikhet inte behandla dom :(

Frida B
0

#3 jag tycker du ska gå dit, visa upp fotona och videorna och kräva alla pengar tillbaka! Har du sparat kvittot (om du fick ngt) så ta med det också. Riktigt synd, men finns väl inte så mycket att göra :/

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mejamylove
0

#4 ska jag åka dit med fiskarna och kräva tillbaka pengarna eller ska jag bara åka dit och visa bilderna/videorna och kräva pengarna tillbaka? De kommer få sitta i påsar i ca 1,5 timme om jag tar med dem.

Frida B
0

#5 alltså jag är inte riktigt säker, men börja med bilderna och se vad dom säger :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mejamylove
0

Så att försöka rädda dom är ingen bra id'e?

Idunvallen
1

Ring och prata med affären så du vet om det är idé att ta med de när du åker dit. Så slipper du stressa de i onödan och du slipper åka extra för att prata med affären först.

Medarbetare på Utekatter iFokus

mejamylove
0

#8 jag gör nog så, tack!

idaaforsling
0

#9 Berätta gärna vad de säger sedan :)

mejamylove
0

#9 det kan jag göra :)

mejamylove
0

Jag åkte precis till mamma där jag har fiskarna och tittade till dom för att se om det blivit värre eller var akut och såg att de största prickarna på orandan var borta! Medecinen verkar fungera i alla fall, mot alla odds. Fast jag ska fortfarande åka in till affären och prata med dom och se om det är en affär jag vill handla på igen. :)