Praktbotia
Har fått snäckor i mitt 100L akvarium, trodde jag blivit kvitt de och börjar bli väldigt frustrerad över att se de små krypa runt. Har hört att de ska vara bra, de rensar och håller rent men jag tycker det ser ovårdat ut med dessa och vill därmed ha bort de.
Har sett att praktbotior ska vara praktiska? Är det någon som har erfarenhet av dessa fiskar och snäckor?
Är medveten om att dessa inte ska bo permanent i ett 100L akvarium då de blir stora samt att det är stimfisk, men jag har större akvarium med (ej under 200 liter) som de kan få flytta in i sen.
Vad för bekämpningsmedel kan man införskaffa för snäckor?
Vad fler för fisksorter finns det som är praktiska mot snäckor?
Stämmer det att fiskarnas avföring kan medföra fler snäckor? Att de måste hållas i "karantän-liknande" för att det kan finnas ägg och liknande i avföringen som resulterar i nya snäckor?
Nu menar jag fiskar i överlag och inte bara botiorna.
Det sista har jag aldrig hört något om, man brukar säga att snäckor får man genom nya växter. Snäckor lägger äggen på växten och på så vis får man snäckor.
I mitt 90 l stod jag i två dagar och fångade varje snäcka jag såg och sen matade fiskarna så att det inte blev något matspill. Visst kom det någon snäcka med jämna mellanrum efter det, men de tog jag bara bort.
Rent generellt kan jag tycka att det är dumt att skaffa Praktbotia bara för att det äter snäckor, särskilt om man egentligen inte vill ha den sorten. Finna andra botier som också äter snäckor, och som inte blir fullt lika stora.
De flesta botior äter snäckor men praktbotian är helt klart bäst på det. Skulle det funka med praktbotior i ditt större akvarium och du är medveten om att du kanske måste fixa nytt hem åt dom när de blir för stora så kör på det. Nu vet jag inte vad du har i något av dina akvarium så tänk på att praktbotior även äter yngel. Men rensa snäckor är de duktiga på, brukar inte ta alls många dagar innan snäckorna är borta.
Mvh Linn
#1 Har ägnat så mycket tid med att försöka få bort de där snäckorna så jag vet inte längre, vet inte hur många gånger jag gått igenom akvariet ordentligt, lagt inredning och växter i bubbelvatten och het vatten. Dödat och begravt snäckor och ägg, men nu är de tillbaka. Envisa små saker!
Tycker heller inte om att man köper något bara för att bli av med något annat, men jag har inte hittat något annat och bra alternativ ännu. Men jag håller med dig där!
#2 Jag har, som sagt, större akvarium på minst 200 liter och de kan få flytta in där då det blir aktuellt med det. Så plats är inga direkt problem, är väl mer intresset. Jag har tittat på de många gånger och tycker de är fina, mycket fina, men det finns väl en anledning till att jag inte köpt några och det är för att de inte tilltalar mig så pass. Och det är där skon klämmer för min del, intresset är bristande.
Därför vill jag även ha fler alternativ på vad man kan göra, bekämpningsmedel exempelvis.
Bekämpningsmedel har väll blivit förbjudet? Eller har jag fel?
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag köpte pakistan botior, dom är mindre och äter inte snäckorna lika bra så dom största har jag fått ta bort för hand men ägg och små snäckor har de ätit upp.
Om du har någon i närheten som kan ta över dom när du fått bort snäckorna kan du ju köpa och bara ha ett tag, så behöver du ju inte behålla dom sen.
Mvh Linn
Tyvärr slipper man inte snäckorna, försvinner de kanske kan köper en ny växt och så är de där igen. Man vill väl inte köpa botia varje gång för att ge bort de sen.
#3 ja, du hade gjort massor för att få bort de. Finns så kallade snäckfångare har jag läst om. Man typ lägger mat på ett ställe där de kryper in och sen får man tömma den med jämn mellanrum. Men då får du ju inte bort de men håller beståndet nere.
Hm, ja. Det är en del som snurrar i huvudet nu!
Men jag tackar för era svar, ska ta och prata lite med sambon också och se vad han tycker och inte om botian/fälla.

går det inte längre att få tag på Helena-snäckor? visst det är en annan snäcka, men en trevligare sådan, som förökar sig mycket långsamt och livnär sig på andra snäckor. skulle det kanske kunna vara något?
#8 Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha andra snäckor, så länge det inte är sådana där små "ohyresnäckor" som jag kallar de. Men sådana där större tycker jag är väldigt intressanta och sambon skulle nog tycka det var roligt med "jättesniglar" i akvariet. Haha!
Om ni tipsar snäckor så ta gärna med storleken på de.

well, dom är inte jättestora, ser lite ut som malaysiska sandsnäckor, fast med mörka och ljusa partier och något mer robust i formen. bifogar lite info från Zoopet om denna lilla snäcka, som jag personligen tror skulle passa bättre än praktbotior som inte riktigt är anpassade för akvariet. http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
#10 Så farligt små var de inte, ganska praktiskt storlek ändå.
Tack!