Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 7900 ggr
Novelia
0

Fiskar som simmar uppåt med huvudet

Mina barber har börjat simma med huvudet uppåt. Dom försöker simma normalt men vinklar liksom med huvudena uppåt. Dom simmar inte upp & ner (med magen upp) osv. Utan bara stående eller hur jag ska förklara. (dom går inte upp till ytan utan gör så lite överallt i akvariet, mest i mitten. 

Flera av mina barbsorter har börjat med det. Tror det började i fredagskväll. Hade i lite filtermedium igår och lite salt i fredags.

Vad tror ni kan vara fel? Ingen har hittils dött.

I have no sympathy for people without empathy

[VSK]
0

har för mig jag läst om detta ganska nyligen men minns inte exakta svaret, men det har med å göra med att ditt vatten ej har bra kvalitet. fiskarna gör så innan det dör, såvida du inte för nåt drastiskt nu.

det är alltså nåt ohälsosamt ämne i vattnet som blivit för mkt av..

gör delvattenbyte redan ikväll och kör sedan små delvattenbyten ofta.

som när två så får vi hoppas på att nån kommer in i tråden och svarar exakt vilket ämne som är för mkt av i ditt kar.

har du tillgång till 25l dunk/ar?

om så.. fyll de med så varmt vatten som möjligt. när vattnet svalnat till rumstemperatur så kan du fylla på karet med det vattnet.

mejamylove
0

Är det inte massa metaller i det vattnet? Typ koppar, eller är det bra? :o

[VSK]
0

varmvatten skall ha bra mkt mindre skit i sig än kallvatten. men det skiljer ju lite beroende på vilken leverantör man har.

sen så får varmvatten tex flour att minimeras fortare.

MEN, googla om du är osäker. jag är ej 100% men nästan. hur som så gör delvattenbyte nu.

mejamylove
0

Där lärde man sig något nytt!

mimåne
1

håller med föregående om att det är någonting galet i ditt vatten. Jag tror på det snarare än sjukdom då detta har drabbat ett stim så här snabbt och på sättet du beskriver att dom simmar. Gör delvattenbyte, och orsaken till varför ditt vatten blivit konstigt, och vad det är som är konstigt med det bör utredas

Har du koll på dina vattenvärden?

Är det ett nystartat akvarium?

Har du tillfört någonting nytt gällande inredning?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[VSK]
0

jag är 100% säker på att det här beteendet har med vattnet å göra. Men jag är bara 95% säker på fiskarten. -skall kolla upp det så fort jag kan, men det kommer ta ett par dar.

så länge bör inte ts vänta på svar, utan delvattenbyte bums.

TccT
0

Det är kallvatten och inte varmvatten man använder i såna fall.

[Jens]
0

Jag tror inte det är någon fara alls att använda sig av varmvatten och låta det sjunka i grader. Det beror helt och hållet på vilket vatten man använder sig utav. En del kan innehålla mer bakterier än andra men kommunalt vatten så tror jag inte det är någon fara alls. 

Bor man på landet som jag så skulle man vara med försiktig och använda kallvatten för att minimera riskerna för bakterier och andra kemikaliska ämnen. Det är större fördel med ett filtreringssystem på vattnet vilket jag har i huset men det är inte alla som har. Har gjort vattenprover på vårt vatten och det är perfekt vatten vi har så det skulle inte vara någon fara om jag använde varmt vatten men kör dock ändå kallt vatten för säkerhetens skull.

TccT
0

Jag skulle aldrig köra med bara varmvatten själv. Större risk för till exempel koppar om såna rör. Hur man än gör så är det alltid bra att spola en stund så det kommer varmt och kallt så det inte är vatten som stått i rören.

[VSK]
0

Man ska alltid spola ett tag innan man tar vatten till karet.

Enligt källan så är det flera vattenleveratörer som smaksätter kallvatten mm. Har i diverse kemiska grejer.

