mask farlig för människor?
Såg en mask i akvariet idag, antingen kom den ut från ynglet mun eller så hade ynglet problem med att äta masken och spottade ut den igen…Masken verkade inte kunna simma och försvann ner i gruset, den var ca 5mm stor..Vet någon vad för mask det kan vara? Har totalfobi för maskar så undrar även om det är någon form av parasitmask om den kan vara farlig för människor? Har inte sett andra maskar i akvariet…
Va den pyttesmal och vit? så fall har jag haft sådana i mitt förra kar å de va inte nå farliga vad jag fick höra iaf:) Om du ser den igen så fota om de går och vilken färg
Hmmm…inte pyttesmal, den kunde inte simma, de som är ofarliga kan simma eller har jag fel för mig? Kommer inte ihåg färg, men ljus kanske vit…Såg något yngel som fick typ spassmer och kliade sig hela tiden, några timmar efter…De äter inte lika mkt längre heller..
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242 Gälmask? Kika lite där . Jag vet faktiskt inte vad det kan vara
ööee…fick precis upp en mask när jag slamsög liten del av akvariet, genomskinlig och den simmade, var ca 1,5- 2 cm lång men jättetunn…verkade som den försökte ta sig ovanför ytan när jag rörde om i vattnet…alltså jag hoppas verkligen att de inte gillar människor så himla äckligt! man såg ju den knappt heller men var rättså lång….
Ej farliga för människan. Att guppys kliar sig är normalt, men inte om dem kliar sig mycket och upprepande.
Detta kan antigen vara en gälmask, eller den väldigt vanliga vita masken som dyker upp någon gång i dem flesta akvarium. Oftast så kommer dem för att man har mycket bajs och annat skit i karet, övergödning.
Kolla om vissa fiskar verkar ha svårt att andas, och rör på gälarna mycket. Finns medicin till gälmask.