Nybörjare
Har lite frågor jag inte hittar bra svar på
Kan en slöjstjärt äta ihjäl sig (jag tror dom knycker malens mat på natten)?
Tips på bra växter till mina slöjstjärtar och kardinaltetror? Slöjstjärtarna äter och bråkar med mina växter så dom blir jätte fula.
Måste man alltid göda alla växter?
Det stå överallt att karet ska få balans, mitt är på 54 liter hur lång tid tar det och hur vet man när det är det?
Hur många slöjstjärtar är det vi pratar om? Slöjstjärtar kan mycket väl "äta" ihjäl sig, de saknar magsäck och smälter maten på en gång och om de får mycket mat på en gång kan de bli förstoppade, vilket leder till "bloat" och problem med simblåsan :( Slöjstjärtar är kända växtätare ;) men satsa på stora och bredbladiga växter som svärdsplanta, javaormbunke mm. Slöjstjärtar behöver betydligt större akvarium som vuxna sen också, mellan 120-150. lycka till! :)
Jag har 3 slöjstjärtar, tyvärr litade jag helt på zoo affären som hjälpte mej med fiskval. Nu har jag läst många timmar på forumet här så det får bli här jag får lära mej:)
Det är synd att personalen har så lite info på dom flesta djuraffärer, men det låter bra att du försöker lära dig om det bästa för dina fiskar :) Har du några andra fiskar förutom slöjisarna?
Jaa, jag får önska dig lycka till! :) och om du köper större kan du även ha fler slöjstjärtar!
Hur ska jag göra för att mata malen, utan att dom andra tar maten då?
mata malen när belysningen är släckt.
Jag lägger ner maten i ett hörn när det är släckt men jag har sett att slöjisarna blir alldeles galna och är där först.
🤔
Växten Anubias fungerade med mina slöjstjärtar, gick icke att äta :) Hade även under en kort period(3-4 veckor) två stycken Ancistrus med slöjstjärtarna och hade precis samma problem som du, slöjstjärtarna åt upp maltabletterna! Spelade ingen roll om det var mörkt eller om jag riktigt noga gömde tabletterna bland växter och rötter.. slöjstjärtarna hittade maten ändå. Det är en av anledningarna till att jag kan tycka att det är bäst att hålla slöjstjärtar för sig själva. Tyvärr har jag dock inget bra tips till dig utan ville bara säga att jag varit med om samma sak :/
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
.. angående balansen, hur länge har karet varit igång? Hur lång tid var det igång innan du hade i fiskarna? Har du haft i bakteriekultur? Berätta lite mer om uppstarten :) Angående växtgödning så beror det helt på vad du har för växter, men om du köper Anubias som jag tipsade om så kräver den inget speciellt. Slöjstjärtar bajsar och Ancistrus skitar ner väldigt mycket och eftersom du har dom i ett så litet akvarium så var noga med vattenbyten :) Glad att höra att du planerar att skaffa dem ett större kar!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Det har varit igång i 5 veckor, 5 dagar utan fisk sen kom slöjstjärtarna, veckan efter tetrorna och veckan efter malen. Ja hade i medel i början som zoo affären rekomenderade (om nu det va rätt). Jag bytte inget vatten dom första veckorna men sedan har jag bytt 1/3 varje vecka. Jag är jätte noga så dom inte får för mycket mat. Alla fiskar ser ut att må bra. Har jag gjort ganska rätt i allafall? I dag har slöjstjärten fått vita prickar på gälarna och är aldeles tossig men jag läste att det är nog för han leker, stämmer det?