Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2113 ggr
Dumpuck
0

Mina växter...

Någon vänlig själ här som kan berätta för mig hur jag får bort dessa alger ifrån mitt ena akvarium?

Mina anubias har (troligen) toffsalger runt kanterna och stjälkarna som jag inte får bort oavsett vad jag testat.
Har siamesiska algätare som gjorde ett dunderjobb då jag fick toffsalger i ett annat akvarium men de låter dessa alger vara.
Svärdsplantorna har inte alger på sig, dock äter ancistrusarna sönder de så de växer inte och ser allmänt ful ut…

Vad kan jag göra?
Jag har nu släckt ner hela akvariet och tänkt att det ska få stå utan belysning, vet dock ej hur länge. 
Har bara varit problem med det där akvariet… Lite tröttsamt när inget verkar vilja fungera.

Nirvana_Ophelia
0

Kokande vatten i spruta fungerar, det tar dock bara död på algerna men då lossnar de lättare. Pensla/Dutta försiktigt med Klorin och skölj sedan MYCKET noga.

Nirvana_Ophelia
0

Kokande vatten i spruta fungerar, det tar dock bara död på algerna men då lossnar de lättare. Pensla/Dutta försiktigt med Klorin och skölj sedan MYCKET noga.

[VSK]
0

Kolla ditt vatten om det har höga halter av fosfater. Om så, minska dessa.

Reven
0

Köp annars en flaska väteperoxid 3% på apoteket och spruta direkt på växterna i akvariet. Tar död på alla alger och skadar ej fiskar eller växter.

Don't know.

Dumpuck
1

#4 Helt säkert att det inte skadar varken växter eller fisk?

Roxie
1

Algerna beror ju på någonting. Ta reda på orsaken och lös det så istället för att få bort algerna. De kommer tillbaka om man inte får bukt på problemet ;)

// Sofia

LajvKrattan
0

#5 Väteperoxid har den kemiska formeln H2O2. När den gjort sitt jobb och oxiderat sönder algerna omvandlas den snabbt till H2O, alltså vatten. Jag har läst att det ska fungera bra. Se bara till att det inte är någon fisk precis i närheten. 
     Om du vill vara extra säker kan du använda easycarbo istället. Det är en akvarieprodukt som säljs som koltillskott men också tar kål på alger om man sprutar koncentrat på dem. 
     Att slå till mot problemets rot är så klart det bästa men alger på anubias är svårt att undvika. Eftersom anubias växer så väldigt långsamt måste man ha den på en riktigt skuggig plats om den inte ska angripas av alger.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Dumpuck
1

Tack för era svar!

emmej62
0

lite onödigt men riskfritt att blanda in kemikalier men det som Roxie skriver istället att det är mycket bättre att konfrontera problemet än att strunta i dom är helt klart en mycket bättre metod.

Dumpuck
0

Red Fire, Röd Pinocchio, Japonico Amano och grön räka.
Vilka är lättast att hålla, vilka tar "bäst hand" om alger och vad är största skillnaden på de förutom färg och storlek?

Hittade dessa i djuraffären idag då jag vill införskaffa räkor dels för att de är fina och dels för att hålla algerna i trim.

Dumpuck
0

Puttar upp lite =)

LajvKrattan
0

#10 Amanoräkan är bäst på alger! Grön räka och red fire förökar sig i sötvatten men amanoräka och pinocchioräka behöver salt eller bräckt vatten.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Dumpuck
0

#12 Behöver de salt/bräckvatten för att föröka sig eller för att överhuvudtaget överleva?

Vilken av grön räkan och red fire är att rekommendera om man tänker hur pass de förökar sig, hur de är att hålla och hur de ter sig mot alger? 
Skriv gärna varför också.

Roxie
0

#13 för att föröka sig. De lever i sötvatten. De kan bära rom i sötvatten men behöver salt/bräckvatten för att deras yngel ska klara sig.

// Sofia

Dumpuck
0

#14 Vad dum jag är, det har jag ju kollat upp en gång redan…

Ursäkta 🙂

Vad vet du om den gröna räkan och Red fire räkan? 
Hur pass de förökar sig, hur de är att hålla och om de är effektiv de är med alger? Går de att ha tillsammans med amanoräkan?
Vilken skulle du föredra och varför?