Men det har som sagt å göra vart man bor i landet och vilka leverantörer man har.

Enklast är ju att kontakta sin leverantör och få svart på vitt.

Novelia
0

Kör alltid kallt vatten. Ända förändringen i karet senaste tiden är några nya fiskar. Har för övrigt en bra balans i akvariet. Ingen har hittils dött än så jag håller tummarna. Skulle dock vara intressant att veta varför dom reagerar som dom gör. Får göra vattentest & se. Har inga hemma för tillfället, därför jag inte gjort något än. Tycker det är bättre idag, har bara sett en firre som fortfarande tippat lite.

[VSK]
0

I kallt vatten rör sig vattenmolekylerna saktare än varmt vatten. Vattnet blir mer "tätt" och således tar det längre tid för icke önskvärda ingredienser att avdunsta. (kallt vatten har högre densitet än varmt vatten).

-återkommer när jag hittar mer info.

[VSK]
0

"Karbonathårdhet, även kallad temporär hårdhet, KH, är natrium och magnesiumkarbonat. Den kallas för tillfällig, för om man kokar vattnet så faller salterna ut som kalkfällning. Hårdheten blir alltså lägre efteråt"

[VSK]
0

För att gå tillbaka till TS fråga så har jag hittat svaret.

För hög halt av Nitrit ev nitritspik.

Så delvattenbyte är ett måste.

TS hur har det gått?

pluntan
0

Vill bara tillägga en sak om varmvatten ur kran, ofta rekommenderas det starkt att man inte ska dricka det så förstår inte varför man skulle utsätta fiskarna för det. Finns olika vattenpreparat man kan tillsätta istället.

Ni kan ju googla "dricka varmvatten ur kran".

emmej62
1

#13 KarbonatHårdheten är verkligen inte ett mått för CO3 i vattnet utan för HCO3. ett exempel 85ppm HCO3= 85/21,5=3,95 kh grader. att HCO3 försvinner

via en kokning är pågrund av denna formell: CO2+H2O=HCO3 (ett till H+) Kokar man vattnet så försvinner CO2 vilket ger= CO3 (inget H+) den olösliga CO3 kommer inte kunna påverka buffertsystemet på något sätt eftersom den inte innehåller H+ GH är dock måttet på andelen lösta kalciumjoner och i mindre omfattning magnesiumjoner (total löst mineralhalt som mäts med: TH =10ppm CaCO3,dH ungefär= 17,5ppm CaCO3 ,eh =14,3ppm CaCO3 . dom franska TH tycker jag är bäst att använda till akvaristik. att dricka varmvatten från kranen skulle jag inte våga göra om man inte vet att man har stabila rör (rör som det inte kan läcka ut giftiga ämnen ifrån) och vet att det är 

bra kvalite på vattnet som kommer från uppvärmningen. icke levande patogener spelar mindre roll för fiskarna om man använder vattenpreparat eftersom som dom flesta Katjonerna binds. men främst kan det ju bli massförökning kan jag tänka mig av vissa bakterier men många bakterier som Aeromonas och pseudomonas dör ofta efter två timmar om dom utsätts för 50 celsius=323,15 Kelvin

[tlundegard]
0

Vet inte vad det kan bero på om barberna simmar med huvudet uppåt, däremot så brukar de simma med huvudet nedåt om de är övermatade eller om nitritnivån är hög..

[VSK]
0

15

För att vattenleverantören besudlar varmvatten med mindre tillägg jämte kallvattnet.

Tex så har man i ämnen i kallvattnet för att det skall smaka gott, minimera risken för karies mm.

Det är en viss skillnad på fiskars bakterieflora och människors.

Men nog om detta. Har du kollat med din vattenleverantör vilka ämnen de har i varm respektive kallvatten (så som jag skrev längre upp).

Det här var bara ett tips, ingen lag ☝️

[VSK]
0

Matade med mat som ger gaser i tarmarna kan få fisken att hålla huvudet ned, då de gasfyldla tarmarna vill uppåt.

