Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1235 ggr
AnWa15
1

54 l, tips?

Hej! Jag har ett 54 liters akvarium som har varit igång i ca 5 månader. Jag har just nu 2 platys, 4 neontetror, 1 Ancistrus, 2 zebrafiskar och en golfboll. Efter att ha blivit medlem här på sajten (för ca en månad sen) har jag fått mycket mer kunskap om vad som är bra/inte bra att göra för mina fiskar eftersom att jag tidigare litade på allt vad djuraffärerna sa till mig. :(

Har haft olika sjukdomar i karet som har tagit livet av 2 platys (bukvattensot), 6 neontetror, 3 zebrafiskar och en kuuhliål, mestadels pågrund utav fel kunskap som jag förlitat mig på. Jag har därmed blivit medveten om att golfbollen och ancistrusen inte alls hör hemma i ett såhär pass litet kar. Har även haft en del problem med tofsalger och någon slags "gröna prickar" alg som gjorde att jag nästan ett tag tappade sugen för mitt akvarium.

Har nu läst på lite om andra 54 liters kar och bestämt mig för att göra en "mini-omstart", hade tänkt skänka bort platysarna, golfbollen, zebrafiskarna och ancistrusen till en vän/till djuraffären. 

Nu kommer frågorna 🙂: 

1. Mitt förslag var att kanske ha 10 st galaxyrasboror, 10-15 neontetror, några räkor (tips på art?). Jag vet dock inte om dessa passar så bra tillsammans, så jag frågar någon mer kunnig här på sidan om vad som skulle kunna vara relevant 🙂

2. Förslag på växter som passar till sand? (Ska byta från grus till sand och har tofsalger på alla mina, så det behövs lite nya)

Hoppas det inte blev ett alltför långt inlägg 😉

inthegame
5

Vad bra att du beslutar att göra de bästa för dina fiskar!
Som räka kan jag rekommendera körsbärsräka eller Pearl-räkor. Själv har jag körsbär men får allt ta och skaffa några Pearl till min kommande räkvas. Körsbär och Pearl vill dock vara minst 10 stycken. Jag hade nog inte haft 2 stimfiskar då det kan bli lite rörigt. De är inte farligt så det är helt upp till dig själv. Själv gillar jag neontetror mycket:) Kanske några guppys? Ifall du vill ha bra städpatrull så skulle jag rekommendera Otocinclus:) Vill vara minst 6 stycken. Annars 3 amanoräkor? Fast de ska inte vara tillsammans med Pearl eller körsbär då de konkurrerar om maten.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[Jens]
1

inthegame ger dig bra råd men vill bara tillägga att räkor är lika bra städpatrull som ottosar. Skaffa 20 st räkor så ordnar det sig ;) Sand som bottensubstrat är trevligt men vågar du på soil som t ex stratum shrimp soil så blir det ännu bättre. Ljus, ha bra ljus helt enkelt.

inthegame
2

#3 Jo det är sant. Bara jag som har dåliga erfarenheter då jag hade 3 räkor ett tag i 10 liter som städpatrull. Riktigt algigt akvarium dessutom;) Kanske inte konstigt.;)

inthegame
2

Oj glömde helt bort att tipsa om Pangio kuhlii - Zoopet
Älskar dem!! Men de är osynliga såvida man inte har några stycken.

AnWa15
0

Tack för tipsen! 😃

Anon
2

Åh vilket klokt och moget beslut du har gjort! Om alla djurägare hade tänkt som dig och vågat granska sig själva, hade världen blivit en mycket bättre plats för djuren. :) 

För att svara på dina frågor, så skulle jag nog vilja hålla med inthegame om att det blir lite rörigt med många stimfiskar. Jag skulle istället ha haft en sorts stimfisk, och sedan kompletterat med ett par eller en trio av en lite större fisk. Om du vill ha fisk tillsammans med räkor så rekommenderar jag amanoräkan. Tålig, städar bra, men är svår/omöjlig att få bebisar av och den är inte heller så färgglad. Vill du ha körsbärsräkor istället så måste du tänka på att inte ha för stora fiskar då de gärna äter räkorna och räkbebisarna. Annars är ju körsbär kända för att vara tåliga och lätta att få bebisar av, och dessutom är de lite färggladare. 

Har du kollat på någon gurami-sort? Dvärggurami och honungsgurami är vackra fiskar. Om jag har förstått det rätt ska man ha en hane och flera honor när det gäller guramis. De vill gärna ha ett akvarium som är rätt lugnt också. 
Annars kanske påfågelgoby kan vara något för dig? Den är inte helt lätt att få tag i, men din djuraffär kanske kan plocka hem såna åt dig. Jag har ett par av dem, och de leker hela tiden (kul beteende för hanen vaktar äggen i en liten grotta tills de kläcks), och de är också tåliga och extremt vackra. De kan dock vara kräsna med maten, mina vägrar äta flingfoder. Jag har mina tillsammans med amanoräkor.
Annars finns ju också killis, som är väldigt vackra. Min djuraffär har http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=296 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=57 hemma, och båda anses vara tåliga och ganska lättlekta. Mycket vackra fiskar som finns i många olika färgvarianter. :)