körsbär, crystal ej ihop?
det sägs att crystal och körsbär inte har lika vattenvärden och därför ska man inte ha dom ihop. Men om man läser fakta om dom så verkar dom ju kunna gå från samma ph värde, körsbär 6-8,5 och crystal 6-7,5.
Kan nån hjälpa till att reda ut det här 🤦♂️
Jo, de kan gå ihop. Däremot tenderar körsbären att föröka sig mycket fortare och konkurrera om maten.
ska få hem neocaridina extreme blue/black davidi(Ultra blue rill) 🙂det var långt..kan jag ha dom med mina kingkong?..ph 6,0.
Jag har mina extreme blue/ultra blue rili i ph 7,3 ungefär. Där fungerar dom bra men dom är fortfarande för unga (bara haft dom några veckor, nån månad) för att dom ska ha ynglat av sig.
Men av mina kar hemma så är karet med soil och ph under 7 där neosarna förökar sig absolut minst. I de andra är det inte soil och ph runt 7,3. Jättestor skillnad på förökning. Vi pratar 10% av förökningen i karet med soil jämfört med de andra.
Allt annat lika, förutom bottensubstrat.
Köper du dyra extreme blue så hade jag absolut givit dom ett eget kar med ph som är högre än 6.0.
Ja, jag har ett stort kar till som det inte är soil i med högre ph…dom får gå där..vill ju inte förlora dom. Tack för svaren.