Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5774 ggr
[Jens]
0

Ett nytt ytterfilter + ett par frågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er,

Igår kväll bestämde jag mig att skaffa mig ett ytterfilter så redan imorse kl 7:30 startade jag arbetet. Jag skulle tömma mitt 375 L akvarium samt att flytta den till en annan plats och installera ett ytterfilter och tänkte att det här ska väl inte ta så lång tid.

Hade jag vetat det innan så hade jag nog aldrig gjort det. Blev klar för 10 minuter sen, alltså kl 20:53 !! Fy fasiken vilket jobb det var! 🥵

Det blev en Eheim Proffesional 3 typ 2073 (köpt på hornbach idag) och så tyst den är! Hörs ingenting ifrån den. Nu kommer mina frågor och det är hur ofta ska jag byta delvatten när man har ytterfilter och hur ofta ska jag göra rent den?🤔

[Jens]
0

Börjar få lite grepp om delvattenbyte samt när man ska göra rent filtret. Det är väldigt olika tydligen och beror helt och hållet på olika faktorer såsom antalet fisk, matning m.m. Det är tydligen något man får prova sig fram helt enkelt.

Att rengöra filtret verkar vara likadant där. Jag kan se allt ifrån ett halvår till ett helt år innan man gör rent filtret. Mycket får man lära sig ;)

Frågan kvarstår dock till er som har ytterfilter för man är lite nyfiken ändå. ;) Hur ofta byter ni delvatten och hur ofta rengör ni filtret?

Toph123
0

Har inget ytterfilter men vet du om de är effektiva?

Snyggt akvarium!👍

Lilolizeit
0

Oj vilket jobb!

Jag funderade själv på att flytta mitt 350 liters då jag vill möblera om men jag vet i sjutton om jag orkar med det. haha

Jag har ytterfilter från eheim 2217, också knäpptyst! :)

jag byter 3-4 hinkar 1 gång i veckan. Å ibland lite mer fast bara varannan vecka.

Jag köpte mitt filter i maj och tänkte göra rent det här om veckan, när jag öppnade upp det så såg jag att det var helt onödigt. Så jag undrar också ungefär hur länge det borde vara mellan rengöringen.

Haha, insåg precis när jag läste igenom mitt svar att jag inte svarat på något alls! 😂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Haha! Tur att jag berättade om arbetet jag har gjort dårå men ha det i åtanke att det tar tiiiiiid! Jösses vilket arbete det var.

Ja, att rengöra filtret behöver man verkligen inte göra så ofta vad jag har förstått efter att ha googlat en massa men delvatttenbyte är också lite si och så med. Ska köra lite dropptest på vattenvärdena efter en vecka och se om det behövs byta och om inte vänta en vecka till och kolla igen. De flesta som har bra ytterfilter brukar säga 1 gång i månaden.

[Jens]
0

Tack! Saknas en hel del växter igen. Behöver köpa nytt för jag kastade en del.

Ytterfilter är otroligt effektiva. Det går inte jämföra ett innerfilter med ett ytterfilter men sedan är det ju en kostnadsfråga.

Lilolizeit
0

#4 ja det var det verkligen. Jag är ju inte hög effektiv direkt heller, så jag får nog boka in om möbleringen när jag har semster. 

Ja, jag skulle nog kunna hålla mig till vattenbyten 1ggr/mån. 

Men man är ju ändå i akvariet å pillar å kollar läget så då blir det lätt ett par hinkar av bara farten. :)

#5 Är det så himla dyrt med ytterfilter egentligen? jag tror mitt kostade typ 900kr till mitt 350 liters, medans ett innerfilter till nanokaren(15-20liter) kostar runt 180kr. Så hur dyrt är det egentligen?

[Jens]
1

Ja, det finns ju olika ytterfilter till olika priser. Min gick på 2250 kronor men har sett att det finns billigare men det var akut situation idag så jag var tvungen att köpa en redan idag.

Jag tror att det skulle räcka med en gång i månaden men får kolla läget lite och då är det bra med dropptester för att se vad som sker med vattnet. Jag vet att innehållet i det filter jag köpte ska vara riktigt bra saker.

