Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1697 ggr
Jmt
0

Sjukdom ? Vit bubbla

Min dotter har ett sötvattensakvarium. Häromdagen såg vi en vit "bubbla" växa sig igenom kroppen på ena fisken. (En svart slöjfisk med utåtbuktande ögon) bubblan växte och sedan ramlade den bort. Kvar blev ett "sår". Fisken har också en liten vit bubbla typ under hakan också. Den är pigg och äter. En annan fisk dog också en neontetra… Frågade på min lokala djuraffär om detta men han hade ingen aning om vad det skulle kunna vara, är det någon här som vet? Är helt grön på fisk!

Silvernalles
0

Någon slags parasitangrepp låter det som, du har ingen bild?

Jmt
0

Hann inte ta ngn bild, skall kolla om jag får till ngt. Har iaf behandlat med ngt brett preparat (har inte namnet nu) av gröna droppar. Återkommer

Jmt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden längst ned till vänster är "såret" efter bubblan som gick sönder medan de andra två bilderna är den pricken som sitter under ögat. Ser ut att växa så jag antar att den också kommer "spricka" Sorry för dåliga bilder men så svårt att ofta dem med mobil kamera.

Silvernalles
0

Tror fortfarande på parasitangrepp. Det borde stå på preparatet/flaskan vad det hjälper emot. Salt kan hjälpa, men det är nog inte en bra idé att behandla med flera saker samtidigt. Någon annan som har något förslag?

annaelfie
0

Min sjölstjärt hade också en liknande bubbla på sig! Jag antog att det var någon parasti också så jag saltbadade fisken i några veckor. Pricken blev mindre och försvann efter ett tag men vill inte påstå att det var helt till grund för saltbaden. Kan lika gärna varit alla delvattenbyten jag gjorde.

Jag löste en deciliter jodfritt salt i en liter vatten, och sedan hade jag i det i en hink med vanligt vatten, kanske 8 lit totalt. Så lät jag Emil simma runt där tills han la sig på sidan , max 7 min åt gången. Hade en hink vanligt vatten brevid som han fick simmar runt i lika länge, och så upprepade jag det tre ggr kanske. Det fungerade som en snabbkur mot parasiter och ska förbättra fiskens egna slemhud. LÄS :

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50310709d4ebea3c5f005b0c-salta-i-karet?4d712551b9cb462141049121-6