Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1142 ggr
Yolo91
0

flytta stor fisk

Hejsan, jag har en fråga. Hur gör man rent praktiskt när man ska ta upp och flytta en 20cm fisk, som dessutom har en tendens att få panik och hoppa när han blir rädd. Vill att flytten till nya ägaren ska gå så bra som möjligt och hur bör han färdas?

[Evisen]
0

Frigolitlåda med lock om du har tillgång till det. Annars fråga din zoo om de har någon låda att skänka dig. Då kan du hälla i vattnet så han kan ligga ner och lite extra men inte upp till kanten(syret är viktigt så fisken inte dör).

Yolo91
0

Du menar i en påse och sedan frigolit låda? Kommer aldrig lyckas få ner honom i en liten fiskpåse nämligen.

CaptainBunchie
0

Plastlåda med lock skulle jag säga, helst typ svart/mörk och inte genomskinlig. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mejamylove
0

Får man fråga vad det är för sorts fisk? :I det finns ju stora fiskpåsar som man köper Guldfisk och koi i, såna kanske kan funka? :)

[Evisen]
0

#2 Nope utan påse. Och #3 förslag är smart med.

Yolo91
0

Tror jag satsar på förslag #3 känns som den är lättast att genomföra. Det är en Jack Dempsey ciklid :) och han är min största och fegaste fisk. Jag är bara glad att jag har tak på akvariet för när han blir rädd då hoppar han som att han vore en silver haj

[tlundegard]
3

Har du en stor kylväska så går det bra att frakta fisken i den, då behöver du inte heller vara rädd för att det blir för kallt för fisken nu på vintern :)

TccT
0

Har man bara en genomskinlig plastback med lock kan man ta en stor svart sopsäck runt backen så blir det mörkt. Om det är riktigt kallt kan man även använda petflaskor med varmt vatten vid längre transporter.

Yolo91
0

Han ska bara till en annan i stan, så ska inte vara någon fara. Tack för alla tips! Det jag är mest rädd för är att han ska hoppa och skada sig när vi ska plocka upp honom.

TccT
0

Sen är det alltid bra att inte mata på ett par dagar innan flytten.