Självklart kollar man in akvariet då och då och slamsuger lite här och där och pillar på växterna lite och klappar fiskarna ibland. Det kommer jag fortsätta med 🙂

ptb
0

intressant inlägg för mig som håller på att skapa finans delen av att skaffa ytter filter =P med fru och 2 barn i små barns åldern är det ju mycket som ska till innan man kan dumpa 2-3000 på ett nytt filter när ena i familjen är arbetslös. men men det kommer det med =)

[Jens]
0

#8 Kolla danska zoo-affärer för de har bra priser på ytterfilter och även eBay.co.uk. Det är dyrt i Sverige.

Lilolizeit
1

Jag beställde mitt från danska zooplus. :)

ptb
1

tackar för tipsen =)

[Juwel]
2

Jag har Eheim Pro II 2028 ytterfilter men har även ett Eheim förfilter som sitter på insugningsröret i akvariet.Det är ett Eheim förfilter nr 4004320 och är väldigt bra och tar mycket smuts och skonar ytterfiltret vilket gör att du inte behöver göra rent ytterfiltret så ofta.Förfiltret gör jag rent ca 1 gång per månad och ytterfiltret varje halvår.Byter 30% vatten en gång per vecka. Mitt vatten är alltid kristallklart och jag behöver aldrig göra rent botten.

[dynamitella]
1

Jag sköljer rent 80% av hela ytterfiltert var tredje månad ungefär. Men endast för att jag har problem med nematoder som bor i pumpen. Själva pumpen slammar inte igen mer än en gång per år om jag inte rengör alls. Så den är självgående.

Vattenbyte en gång i månaden :) 30%.

[Jens]
0

#13 Innan du sköljer av filtret så har du då märkt att den inte är lika kraftfull då? Eller är det så att du gör det som en regel för att du vet att det finns en massa nematoder i akvariet? Är det vanligt med nematoder i vattnet för jag har då inte märkt sådan äckliga kryp i mitt akvarium ännu vad jag kan se =)

[dynamitella]
0

Nejnej, jag märker ingen skillnad alls före och efter. Det är inte så igenslammat att det blir tryckskillnad. Jag gör det bara för "dammet" och smådjuren.

Nej, det är inte så vanligt med dessa kvantiteterna :) Lite är normalt. Men de ser man sällan.

[Jens]
0

Jag sökte lite på nematoder i akvarium men slutade tvärt att fortsätta läsa för huaaa vad äckligt det var att se dem i stora mängder! Jag dricker kaffe just nu så jag har inte lust att tänka på dem.. Hahaha! Tack för att du delade med dig infon av vattenbyte och pumprengöring!

[Seaside]
1

Shit, vilket jobb! Men det blev bra! Ibland är det tur att man inte vet tids- och energiåtgången på ett projekt INNAN man sätter igång. Tänk så mycket som skulle förbli ogjort annars😉

[Jens]
0

Det är sant men nu efter 2 dagar så är jag jättenöjd med insatsen även om jag fortfarande har träningsvärk. Det jag funderar på är att det fortfarande är lite grumligt men vet inte om utblåset är för kraftigt eller om det bara handlar om tid tills allt har lagt sig. Det återstår att se.

Men jag märker stor förändring på aktivitet i akvariet. Fiskarna är mer glada och livligare än någonsin. Det är ett gott tecken. Hoppas bara att växterna känner samma sak 🙂

[Seaside]
1

Skulle tro att grumligheten beror på själva omflytten. Även efter ett vanligt delvattenbyte kan det ju bli lite partiklar som far runt.

Kul. Bra belöning efter ett hårt arbete!

[Jens]
2

Jag måste berätta en sak som jag glömde nämna tidigare.

Jag har Julas blästersand i akvariet och när jag startade om det hela för att kunna möblera om i vardagsrummet så slamsög jag allt jag kunde se på ytan och tömde så mycket vatten jag kunde. 

