Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 13956 ggr
Oliviahack
0

Effektiv algätare SA?

Jag har fått rätt så mycket alger i mitt 180 kar och behöver bättre algätare som verkligen äter alger. Mina Ancistrus är inte så duktiga alls. Sitter mest på rötterna. Har guldtetra, platy, kakaduaciklid, pansarmalar, Ancistrus. Vad hade passat? Måste vara från Sydamerika. Tänker på ottosar men passar dom in?

[Jens]
2

Beror ju helt och hållet på vad för alger du får och dessutom så ska man helst ta reda på orsaken till varför algerna uppkommer. Vad tror du själv är orsaken till algernas uppkomst? För många ljustimmar Dåliga lysrör Övermatning För dålig pump (cirkulation) För få vattenbyten För lite växter Dåligt vatten Det var några orsaker jag kom på nu på sena kvällskvisten :) Här finns en enkel algbekämpningsschema: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

[VSK]
0

Nu har ju Jens tagit upp det mesta, men jag personligen skulle gissa på gamla lysrör, för mkt mat samt för lite snabbväxande växter.

Kom ihåg att växterna endast äter i perfekt ljus, medans algerna äter 24/7.

Perfekt ljus = färska lysrör med rätta värden.

kallepudas
0

och så lägger jag till att växterna bara kan ta till sig 10-12 timmars ljus varje dygn…..för många ljustimmar är en vanlig bov. Man kan ju lätt ställa in en timer som tänder och släcker……kan ju vara trevligt att akvariet är tänt på morgonen när man går upp för att sedan släcka sig när man går till  jobbet för att tändas strax innan man kommer hem och sedan lyser det tills man går och lägger sig….

Oliviahack
0

Ljuset är på max 12 h och jag har timer på båda akvarierna. Om det är fel på lysrören jag fick med så får jag byta till original rampen till juwel. Är dock inget fan av det ljuset.. Nu har jag reflektorer och philips rör. Det jag kan tänka mig är mycket mat eller för lång imellan vattenbyte. Ger mat cirka varannan dag till varje dag. Beror på om jag ger frysfoder eller algflingor. Så ni har inga tips på effektiva algätare?

Oliviahack
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker väl ändå inte att jag har för lite växter.. Alger har satt sig på anubiasen på roten till höger och på framrutorna.

[Jens]
0

Utifrån din beskrivning så kan jag inte se några direkta fel. Minska ljustiden med en timme. För att förebygga algernas framfart så tror jag att ottosar skulle göra det bästa jobbet. Siameser är mera förtjusta i tofsalger. Räkor ger sig på allt förutom blågrönt och det är nog just det du har fått.

Snabbväxande växter är bra men tycker du har väldigt fint i karet redan så det skulle vara svårt att välja något. Kanske möjligtvis hornsärv som flytväxt och oftare vattenbyte.

Oliviahack
0

Okej! Hur många ottosar bör jag ha? 4-5?

[Jens]
0

Men vänta nu. Blågröna alger ?? Fel av mig för jag menar grönalger. Det är det som har satt sig på rot och glas och det gillar ottosar och minst 5 st skulle jag rekommendera. Vill du verkligen att det ska vara effektivare så satsa på siameser men de blir nästan dubbelt så stora men de är fina också. Man kan visserligen lämna tillbaka dem till butik och kanske till och med få en viss del av pengarna tillbaka.

Neritinasnäckan är en bra städare mot grönalger men inte lika effektiv som siameser dock. Nu fick du lite att tänka på ;)

ps. glöm inte ljustimmar och vattenbyte. det kan finnas andra orsaker som t ex låg CO2 och dålig cirkulation för det hämmar växterna och ger algerna bättre villkor ds.

Oliviahack
0

Kul att man hittade cyano alger bakom bakgrunden på doppvärmaren och på ruten precis vid den.. Ska jag mörklägga karet i några dagar nu? :(

[Jens]
1

Så du är säker på att det är cyano? Om det är så så sägs det att General Tonic är bra botemedel mot cyano. Hur tror du det kommer sig att du har fått det? Övermatning?

Oliviahack
0

Luktar fränt, starkt och mycket. Slemmigt mörkt grönt. Enligt beskrivning på nätet så tycker jag att det stämmer bra överens. Konstigt att det bara var på/ runt om doppvärmaren. Fiskarna kan alltså inte komma åt det. Jag vet faktiskt inte. Kan vara vad som helst. Men har gjort en storrengöring nu i akvariet och ska mörklägga några dagar så hoppas jag att algerna minskar.

[Jens]
0

Det låter som cyano, tyvärr och lycka till !

Oliviahack
0

Dålig bild men gjorde om helt. Är väldigt tomt just nu.. :/

[Jens]
0

Det är fint men ändå får man undra varför det kom fram. Det är gåtan som måste lösas för det kan ju hända igen.

[Jens]
0

Är det en Kakaduaciklid du har?

Oliviahack
0

Ja och bara på ett ställe också :O Japp jag har 3 kakaduor :)

Emel
0

Kinesisk algätare. Tycker inte ett stim med 5 ottos gör jobbet i ett 100l akvarium ens.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Oliviahack
0

Kommer verkligen kinesisk algätare från sydamerika?

Emel
0

Nej från asien, var har du läst Sydamerika. http://en.wikipedia.org/wiki/Gyrinocheilus

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Oliviahack
0

Jag sa att jag vill ha tips om fisk från sydamerika. Har bara fisk där i från.

