Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1167 ggr
sauk1
0

Kakaduaciklidhona förändrad

En av mina kakaduaciklidhonor har plötsligt en annan teckning på sidan. Istället för en rand längs kroppen är där en stor svart prick. Det ser inte konstigt ut bara ett annat mönster än förr. Hon ser också ut att plötsligt ha magrat ordentligt. Senaste tiden har hon dragit sig tillbaka. Förr var hon jämt framme. Jag ser inga tecken på sjuka. Jag såg henne äta häromdan och lite senare var hon framme och såg inte lika smal ut. Jag har ingen aning. Vad kan detta vara? Ingen nitrit. Nitrat 10 ppm. Byter vatten varje vecka. Mest oroande är att min supersociala mosaikguramihane börjat gömma sig också. Även han kommer direkt fram och äter. Vad har dessa arter för livstid egentligen? Guramin var väldigt stor o fin när jag köpte honom. Samma sak med kakaduan. När jag köpte en till hona var hon mycket mindre. Måste skilja minst 4-6 mån mellan dem.

[Jens]
0

Känner inte till detta alls men har du en bild på henne?

emmej62
0

När jag hade kakaduor förut uppkom detta fenomen ibland på honorna oftast när dom var stressade. Vad finns det som kan vara stressande i akvarium?

emmej62
0

jag skrev fel i mitt första inlägg:det ska stå vad finns det som kan vara stressande i ditt akvarium och inte vad finns det som kan vara stressande i akvarium😃

sauk1
0

Ingen aning ärligt talat. Det finns gott om gömställen, grottor och växter. När hon fick en skygg mindre annan hona jagade hon den lite, vilket kanske var stress för båda. Hanen tycker jag inte är så mycket på henne. Definitivt inte de andra fiskarna heller. Skulle vara det faktum att pansarmalarna bökar runt "överallt". Eller att jag byter vatten o småstädar en ggn i veckan.

Ja det är klart. Vår tvååring kan stå och kolla på akvariet och trotsa oss och knacka en gång på glaset. Men händer rätt sällan. Sen går vi  förbi akvariet en del, men då kommer snarare fiskarna fram för att de hoppas på mat.