Jag gjorde inte rent sanden men när jag rörde i sanden så blev jag mycket överraskad över att det inte var så mycket sandsnäckor i sanden som jag trodde jag skulle ha.  Det betyder att jag matar mina fiskar och snäckor väldigt bra eftersom de malaysiska snäckorna inte har förökat sig kopiöst. 🙂

När jag väl hällde i vatten för att starta upp akvariet så var vattnet klart direkt. Inget skit/bös i vattnet blev det och det är ett tecken på att sand verkligen är bra att ha i akvariet och att sandsnäckorna har gjort ett kanonjobb under sanden. 👍

Det är verkligen skillnad på grus och sand. Jag minns ju när jag för ett halvår sen bytte från grus till sand och hur mycket skit/bös det var i gruset. Det var så skitigt och jobbigt att göra rent gruset som jag i efterhand sålde för att ha Julas blästersand. 🥵

Ytterfiltret gör sitt jobb och jag är så nöjd med köpet så att jag till och med funderar på att köpa ett mindre till mitt 63 L akvarium. 😉

sauk1
0

Förklara för en okunnig. Vilka ser du är fördelarna och är det en viss storlek på akvarium som är mer lämplig? Finns väl en utökad läckagerisk?

[Jens]
0

Tycker fiskarna är mer livliga och leker desto mer och att vattnet är klarare och att det är tystare ljud ifrån pumpen. Vattnet var klart tidigare men jag tycker på något sätt att vattnet är ännu klarare, friskare på något sätt. 🙂 Om växterna mår bra av det har jag inte kunnat se ännu med tanke på tiden.

Läckagerisk finns naturligtvis med ett ytterfilter och därav är det viktigt att sköta den enligt instruktionsboken.

[Seaside]
0

#20 Du har gjort mig bra sugen på att byta min engelska sjösten mot blästersand😇. Berätta gärna mer om Sandsnäckorna! Hur hjälper de till? Antar att de "luftar" sanden och städar (?) Vad vill de ha att äta?🙂

[Jens]
0

#23 Du ska inte tänka på att du måste mata sandsnäckorna för gör man det så förökar de sig. Utan låt dem vara så sköter de sig själva och de äter allt förutom bajs, gamla växter, döda fiskar, döda snäckor m.m. Bajset tar du hand om med en slamsugare som ligger på gruset. Matar man som man ska så blir det helt enkelt bra i akvariet för det mesta bajset försvinner med tiden om man inte matar för mycket. Det är verkligen inte mycket som jag Slamsuger upp i akvariet. Det där med förökning av fiskar, snäckor m.m handlar mest om trivsel och mat. Matar du mycket så är det inga problem att föröka sig till ännu flera för maten räcker ju till alla men håller man bra delning av maten så är de försiktiga med att föröka sig. Sand är också mycket bättre för andra snäckor att röra sig på eftersom det är slätt.

[Seaside]
1

#24 Tack för (som vanligt) utförligt svar!👍

[Jens]
0

Jag har sedvanligtvis gjort det jag brukar göra och det är att byta vatten varje vecka och det gjorde jag i det stora akvariet trots mitt nya ytterfilter vilket jag inte behöver göra enligt många. När jag hällde ut vattnet för att se hur 'skitigt' det var så såg jag ingenting. Ingen missfärgning alls vilket jag alltid såg förut. Det betyder att det funkar såå bra med ett ytterfilter och det är jag tacksam för med tanke på priset. Nu kan jag med lugn och ro åtminstone vänta 1 månad innan nästa vattenbyte och se om det har blivit en massa skit m.m. i vattnet. Vilken lycka att inte behöva tänka på det men samtidigt så ser jag hur fiskarna mår. De mår betydligt bättre och är friskare, piggare och gillar miljön på ett helt annat sätt. Går nästan inte förklara men man ser det!

[Seaside]
0

Vattenbyte 1 ggr/månad lät nästan lite för lyxigt! Till hur små kar finns/kan man använda ytterfilter?

[Jens]
0

Många pratar om att det 'bör' vara ett ytterfilter till akvarium över 200 L men jag har nästan bestämt mig att köpa ett till mitt 63 L akvarium för det är så enorm skillnad på innerfilter och ytterfilter.

[Jens]
0

Svaret på din fråga är att jag vet att det finns ytterfilter till 50 L akvarium men om det finns till mindre än så vet jag icke.

[Seaside]
0

#29 Misstänkte oxå att det var så…

[Jens]
0

Är fortfarande nöjd med mitt ytterfilter. Otroligt skönt att inte behöva byta så ofta delvatten och jag har ännu inte gjort rent pumpen. Tror det är som de flesta säger att det räcker med en gång om året eller två. Vi får se =)

mimåne
1

Låter lovande, intressant att följa då jag nu har samma filter. Jag tror allt att mitt ska få starta upp imorgon också! 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Så gött för dig!