Flingfoder överlag är egentligen inte så super beroende på fiskart man har. Just Barben är lite känslig för dåligt foder.

Tex så skapar dåligt flingfoder fet yta på vatten mm.

Mitt nästa hemmaprojekt är att börja göra eget frysfoder.

pluntan
0

Du kommer med intressanta argument för din sak. Måste diskutera saken med rörmokaren innan jag beslutar mig i frågan. Måste fråga han om det är stora skillnader på varm och kallvattenrör när de gör nedmonteringar. 

Vet att fiskar lätt riskerar att lagra metaller i kroppen. Gissar att det lätt drar av några år på fisken, och varmvatten har lättare att ta till sig metaller. ..

Om man vill skulle man lätt kunna diskutera saken hur länge man vill.

En optimal akvarist ska alltså ha koll på vad för sort rör man har på tillvattnet, när kommunen senast bytte sina vatten och hur vattenleveratören handskas med sitt vatten.

Apropåp barber, är inte det en fisk som föredrar kallare vatten? Så som slöjstjärtar. Kolla temperaturen och gör ett vattenbyte så ser du ju om det hjälper.

emmej62
0

#18 vad menar du med skillnad på fiskars bakteriflora gentemot människor?

[VSK]
0

Ja det absolut bästa är att kolla med sin vattenleverantör. Tänk dock på att de endast bryr sig om att vattnet är tjänligt för människan då det finns riktlinjer för detta, men du kan ju få info om vilka tillsatser de lägger till kall/varmvattnet och hur mkt.

Har man egen brunn så är risken stor för att man ej har bra vatten alls, speciellt för fiskar. Filtrering via omvänd Osmos är att föredra då.

Bakterieflora var felaktigt ordval från min sida.

Motståndskraft är ett bättre ord.

emmej62
0

#22 isåfall håller jag inte alls med dig. många bakterier ifrån släktet Aeromonas kan mycket väll ge diarresjukdomar vilket man kan få ifrån varmt vatten. och sen 100 procent Omvänd osmos vatten som tillsätts i akvariet? det är verkligen inte bra det skulle mycket väll kunna ge upphov till bristsjukdomar och har man så dåligt vatten att det inte ens går att ha fiskar i det då bör man verkligen inte dricka det. sen är det ju frågan om alla semipermeabelt membran verkligen tar bort alla levande skadliga bakterier från det yttre tryck dom utsätts för. även så är rent osmos destilliserat vatten skadligt för fiskarnas gälar och yttre skyddande slemskikt

[VSK]
0

För höga kopparhalter i dricksvatten kan oxå ge diarreér, speciellt för små knoddar.

Nä jag har aldrig sagt 100% omvänd Osmos. Sunda förnuftet säger större delen omvänd Osmos, resten kranvatten.

Nä man ka nej rena bort 100%.

emmej62
0

#24 finns väll gräns fall att det nästintill kan bli hundra procent men det brukar ofta bli 99% ändå och hundra och 99 procent är knappast någon skillnad i denna situation. visst kan även koppar ge diarrer men nu talade jag om bakterier och inte metalliska grundämnen. större delen omvänd osmos vatten är inte heller bra runt 50% och resterande kranvatten skulle dock kunna fungera dock så är det nog inte bra för Malawiciklider eller tanganyikaciklider.

[VSK]
0

Det hör börjar likna "vem vet mest" tycker jag och det ogillar jag skarpt.

Jag har hittills sagt två ggr, nu tre ggr att kolla upp med den lokale vattenleverantören om diverse innehåll i deras vatten. De är tvingade enligt lag att hålla sig inom riktlinjerna.

Har man egen brunn, så är vattenanalys på sin plats, samt att ha bra egen filtrering. 

