Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1198 ggr
Eva123
0

malawi?

Hej! finns det någon malawi som man kan ha med skalarer? Eller biter alla sorterna på skalarernas fenor? akvariet är på 660 l så det finns mycket yta för dom att röra sig på!

tack på förhand!

alfred.
1

De kommer nog bita på fenorna och sen så kräver de olika pH:)

CarlMH
0

Hmm jag och mina kompisar kanske är gammalmodiga men jag har malawi och använder vanligt kranvatten, en kompis har scalare och använder också vanligt kranvatten … så alfred. vad har du för erfarenheter eftersom det ej skulle fungera? … sedan håller jag med om att de kanske inte är bästa kombinationen då malawis har en förmåga att bita sönder det mesta =)

alfred.
0

Scalarer tycker jag funkar bra i kranvatten men Malawi ska helst gå i högt pH ca 8 kommer inte riktigt ihåg varför men det är vad jag fått lära mig utav dem "riktigt stora Malawi killarna" inne på ciklid.se t.ex av "Malawi janne eller vad han kallades:)

Eliinn
0

Har själv inte testat kombinationen men tror inte att det skulle va omöjligt.
Finns fredliga arter som möjlitvis skulle funka ihop med skalarer.

Dock finns det andra saker som man ska tänka på som att Malawiciklider gillar kraftigt syresatt vatten och gärna rätt strömt, hårt och basiskt vatten, medan skalararer i princip tycker om motsatsen.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

TccT
0

Vattenmässigt funkar det nog men känns som risken att scalarerna får för jobbigt med såna i samma akvarium är alldeles för stor.

Eva123
0

okej. Tack för svaren. Ville gärna ha golden därför undrade jag om det skulle kunna gå.

oh-la
2

jag har haft malawi och skulle inte blanda någonsin faktiskt. malawi är en afrikansk ciklid med ett typ av behov, scalarer är en sydamerikansk ciklid med andra behov.

förutom de mest uppenbara skillnaderna i värden så kommer dom från helt olika biotoper. malawi lever i malawisjön som är väldigt skral på växtlighet, scalarer är tvärt om. malawi generellt är revirhävdande, och även om golden är ganska snälla kan dom ändå jaga ordentligt för att behålla sina revir. malawi gräver nästan konstant! dom är helt galna grävmaskiner. jag kunde vakna en morgon och inte ha någon sand alls i delar av mitt akvarium, och vallar i andra. växter är alltså i princip bara att glömma…

för att få en stabil grupp bör man ha många Malawiciklider. jag hade ett 30-tal 10-15cm hongi i ett 250l. malawi bor bäst trångt för att inte mobbas.

malawi kan vara väldigt känsliga mot svamp och andra infektioner om pH blir för lågt. scalarer vill ha lägre pH.

nej, satsa på ett rent malawiakvarium om du ska ha malawi.