Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: tetror
Läst 5722 ggr
mimåne
0

Blodtetra eller riotetra

Någon som håller eller hållit blodtetra Hyphessobrycon eques, eller har någon slags erfarenhet av dem? Jag såg dessa i butik idag och tyckte de var mycket vackra. De såg väldigt vääääldigt lugna ut, vilket jag gillar. Stämmer det?

Här är en bild på blodtetror.

Jag skulle också vilja få höra om erfarenheter kring Riotetra Hyphessobrycon flammeus, är detta också några lugna typer?

Jag såg även dessa i butik idag, i en mer blek färgvariant. Här är en bild.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Ingen som vet något?

pluntan
0

NÄpp vet inget om de. Men blodtetran var en riktig snygging!!

Du får nog söka på nätet om ingen annan ser det här :)

mimåne
0

Ja den är riktigt vacker. Jag har försökt leta information om den på nätet och den finns ju på zoopet. Där står det att den är relativt fredlig men kan bli aggressiv om den får för lite mat. Jag söker en lugn stimfisk och om den är det eller inte har jag inte hittat någon info om ännu.

pluntan
0

Sökte lite på blodtetra och läste lite fort, bland annat skriver folk att de ätit ancistrusyngel och kan gadda ihop sig i stimmen och terrorisera andra invånare i akvariet, lite som en Piraya! Kanske inte en så lugn stimfisk.

mimåne
0

Hua lät inte alls kul!

Riotetra lär ju ska vara lugnare och näst intill tråkiga, så dessa låter ju bra!

pluntan
0

Haha, vem vill inte ha tråkig fisk ;)

mimåne
0

Jo jag vet att det låter lite tokigt sagt, men faktiskt så vill jag ha en stimfisk som är tråkig och lugn. Mitt intresse ligger hos ciklider och främst dvärgciklider, därför jag vill inte ha ett stim som röjer runt, lever rövare och blir i fokus istället. De ska liksom bara "flyta med", lugnt och trevligt.