35 ciklider i ett 110 liters kar!
Hej! Jag inser ju att mitt akvarium enligt faktablad osv är snuskigt överfullt, men firrarna verkar ändå må utomordentligt bra? Jag har ett kraftfullt filter i det, extra booster som syresätter vattnet samt ca 35 ciklider av bla Golden, Demasoni, Livingstonii, Acei. Samt några singeldjur och par utav 3-4 arter till. Det låter säkert helt vansinnigt jag håller med, och det kanske det är ockaå men fiskarna äter med god aptit, aggression är så gott som obefintlig och de verkar må hur bra som helst. Någon som vill lysa lite sken över fenomenet?
Det låter väldigt mycket och jag tror knappast att fiskarna trivs, även om de äter bra. Malawi vill ha mycket utrymme, googlade på livingstonii och de blir upp till 25cm. Inte direkt något som får plats i ett 110 liters akvarium tillsammans med 34 andra fiskar.
hur stora är fiskarna … är de rätt små så är det väl inge problem, malawi är ju vana att bo nära inpå varandra … fast blir ju säkert problem när de börjar bli fullvuxna
Även om du tycker dig se att dina fiskar mår bra nu, så skulle dom kunna må ännu bättre i ett större kar, eller ett mindre antal i ditt nuvanrande.
Det skrivs mycket om att fiskar är anpassningsbara. Nu vet jag inte med säkerhet hur detta gått till men om jag skulle få gissa så tror jag inte att du satt ditt 35 ciklider på en och samma gång utan ditt bestånd har antagligen ökats lite i taget och på så sätt har fiskarna funnit sig i denna miljö.
Det betyder däremot inte att det är okej, vilket jag förstår att du vet. Vad har du för alternativ till att åtgärda detta?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja de har tillkommit med jämna mellanrum, om än relativt korta. Något jag märkt är att efter mitt senaste köp då mängden fiskar är vad som simmar där nu så mår fiskarna bra mycket bättre. Ju färre fiskar jag har i, desto mer aggression och framför allt hos den största färggladaste Demasoni fisken. Som någon skrev så är de fortfarande små, inga yngel, långt ifrån men de flesta fiskarna är väl från en cirkus 3-6 cm, give or take. Golden fiskarna växer snabbt, lika så gör acei. Demasoni växer ganska långsamt i jämförelse, Livingstonii växer något snabbare än så, ungefär som golden. Kommer absolut att fixa ett större kar i framtiden om det behövs, vilket det säkerligen kommer att göra med Livingstonii på 25 cm hehe :-) Däremot förstår jag ej folk som har 300L vatten med ett fåtal ynkliga individer, it must be a color inferno! ;)
ja aggressionerna minskar ju för att de har insett att det är lönlöst att försöka skapa sitt egna revir 🙂
#4 jo Malawi brukar man ju ha ganska många av, men inte så många olika sorter. Jag förstod det som att fiskarna var fullvuxna, därför som jag inte fattade hur det gick ihop. Men tycker ändå att 35 fiskar låter väldigt mycket i det lilla akvariet! Jag vet inte hur van akvarist du är, men fiskarna behöver ju också utrymme så småningom för att kunna växa normalt till sin fulla storlek. Syftar mest på de stora sorterna där.