Vilken belysningstid?
Jag undrar vilka tider ni har belysningen på i era akvarium.. särskilt ni som har välmående fiskar och växter men inga alger! ;)
Jag har haft en långsam eller väldigt långsam algtillväxt i fin-akvariet i vardagsrummet under en längre tid, börjat tröttna på det nu. Det syns dock knappt då jag kunnat hålla undan algerna genom att ansa växterna och skrapa lite på rutorna.
Tror mig vara ganska rätt ute när det gäller t.ex. pumpflöde, belysning (fräscha rör med nya reflektorer), vattenkvalité osv. osv. men jag vet att jag belyser för många timmar per dygn..
Min arbetsgivare ser ju helst att jag är på jobbet åtminstone 8h per dag och det är ju det som orsakar problemet. Jag vill ju ha tänt och hinna med morgonstunden med fiskarna samtidigt som jag vill umgås på kvällen också. :) Med belysningen på hela dagen blir det ju alldeles för länge…
I ett första försök så började jag spara in lite på ljustimmarna kvällstid och tror mig märkt att algernas tillväxt minskat.. men det är ju för tråkigt då det påverkar umgängestiden på kvällen. :(
En tanke var då att börja köra en belysnings-paus under dagen.. säg att jag skulle köra 7-11 sen 16-22 vilket blir 10h och acceptabelt. Det blir ju inte helt mörkt på dagen heller då dagljuset håller dag i akvariet utan varken direkt ramp eller solljus. Det borde väl vara en ok lösning eller?
Vet att jag har läst en seriös vetenskaplig artikel gällande algtillväxt och belysningstider.. tror den var tysk men är inte säker på att det handlade om akvariemiljö.. hur som helst så minns jag att det handlade om korta upprepade belysningstider.. Ska se om jag kan hitta den igen.
Jag har tre akvarium i gång, alla i olika storlekar (30L, 54L, 180L). Samtliga har välmående fiskar, snäckor, räkor och växter. Min timer står på 10-21.30 ungefär.
Men allt handlar inte om belysningen utan om balansen i akvariet :)
// Sofia
Jo men 10-21.30 är väl vettigt tidmässigt.. men då missar jag morgonstunden och det blir väldigt kort kväll med.. :(
vilka alger pratar du om?
Dålig på vad de skulle kunna heta.. kan nog ändå identifiera två olika sorter..
Den "vanliga" gröna som växer väldigt långsamt och egentligen bara hinner hålla sig kvar på växter som växer långsamt och annat mer beständigt material som stenar i karet osv.
Sen någon tofsvariant som kan dyka upp lite mer här och var..
Generellt sätt skulle jag svara för mkt ljus samt skit i vattnet.
Jo, det var ju det min fråga handlade om.. :)
Jag vet att jag ligger på för hög belysningstid nu, paus under dagen ok?
Tror man kan stryka skit i vattnet, då jag är väldigt noga med vattenbyte, bottensugning och rengöring av filter i fin-akvariet i vardagsrummet. ;)
Jag har min timer på ca kl 7-9 och sen ca 16-21.30. Det är bra för att hålla nere tempen på sommaren också. Tycker det växer på bra ändå. Just nu bara lite problem med trådalger, men än så länge ok.
tofsalger blir det av för mkt skit i vattnet.
gällandes paus så säg det olika saker beroende på vem man lyssnar på. vissa menar att när belysningen startas från noll så blir det ett stressmoment för fiskarna. då har vissa löst detta med att ha tex LED-belysning inbyggt i lockets insida som är på innan de vanliga lysrören tänds. tex 30 min före och efter.
andra menar på att om man har samma tid varje dag som belysningen är på, så vänjer sig fiskarna.
gissar på att det har en hel del å göra med beroende på fiskarter, men jag tror denna lösningen funkar perfekt för alla arter.
Jag har 10-22 i alla karen inga problem med alger alls (nya rör med reflektorer i 180 litarn sämre ljus i de andra) överbefolkat o övermatat är alla karen.
#7 kl 7-9 och sen ca 16-21.30 låter intressant. Är ju nåt sånt jag funderar på att testa.
#8 Så toftsalger är generellt ett tecken på skit i vattnet? (förutsatt att det finns sporer lr hur de hamnar där.. ) Håller faktiskt på att bygga en "akvariedator" (för odlingskaren i ett annat rum som inte kan styra fin-akvariet i vardagsrummet) med PWM-styrda LEDs.. dvs. som en "dimmer" som ökar ljuset innan rören går på och som sen minskar ljuset efter att rören släckts.. (för att minska stress på fiskarna och även se till att de finns dämpad belysning under natten när det behövs). Har faktiskt funderat på att lägga upp en projekttråd i riktigt elektroniknörderi när det gäller akvarium. :)
Ja iaf vad google säger mig.
Själv har jag från 7:30 - 12:00 och 15:00 - 21:30 på alla mina akvarium.
Jag håller iof på med low tech men belyser karet 8-11 och sen 15 - 22 och har inte en alg i sikte. Startade akvariet för 2 månader sen så är ganska nytt.
Jag har också kopiösa mängder flytväxter för att de ska ta upp näringen som jorden urlakar i vattnet och förhindra alger.
Allt icke bra renat vatten har alger, men de är ej synliga med blotta ögat.
Gröna alger, som är en bakterie är egentligen ett kvitto på att karet mår bra. Nu menar jag givetvis inte att karet skall se ut som grön mossa.
Lite gröna alger är bara bra, men inte så snyggt (beroende på vart de är).
#14 grönalger är verkligen inte en bakterie utan hör till växtriket plantae
Cyanobakterier (blå-gröna alger) och deras gifter
Cyanobakterier kallades tidigare för blå-gröna alger, för att de vid massförekomst såg ut och betedde sig som alger, men de är närmare släkt med bakterier än med alger och cyanobakterier är det namn som används nu.
Var förekommer cyanobakterier?
Cyanobakterier finns i marina vatten, i söt- och brackvatten, i jord och i symbios med växter. I sjöar och hav kan de vara synliga för ögat vid blomningar (massförekomst). Flera arter av cyanobakterier kan bilda toxiner (gifter) av olika typer. I Sverige är ungefär hälften av alla blomningar giftiga.
Tack för svaren, verkar ju vara många som har belysningspaus under dagen och nu även jag. :)
Provar 7-11 och 16-22 på vardagar och lite speciale på helgen. Går då från ca 100h/vecka till ca 70h/vecka. Ska bli intressant och se hur karet svarar på det. Men jag gissar att det skulle kunna göra världens skillnad.
#17 Är du snäll kan du gärna uppdatera i den här tråden sen. Har lite samma bekymmer i ett av akvarierna här hemma.
Jobbar man för dag så missar man ju en massa akvarietid. Då blir det istället att lyset står på hela dagen. Och sen på helgerna släcks det för tidigt, innan man hunnit ner i sängen.
Har löst ett av karen med ledlister som tänds tidigt på morgonen i några timmar, lika så senare på kvällen och sen under dagtid är lysrören tända.
Men ibland tror jag att lösningen är att göra vattenbyten lite oftare. Men den tesen håller jag på att testa för tillfället.
#16 i ditt inlägg #14 skriver du dock grönalger och inte blågröna alger vilket kan tolkas som grönalger. Och jag håller inte alls med dig att cyano är ett bra tecken sitt akvarium. cyano är aldrig ett bra tecken i sina akvarium. och cyano beror oftast alltid på övergödning av kväve.
Alger av släktet Micrasterias är indikatorer på god vattenkvalitet.