Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 680 ggr
Sarah E
0

Ett stim att starta upp med mm

Ska starta upp ett Walstad på 200 L vilken dag som helst (det blir en egen tråd sen) och tänker mig att ha i fisk direkt (Såklart ska det vara mycket växter från start också).

Så till frågan där det skulle vara bra med input: Skulle vilja ha ett stim av ngn tetra som "uppstartsfisk", citrontetra, Rosentetra eller riotetra, och tänkte att 10 st skulle vara lagom inledningsvis. Är det lagom tro? 

Tackar för input :)

[Jens]
1

Ja, det går bra men jag hade hellre velat se t ex 6 st tetra och 4 bottenätare för man kan verkligen slarva med matningen. Det är viktigt att inte övermata fiskarna med tanke på att nitritnivån blir alltför hög. Efter ett par veckor kan du köpa 4 st till tetror om värdena är bra. Kolla gärna värdena med dropptest så ska det nog gå bra. Mata mycket försiktigt.

Sarah E
0

Oki… ja barnen har ju bespetsat sig på Ancistrus men jag vill nog inte ha fyra st. Jag har ju haft akvarium förut och hoppas jag ska klara mig från att övermata… tror du att 8 tetror och 2 Ancistrus kan gå? Ska ju ha sandsnäckor också från start glömde jag säga.

[Jens]
0

Då tycker jag 10 st är bra plus sandsnäckorna. Det räcker som en början. Tänk bara på att inte övermata. Ta väldigt lite och se till att de äter upp allt.

[Jens]
0

Jag vet att ancistrusarna är små från början med de skiter väldigt mycket och är ingen bra startfisk så att säga.

Sarah E
0

Ja men vad bra! Jaaa då jag lovar att inte övermata 😃 Tack för dina svar! 

Förresten, har läst att snäckorna förökar sig nåt kopiöst så hur många ska jag starta med tror du?

[Jens]
0

Nej, jag vill inte påstå att sandsnäckorna ökar kopiöst som t ex posthornssnäckor så du kan vara lugn. Du kan lägga i 20-30 st utan att vara orolig. Matar du med måtta så är det ingen fara.