Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2379 ggr
idaaforsling
0

Walstad/Low-Tech

Med risk för att låta dum måste jag fråga vad det är för skillnad mellan Walstad och Low-Tech, eller om det helt enkelt är samma sak? :)

kallepudas
0

Det är samma sak bara olika namn.

[tlundegard]
0

Nja.. Walstad är ett jordakvarium (som du kan läsa mer om i en artikel här på sidan) medan low-tech är precis som det låter - ett akvarium där man använder låg teknologi(?). Man kör utan co2, med "sämre" ljuskälla och anpassar växter efter det. Ibland kör man utan filter och cirkulationspump och använder sig av bättre, filtrerande bottensubstrat istället. Jag kör low tech i mitt nano med kattsand som filter och tåliga växter, men det är inte ett jordakvarium för det :)

kallepudas
1

man kan ju köra ett lowtech med jordbotten…möter inga hinder så principen är densamma & skillnaderna minimala beroende på hur man gör.

idaaforsling
0

Skulle följande upplägg funka:

Blomjord i botten. (billigt "skit")
Biltemas blästersand ovanpå, eventuellt vit ciklidsand/grus.
Växter.
Glödlampsbelysning, 2 lampor. (lågenergi)
2 pumpar till små akvarium, runt 50L.

Akvariumet ifråga är på cirka 150L.

Tack på förhand! :)

kallepudas
0

#4 Det jag läst & även provat är att "sand/gruslagret" över jorden inte ska vara för tätt för själva poängen med jordbotten är ju att fiskbajset & eventuell mat ska kunna ramla ner för att ge ny näring till jordbotten för den näringen är ju tillfällig & det vet ju alla som håller på med krukväxter att man måste ge jorden ny näring för att växterna ska kunna bli fina & växa bra. 

Jag startade två "low tech" akvarier…….ett på 45L & ett på 105L.

Gjorde exakt likadant med bägge dessa kar men det lilla fungerade bäst.

Bägge dessa kar hade bara lysramp som enda utrustning…inga pumpar,inga cirkulationspumpar. 

Blästersanden är väl rätt tät så hamnar inte"fiskbajset" ovanpå sanden då?      (någon kanske har svar på det som har sådan sand i sitt akvarium)

idaaforsling
0

Vad bör man ha för sand i ett jordakvarium? Jag vill helst inte ha grus då jag tycker det är för tråkigt.

Jag har ju ciklidsand/grus hemma som är lite grövre än blästersanden, men det är ju ändå sand/smågrus så att det ramlar igenom skit har jag svårt att tro. Men kan den funka bättre?

idaaforsling
0

Kanske det funkar med sandsnäckor i sanden? Eller är det inte att rekommendera i ett jordakvarium?

kallepudas
0

jag körde med grus/sten i strl. 2-3mm sedan lite större över det.

Men logiken säger ju att tillför man ingen näring till jordbotten så kommer den att bli värdelös senare….då är det ju lika bra att köra akvariet på vanligt vis istället.

kallepudas
0

#7 bäst är väl att göra precis som d.walstad.

Eller följa någon annans tips på dessa metoder för det finns ju en hel del att läsa om ämnet. 

jag körde på en beprövad metod med större grus/sand…..alltså den vanliga tråkiga engelska sjöstenen för den släppte garanterat ner "smutsen" ner till jorden.

[tlundegard]
2

#3 klart man kan, men man kan även göra ett low-tech utan jordbotten och jag tycker det är vilseledande att säga att det är detsamma.

Man kan säga att walstad är en underkategori av low-tech, men jag kallar då inte mitt low-tech för ett walstad och vill inte heller att någon ska tro att det är det när jag benämner det "low-tech".

#4 det finns en bra artikel här på förstasidan till akvariefisk.ifokus om hur man startar ett walstadakvarium. Även zoonen har en bra, mycket läsvärd artikel.

Kaktusjord eller annan näringsfattig jord rekommenderas, men jag har även läst om de som använt mer näringsrik jord.
Man får inte heller ha för stort grus över jorden, då kan jorden virvla upp i akvariet och skapa nitritspikar.

Han som skriver zoonens artikel använder vanlig blomjord. Över det har han 2-3mm grus och därefter 3-5mm på toppen :)

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=819403

Fislisa
0

Jag har jord i botten, och blandat sand och grus ovanpå. Massa sandsnäckor som vänder runt. Funkar fint än så länge ;) Inget filter eller cirk pump :p

LajvKrattan
0

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

idaaforsling
0

Skulle det kunna funka med Eldorados blomjord i botten och sedan någon av följande grus ovanpå?

http://www.pwss.se/product.php?productid=10282&cat=3&page=2

http://www.pwss.se/product.php?productid=10287&cat=3&page=3

http://www.pwss.se/product.php?productid=3642&cat=3&page=6

http://www.pwss.se/product.php?productid=3643&cat=3&page=6

Eller eventuellt Blomjord med sand ovanpå istället och sandsnäckor som luckrar runt det? T.ex http://www.pwss.se/product.php?productid=10274&cat=3&page=2

idaaforsling
0

Eller kan det funka med enbart något i stil med det här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ecs-bottensubstrat-15-lit-p-10135?osCsid=0a8f7a2464beffe7b6b12205766af863

Alltså bara det å ingen blomjord eller något

LajvKrattan
0

ECS har inte alls samma effekt som jord. ECS ger förutsättningar för att nitrifikationsbakterier (filterbakterier) ska kunna etablera sig men jord innehåller redan massa nitrifikationsbakterier. Det är bakteriekulturen som finns med från början som är så bra och ECS saknar den. 
     Eftersom sand är det som brukar användas tycker jag att du ska ha Eldorado-jord, sand och sandsnäckor.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

idaaforsling
0

#15 Okej.
Precis vad jag hoppats på, älskar sand! ;D

pluntan
0

Kaktus och så -jord är inte så dumt det heller. En jord med mycket sand i som det inte är någon extra gödning i. Kör med den i akvarium. Dessutom sköljer jag den några gånger först.

Omorika
0

Tänkte bara att det är värt att påpeka igen att viss såjord innehåller perlite, vita korn som blir som frigolit i vatten. Undvik sådan såjord i jordakvarier.

pluntan
0

#18 Varför ska det inte vara perlite och vad är det?

Har aldrig sett det i den jorden jag använder men är ändå nyfiken.

pluntan
0

Såg inlägget du gjort i walstad artikel, så fick mig nog ett svar där.

Omorika
0

#20 Va bra att du såg i den :D. Är växtnörd i botten och har gått trädgård i gymnasiet så har hållt på med många olika sorters jordar och vill bara att ingen ska råka ut för den jäkla perliten i deras akvarium. Efter lite efterforskning verkar det framförallt vara Hasselfors S-jord som innehåller perlite.

Va ett gissel att vattna jord med det i så kan bara tänka mig hur det skulle bli i akvarium. Är dock en mycket bra såjord om man ska använda det till dess rätta syfte :D.

pluntan
0

Ja det låter ju inte så kul om det flyter upp vita saker i karen med jämn mellanrum, det är man hellre utan. Men annars tror jag på så och kaktusjord till akvariet.

Googlade saken, och läste lite flyktigt om någon som använde perlite i filtren.

idaaforsling
0

JAg planerar att använda Eldorados blomjord då jag läst att flera använt den med framgång :)

Omorika
2

Det kan nog va ett bra filtermaterial är poröst och skapar nog en god miljö för bakterier. Jag ska också använda Eldorados blomjord, fick sämst i test för näringvärde så tror den funkar fin fint.