Vad har hänt min mal?
Kom hem efter jobbet en dag och den låg nästan längt fram vid rutan för att nästan visa att den hade dött. Den var helt svullen, kanske blir så när dom för annars hade det kunnat vara en utav anledningarna. Är det nån som vet vad som kan ha hänt? Jag kan ju säga att det har spontandött lite fisk i mellanåt, men det har varit guppys mest och dom lider ju ganska ofta av diverse missbildningar så jag har trott att det var därför..
Skulle säga bukvattensot, tyvärr. Det intressanta och viktigaste i det här fallet är varför dina fiskar dör. Har du t ex vattenprover i hemmet som kollar olika värden?
skulle kunna vara bukvattensot ja. blandat med simblåsförlamning. #1 den där artikel som du rekommenderar är delvis felaktig. som exempel dom skriver att bukvattensot enbart orsakas av flagellater och att tropheus sjukan är detsamma som bukvattensot (vilket det naturligtvis inte är) även skriver dom artikeln som att bukvattensot skulle vara som EN sjukdom. bukvattensot är ett symtom skulle man kunna säga och inte en sjukdom. igentligen så är det även lika vanligt att bukvattensot orsakas av enklare organismer som aeromonas och pseudomonas än flagellater. jag skulle ha avlivat fisken direkt. och gjort ett vattenbyte på 50% och varit mycket uppmärksam på dom andra fiskarna
#2 Jag skulle gärna vilja ha referenser på all fakta du skriver i flera trådar. Oftast skriver du sådan som man sällan hört förut och akademiker som jag är vill jag gärna ha evidensbaserad fakta att gå efter. Uppskattar verkligen all info du ger, vill gärna läsa mer om det! 🙂
// Sofia
Hittade en intressant artikel på Ciklidsällskapet:
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8401&lopnr=8
Så Japantoe, ta gärna del av artikeln och jag skulle nog råda dig som emmej62 säger att avliva fisken och göra delvattensbyte och vill tillägga att inte fodra fiskarna på några dagar.
så hände det för min stora mal, monsterfish. Han var så upp och ner på ytan, flytande. Han levde lite och tillslut dog han =(
Okej… Ja, jag har provstickor som visar olika värden och alla ser bra ut. Den här malen låg alltså död såhär när ja kom hem. Hade inte sett nån tendens på att den mådde dåligt innan. Vattenbyte är gjort så nu hoppas jag de andra klarar sig. Just nu har jag typ 30 malar inkl småttingar såklart, tror att detta var mamman. Kan det ha hänt nått när den skulle lägga romen?
Nu har det hänt igen! Min ståtliga hane låg död på samma sett. Vad ska jag göra? Har bytt vatten men vad mer… Börjar ju bli orolig att det här kommer ta död på en var 14e dag nu fram tills att det inte finns nån kvar..
Det räcker inte med stickor, då de bara ger en överblick över vattenvärdena. Skaffa dropptester eller ta med vattenprover till närmaste djuraffär så kan de nog testa åt dig.
// Sofia
Ja, det kan vara fel på vattnet och det kan vara en sjukdom. Jättesvårt att säga vad som är vad, tyvärr.
Men har du skaffat medicin för t ex bukvattensot? Skaffat någon medicin överhuvudtaget som du har fått tips om?
Vad har du för temperatur i vattnet?
Nu kommer uppdatering, det jag gjorde vid senaste bytet av vatten var att jag även hade i medel för vattnet som binder klor och metaller som vi har i vårat kranvatten. Nu ska vi också veta att detta har jag inte behövt göra tidigare (visst är det alltid bättre) men det har aldrig tidigare orsakat plötslig död av malar. Nu däremot så verkar malarna som är kvar må bra. Iaf har inga dött. Jag har inte varit iväg med vattenprover men detta har jag tänkt göra snarast. Jag har ungefär 26 grader i vattnet.