Emel
1

Jahaja på så vis :)

[Jens]
0

ottosar är det bästa valet om du vill ha allätare från sydamerika.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Ottocinclus Vittatus heter den som är från sydamerika. Det finns en annan variant men är dock inte lika snygg tycker jag.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873

Eftersom du tror att det är cyano och vill förebygga lite med alger så passar ottosar alldeles utmärkt tycker jag.

mejamylove
0

Skulle inte det vara lite häftigt med 10-15 stycken ottosar i ett sånt stort kar? :)

Oliviahack
0

Det hade det nog men jag vill inte att det ska se för mycket ut. Är på gränsen nu tycker jag ^^

Oliviahack
0

När vi ändå är inne på tips.. Vad hade passat istället för mina två överlevande platys? Vad jag har för övriga fiskar står i tråd 0. Måste komma överens med mina kakaduor för jag vet inte om dom äter andra. Dom låter ju bli mina små guldtetror men man vet ju aldrig. Och fiskarna ska vara från sydamerika.

Oliviahack
0

Nån måste väl ändå ha lite tips?! :O

Oliviahack
0

Tråkigt att när jag varje gång frågar om tips om fisk så är det ingen som svarar..

mimåne
0

Menar du att du är rädd att kakaduorna ska äta upp blivande fiskar?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Oliviahack
0

Ja om dom är för små. Dom rör ju inte mina fiskar nu men man vet ju aldrig om det är mindre fiskar. Tänker på endlers till exempel, om det blir yngel.

matsdotter
0

En del yngel kan kakaduorna nog norpa åt sig, men ser du bara till att ha det välplanterat och ev. ha ett hörn med flytväxter så borde en del kunna överleva. På så vis riskerar du inte att det blir överbefolkat heller. :)

Ang. ottosar så tycker jag att du utan problem kan ha 10 stycken, de är roligare att ha ju mer sällskap de har, men de tar inte upp så mycket av karet ändå då de oftast sitter på glas eller inredning :)

Oliviahack
0

Sånna här hade jag 2008. Det ska ha varit en blandning av den varianten som finns i affären och endlers. Jag kunde inget då om fiskar eller akvariehållning som man ser på växten och krukan..

Oliviahack
0

-

Oliviahack
0

Snyggaste hanen.

Dessa guppys som jag hade sålde jag vidare men ingen av dom jag hade dog och dom var så tåliga!

matsdotter
1

Vill du ha riktigt fina exemplar där man vet att de är bra framodlade så föreslår jag att du kikar dig in på guppysällskapets hemsida, där hittar du några riktiga eldsjälar som säkerligen kan dela med sig av fint material för en mindre kostnad. :)

Oliviahack
0

-

Oliviahack
0

Får kolla runt lite!

[Jens]
0

Guppysällskapet är jag medlem i och jag måste då säga att jag är mycket besviken. I västra Götaland verkar det inte finnas nånting så jag tänker inte vara medlem efter perioden slut.

Oliviahack
0

Var kan man hitta endlers då? Eller nån som liknar endlers? Är inte intresserad av dom med jättestor stjärt som finns i handeln för dom dör av minsta lilla!

[Jens]
0

Jag försökte jättelänge att få tag i några men det var hopplöst utan jag kunde endast beställa via affär och det ville jag inte göra varenda gång.

matsdotter
0

De flesta som är medlem i guppysällskapet kan tänka sig att skicka fisk dock, så det borde inte vara några större problem att få tag på fisk även om det inte finns någon aktiv medlem i närheten. :)

Annars kan man gå in på grupper som Guppyträsket på facebook, eller finns en grupp för levandefödare också, kommer dock inte ihåg riktigt vad den heter. :)

[Jens]
0

Ja, förstår att en del skickar fisk men det känns inte bra för mig men jag frågade dock efter priserna och de blev dyrare än att köpa från butik även om det var 'finare' varianter. Då menar jag att fraktkostnaden var hög och nu är det ju ännu högre med tanke på kallare tider. Det är inte så att jag på något sätt ogillar guppysällskapet utan blev endast bara besviken för jag ville så gärna satsa på endlers men tyvärr. =)

Oliviahack
0

Du menar att djuraffärerna kan beställa hem? Min lokala affär beställer från Imazo. Om dom fiskarna är bra är ju frågan. Mina kakaduor kommer från Imazo och dom mår bra än så länge. Men Guppy överlag är ju "sönderavlade".

matsdotter
0

#41: Som sagt, prova på grupper såsom Guppyträsket och gruppen för levandefödare på facebook, där finns det mycket folk med fina firrar! :) Annars kan du ju kolla om det kanske finns någon akvariegrupp speciellt för din region med. Håll annars koll efter akvarieauktioner i närheten! Där brukar man kunna göra riktigt fina köp, vet att det brukar finnas mycket Guppy och endlers med på sådana :)

[Jens]
0

Ja, men inte endlers. De lever betydligt längre. Jag beställde från butik och de hade ganska så bred utbud på endlers så prata gärna med dem.

Oliviahack
0

Då ska jag göra det :)

Jag gick med där nu i båda #43 , gud så många härliga varianter av levandefödare det finns!!

matsdotter
0

#45: Ohja, så många fler än vad man tror innan man börjar djurdyka in i den delen av akvaristiken! Hoppas att du hittar någonting du gillar där, och att folk där kan hjälpa dig att få tag på det du väljer att du vill ha. :)