Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4287 ggr
Hej.
0

Växtakvarium

Hej, ska göra om mitt 180L Juwel till växtakvarium, ska främst vara växter i bakgrunden, vill gärna ha inspiration av era växtakvarier om ni har nån länk till bildtråd mm. Tipsa gärna om fiskar man kan ha där tillsammans med 4 snälla scalarer! :) Har även mycket tillfälliga malar där, många Ancistrus malar b.la, men ni får jätte gärna tipsa om ni vet nån tålig växt! :)

[kerstinthemilklover]
0

Anubas är en tålig planta.

javaormbunke brukar bli en fin skog

Det finns korta grässorter som är fina att ha i framkant, men jag kommer inte i håg namnet.

Hej.
0

Okej, tack du påminde mig iaf om en djuraffär där man kan köpa akvariegräs! Javaormbunke ska vi testa!! Tack

Roxie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på mitt 180 Juwel :)

Mina växter:
Hygrophila Polysperma, bak till vänster.
Hygrophila Polysperma Rosanervig, framme i vänstra hörnet.
Bacopa Monnieri, bak i mitten.
Vallisneria Gigantea, bak till höger.
Alternanthera Reineckii mini, röda växten till vänster.
Staurogyne Repens, låga i mitten.
Sagittaria Subulata, lägre gräs till höger.
Pistia Stratiotes, flytväxter.

Kanske någon av dessa växter skulle passa dig också :)

// Sofia

inthegame
1

Snyggt!! #3

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Hej.
0

#3Wow! Det där var det vackraste akvarium jag någonsin sätt!! Hur har du fått till det där? Trodde det var 450L… Herregud så snyggt!! Tack för att du skrev ner växterna också!

Roxie
1

#5 Tack 🙂 Det har varit igång sedan juni 2013, men jag var rätt noga med att läsa på om varje enskild växt innan jag köpte några. Samtliga växter är relativt snabbväxande (förutom Bacopa monnieri och staurogyne repens).
Sen vill jag tipsa om att köpa växter från privatpersoner istället för djuraffärer. Kommer de från privatpersoner så är min erfarenhet att de är i mycket bättre kvalitét.

// Sofia

Omorika
0

Hej

Jag håller lite med jordakvarium och tycker det är en enkel och effektiv metod för att få ett växtakvarium. Mitt nuvarande är ett 54l experiment med så många olika växter som möjligt = ingen vacker syn. 

Det är dock lite dyrt med uppstarten då man måste ha mycket växter från början. Kolla artikeln här om Walstad är i princip samma metod. Vill man inte ha blomjord i akvariet bör den del där växterna ska vara ha en mer näringsrik botten typ nån akvarie soil. 

Ska snart starta upp ett 152 l low tech där utformningen ska var mer tilltalande och jag har tagit inspiration från dessa sidor: 

http://www.tropica.com/en/layouts.aspx

http://showcase.aquatic-gardeners.org/

Lycka till