Det är upp till varje akvarieägare att se till att fiskarna har det bra. man behöver inte vara raketforskare för det ☝️

Om nu vatten från varmvattnet skulle vara så himla farligt, så kan man ju undra om 100% av Sveriges yngelägare bara gör delvattenbyte med kallt vatten 🤔

Om så är fallet, så lär det ta väldans bra stund innan delvattenbytet är gjort, för yngel är de känsligaste och många klarar inte ens av en hastig temperaturskillnad på en grad Celsius utan riskera dess hälsa eller liv.

Dock så tror jag personligen att 99.9999% gör delvattenbyte med samma temperatur som karets vatten.

pluntan
1

Håller med dig, dessutom har vi väl kapat tråden lite för mycket snart med diskussioner som kanske inte riktigt helt hörde hemma här. :)

[VSK]
0

🤫😉

[Evisen]
0

#0 Gör ett delvattenbyte och försök ta så nära vattentemp. i karet på det nya vattnet.

När fiskarna börjar hänga vid ytan och ev. andas stort med gälar är det vattenbyte som gäller. Det räcker med ca 20% av den volym du har på karet.

Flingfoder har en tendens att svälla om du matar med det. Ett sätt är att blötlägga det lite innan de kommer ner till fiskarna, så de slipper föräta sig och sen blir knas då flingfodret sväller i deras magar.

Sen är det alltid de klassiska frågorna när fiskarna agerar som de inte brukar göra: Hur är vattenkvaliten med natrium, nitrit, hur länge sedan bytte du vatten och kramade smutsen ur pumpen(funkar den som den ska göra)? Hur mår andra ev. fiskar?

Novelia
0

Kom på en sak. Dagen innan fiskarna började bete sig såhär så kramade jag filtret. Veckan innan gjorde jag delvatten byte. I den ordningen jag brukar göra. Kan något ha hänt med pumpen som gör att dom beter sig såhär? Kan inte förstå vad bara för jag använder ju bara vanligt vatten när jag kramar ur filtret, har alltid gjort så och det har funkat tidigare. Dom kan ju inte ha blivit "chockade" av en ren pump då jag rengör den regelbundet..  Skaffade nya fiskar för ett tag sen och i samma veva en ny mal så det kanske blev lite mycket på samma gång. Fast tycker karet borde kunna hantera dom få fiskarna som jag la i.

[VSK]
0

Du skall aldrig göra rent pumpen/filtret samtidigt som du gör "större" delvattenbyten.

Gör du det så kan det bli lite som en nystart för karet och dess goda bakterier.

Av det du skriver nu, så tror jag att du har FÖR ren pump/filter helt enkelt.

Och då blir det som jag skrev tidigare. 

Har du inga möjligheter att göra vattentester, så skulle iaf jag inte göra rent pumpen/filtret på 3-4 veckor, såvida inte pumpen får märkbart sämre flöde.

Vet ej vad du har för kar och storlek eller pump, men hade jag varit dig, så hade jag (utan tester/medel) gjort små delvattenbyten ofta.

Ca 10% av karets verkliga volym vatten per dag.

Om du ej vet korrekt riktiga vattenvolym så får du helt enkelt uppskatta. Vet ej vad mina kar skulle få för nuffror men gissar på karets maximala vattenvolym -20%.

Så har du tex ett 60l kar så kanske du skall sikta in på att du har ca 45-48 liter vatten om det är totalt uppfyllt (vilket det oftast aldrig är) därav 45-48 liter.

Beror ju på hur mkt grus/sand och annat du har i karet.

[VSK]
0

En annan sak jag glömde säga är att när du gör rent filtret så skall du alltid ha hyfsat kallt vatten, för annars så kan de goda bakterierna dö. Och dör de goda bakterierna så blir det lite som en nystart det med.

(har läst att döda bakterier i filtret t.o.m skapar giftiga ämnen, men är osäker på om jag minns rätt, så därför så skriver jag detta inom parentes)

Det du kan göra är att ha lite akvarievatten i flera hinkar och kramar ur filtret "hink för hink". -skulle det inte hjälpa så tar du till halvkallt vatten från kranen.

