Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 910 ggr
crolizz
2

Guppy mm

Hej. Har nyss startat upp mitt 200liters kar och vill ha bla Guppy i det. Är det nån som föder upp eller har yngel att sälja här inne? Ni brukar ju skriva om att de är så sönderavlade och dåligt kvalitet på dem man köper i djuraffärer och hellre skall hitta nån odlare eller vad man kallar det istället.. I närheten av Västerås vore toppen..

[VSK]
0

jag har några guppys.. -bor i v-ås 🙂

Samlar på hanar men verkar mest få honor 🤔

[Evisen]
0

Detta låter tossigt, men jag har hört att man kan påverka fiskars kön genom ph-värdet. Men jag tror det vara bara ciklider(malawi's och de fiskarna) som påverkades.

[VSK]
1

Nä det låter inte tossigt här iaf. -vet att vissa djurs kön bestäms av omgivningen.

crolizz
0

#1 Låter intressant :) Vill du PMa mig vad du har (färger,antal) å vill ha för dem :)

[VSK]
0

Ja jag gör det imorgon…

emmej62
0

Guppy påverkas inte av några uppgifter utav ph värdet ( av vilket kön det blir). dock kan man påverka det genom temperatur att höja temperaturen till 32 celsius för att hannarna inte är lika känsliga för höga temperaturer som honorna. och en dela andra odlingsmetoder som att exempelvis sätta en hona några timmar med 5 till 4 hannar så att alla parar sig med honan det har visat sig vara ett bra sätt att få fler hannar. jag skulle dock INTE rekommendera den förstnämnda metoden eftersom man riskerar att även skada hanynglen. och igentligen får man inte några fler hannar ändå eftersom honorna dör av den höga temperaturen. så låt oss säga att vi har en Guppy hona hon väntar 40 yngel dessa yngel är till 50% hannar och till 50% honor. och man höjer temperaturen till 32 celsius så får man bara 20 hanar kvar. och inga honor (som ett exempel) jag rekommenderar dock alla som odlar Guppy att ha ett normalt ph värde och inte ett lägre ph värde än 6,0 eftersom det kan påverka alla Guppy negativt även dom stora.