Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 955 ggr
pluntan
0

Funderar på räkor!

Hej på er!

Är lite sugen ett nanoakvarium, 20-30 liter. Soil, växter, räkor och ev galxyrasbora. Men har massa funderingar.

Fast nu kom jag på att det är bättre att ta 54l karet jag har över hemma… Jaja!

Om man skulle köpa sig ett nano, med ljus och filter, sådana "startpaket". Hur mycket låter pumparna i de? Jag blir tokig av brummandet.

Amanoräkan som tydligen ska vara en bra algätare, går det bra att ha andra räkor med de?
Är amanoräkan en bra algätare?

Hur mycket skitar räkor ner egentligen, värre än posthorn?

Vilka sorters växter vill man ha till räkor, kom gärna med namn?

Fungerar det att använda slamhävert när man har räkor?

Behöver karet vara igång länge innan man släpper i räkor?

Tror ni att räkor skulle klara av ett kar med jordbotten?

Kommer säkert massa flera frågor. Är ju i planeringstadiet, så tacksam för svar, vill riskera att göra något jag ångrar.

Yolo91
0

Det räkkaret jag har låter inte värre än övriga akvarium. Räkor är överlag känsliga ju finare sorter desstu känsligare. Karet bör vara väl uppstartat då räkorna är riktigt känsliga . När jag starta mitt och gjorde test visade testet höga halter länge. Jag har amano ihop med Körsbärsräkor. Amanoräkan är bra på att äta alger. Räkorna hoppar i regel undan från slamhäverten

pluntan
0

Tack för svar :)

Upplever du att räkor skitar ner mycket. Tycker att posthorn är riktigt duktiga på att lorta ner vattnet, hade inte de varit i minsta karet här hemma tror jag att det inte hade krävt lika många vattenbyten.

Yolo91
0

Nej jag upplever nästan ingen nerskitning alls. Men jag har aldrig haft posthorn så kan inte direkt jämföra :). Nu när jag inte har fin räkor längre utan körsbär och amno, fyller jag i princip bara på det vattnet som dunstar och när jag känner att det behövs gör jag ett delvattenbyte men det är inte ofta :)

pluntan
0

Låter ju perfekt, var och tittade lite på affären idag. Drömde lite :)

Galaxyrasbora har jag alltid drömt om, och sen såg jag amanoräkor sin gick tillsammans med dvärgpansarmal. Snygg lite firre.

Någon gång lär det bli amanoräkor iallafall. Är nog lite inne på ditt spår med körsbärs räkor också. Ett 54 liters kar borde väl vara ganska så bra för ett gäng räkor va? 

Visst vill de gärna ha ganska så mycket växter också? Bilder på räkkar verkar generellt ha det.

Det tråkiga verkar vara att jag är tvungen att skjuta lite på det räkprojektet :( Annat som springer mellan. Får se det positiva, längre planeringsstadie.

Yolo91
0

Jodå jag har ett 30 L :). Ha så mycket växter som du vill, jag har olika mossor som de älskae. Tråkigt det där med att vänta på projekt, men det är bra att inte förhasta sig också :)

Yolo91
0

Tänkte på att om du inte har ett akvarium avsett för räkor, glöm inte räksäkra pumpen :)

pluntan
0

nylonstrumpor!