[Evisen]
1

#30 När du rengör pumpens filter, så gör det i samband när du byter vatten i karet och använd akvarievattnet att skölja filtret i. På så sätt stannar de bra bakterierna kvar.

#32 Det där med döda bakterier som skapar giftiga ämnen är när pumpen har stått still ett bra tag. Då är det bäst att ta akv. vatten och rengöra filtret i det och sen tillbaka i pumpen med det.

[VSK]
0

ja jag visste att det var nåt med döda bakterier i pumpen, men kom inte ihåg att det skulle vara torkade bakterier 😛

Novelia
0

#31 Men jag gör ju ALDRIG rent filtret samtidigt som jag gör vattenbyte?… 

Men däremot så använder jag inte heller akvarievatten för att rengöra filtret vilket var en väldigt bra ide. Kan dock bli svårt eftersom att jag inte rengör dom i samband med varandra. Brukar vara försiktig när jag kramar filtret så att inte alla små mikrober sköljs bort :)

[VSK]
0

Ja man kan ju bara gissa sig till vad det felar utan vattentester.

Man kan absolut göra rent filter vid vattenbyte, men det är rekommenderat att ej göra det vid större vattenbyten utifall nåt knasar sig med filtret.

Låt pumpen sitta i nu utan att rengöra den om det absolut inte behövs och kör små vattenbyten varje dag som jag skrev om. -mer tips än så kan jag iaf inte ge.

Har du ingen möjlighet att skaffa vattentest snabbt? Då får du liksom svart på vitt.

Eftersom du ej vet felande orsaken nu så skulle jag rekommendera dig att dra ned på fiskfodret oxå.

Jag vet liksom inte mkt mera än så här. jag försöker lära mig nya saker varje dag inom denna hobbyn, men för mig är det en djungel än så länge.

Har du möjlighet att ta med vatten till zoo-butik för vattentest?

Hur som, så lyckönskar jag dig att du får ordning på ditt kar så snabbt som möjligt.

[Evisen]
0

#35 Har du innerpump eller en stor ytterpump? Har du en innerpump kan det vara en god idé att åtminstone varannan vecka skölja av filtret i det vatten som ska slängas.

[Jens]
1

Det går alldeles utmärkt att göra rent filtret vid vattenbyte. Har nog aldrig sett att det skulle vara mer olämpligt än vid ett annat tillfälle. Jag gör alltid det och har aldrig haft bekymmer med det och det är som de flesta säger här att man ska göra det i akvarievattnet som man tömmer.

Jag kan inte se att det skulle vara rengöring av filtret som gjorde att dina fiskar blev som de blev utan något annat. Skulle i det fallet testa vattnet med prover för att utesluta problem med just akvarievattnet.

[VSK]
0

Skulle det mot all förmodan vara knas med vattnet och man måste byta mkt vatten tex, så är det en klar fördel att låta filtret vara tills stabiliteten är bra i karet.

Själv så har jag gjort rent mitt filter vid delvattenbyten, men jag har å andra sidan inga knasigheter med vattnet *peppar peppar*

pluntan
0

Tycker också att det låter som knas på vattenkvalitén. Du hade också ökat antalet fiskar, det kan gör mycket till och från. Vet inte om du har ett litet eller stort kar. Men är det ett mindre kar med mycket fisk i kan det kräva vattenbyten varje vecka.

Jag har jättesvårt att få bra balans i de mindre karen. Det på 60 liter kräver massor i jobb!

[Evisen]
0

#40 Man brukar säga att juh mindre akvarium man har, desto svårare är det att få en bra miljö/vattenkvalité i det. Större kar = lättare att få balans i dem.

Bara en reflektion på vad du skrev😉.

pluntan
0

#41 Precis min tanke! Håller på att avveckla det minsta karet, jag är inte förtjust i att göra vattenbyten varje vecka :P