Rådgivning 90 l
Mitt akvarium ligger på ca 90 liter. I det har jag Black molly, neontetror, lite snäckor och några växter. Jag har även alger och skräpsnäckor, men jag ser det inte som ett jätteproblem. Har haft igång det i typ ett år.
Jag matar ungefär varannan dag. Vattenbyte och städning sker när jag kommer ihåg det så ibland varje vecka och ibland var tredje. Det verkar inte göra någon skillnad för fiskarna, det är mest de gröna trådiga algerna som hinner växa till sig. Svarta fluffiga alger fick jag med helenorna som jag skaffade för att bli av med skräpsnäckorna. Helenorna åt alla physa med inte den andra sorten som ser ut som en kanelbulle. Och sen hade dom ihjäl mina städsnäckor så att akvariet hann växa fullt med alger innan jag skaffade en ny städpatrull. Så nu har helenorna fått flytta till en petbox med några mollyyngel och massa skräpsnäckor.
Om jag slutar med salt till mollysarna, kommer ynglen tåla sötvatten bättre? Visserligen gillar zebrasnäckorna salt men jag tror inte mina andra invånare gör det och jag vill skaffa fler snäckor. Jag har varit inne på att inte ha mollysar alls pga saltet. Hur bör jag tänka här?
En Neontetra har varit blek ett tag och dog i morse. Var den sjuk eller bara gammal? De andra 19 st ser bra ut.
Kommer helenorna svälta när de bara har skräpsnäckor de inte gillar? Jag frågade i djuraffären om jag skulle behöva odla mat till dem och de sa nej. Kommer helenorna och mollyynglen må okej i petboxen? Har ingen pump där men massa växter. Eller ska jag göra mig av med dem?
Vad finns det för fiskar som skulle passa mitt akvarium (och min ickedaltande skötsel) och som äter alger? Finns det något som äter skräpsnäckorna med inte har ihjäl de andra?
Jag städar sällan botten, behöver jag ha näring till växterna i alla fall?

Hmm… Ancistrus kan du inte ha i 90 liter och otocinclus är nog för kinkiga. Helenasnäckor äter alla snäckor. Om du har tillräckligt många posthornssnäckor förökar de sig snabbare än helenasnäckorna kan äta upp dem. Annars kan du ha amanoräkor som algätare.
Neontetran kan ha haft neonsjukan. Titta på bilder och jämför. Om du tror att det var neonsjukan så håll koll - andra kan vara smittade!
Vad har du för växter?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det är nog inte posthorn jag har. Dom blir inte större än 6 mm ungefär.
Kan ha varit neonsjukan. Nu när jag försökte räkna in neontetrorna så fick jag det inte till mer än 16, och jag hade 20. Jag har haft en blek fisk i stimmet i ca 2 veckor nu, men det kan ju ha varit flera individer i rad. Hur fort försvinner fisklik? Har bara hittat ett.
Jag vet inte riktig vad jag har för växter. Glömmer alltid att skriva upp vad dom heter så jag kan inte kolla skötsel när jag kommer hem :/ Men kan fixa bilder om någon vill hjälpa till att identifiera.

#2 Jag menade att du kunde ha posthornssnäckor som städpatrull istället för en mal.🙂
Jag vet faktiskt inte hur snabbt fisklik försvinner. De jag hittat har varit kvar i flera dagar. Stackarna kanske försvunnit i en växt och inte syns?
Bilder är toppen!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Fast jag gillar snäckor och vill ha många olika så helenorna får nog bo i petboxen tills jag kommit på nått bättre.
Tre olika växter har jag. Den mörkgröna ser ut som en kalla när den blommar. Den stora tussiga växten verkar trivas och här har jag precis rensat av den för den blir så stor. Fast den bryts väldigt lätt och ligger och flyter runt vilket jag inte är så nöjd med. Ska den göra det?
På botten har jag ganska grovt blandat grus. Gratis är bra och det följde med akvariet. Det är svårt att få nya växter att fästa och sitta kvar.
#2 Mina posthorn äter gladeligen upp fiskliken! Två dygn och fullvuxna guppys har varit totalt borta.
Fick lite panik i morse när hälften av tetrorna var bleka, men de återfick färgen efter några timmar. Om det var neonsjukan på den som dog så borde det vara över nu va? Eller hur många dagar efteråt är det risk för smitta?
Någon som har tips på växter som funkar på min botten? Det hade varit kul med nått som bildade lite matta.
#1 - Jag har funderat på att köpa Otocinclus, hur menar du med kinkiga? Vad bör jag ändra på för att det ska funka?
Har även funderat på Rosentetror eller Koppartetror. Men jag har så jävla mycket mollyyngel så jag vet inte hur mycket fiskar jag kan ha i utan att det blir för trångt. Om jag har ca 16 Neontetra, sparar ca 10 mollys, kan jag ens ha fler fiskar i? Enligt de rekommendationerna jag har hittat så är det redan överfullt för 16 tetror ska ha 80 l själva. Men det låter väldigt mycket utrymme för ett stim.
Otocinclus är känslig och är inte lätt få att överleva en längre tid,dom odlas inte utan är viltfångade.Om man köper se till att dom har tjocka magar då många är svultna och är svåra att få igång.Annars en trevlig liten mal.
Börjar få ordning på algerna med snäckorna. Så jag kanske inte behöver någon algätande fisk.
Inga fler neontetror har insjuknat.
Nu har fiskarna äntligen börjat sätta i sig av de små ynglena.
#7 Jag tycker man överdriver ottosarnas känslighet, mina är väldigt tåliga och har bland annat suttit i gapet av en glupsk groda, klarat tre flyttar och överlevt mystisk sjukdom som tog död på mina tre kamphonor. Jag köpte 6 stycken och alla lever fortfarande.
Alla ottosar är inte vildfångade heller, speciellt inte de man köper i butik?
Kardinal o neontetror är bleka på morgonen, dom släcker ner inför natten o tänder upp neonbelysningen när dom vaknar till. 😃
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#9 instämmer. vad var det för symtom som du fick på dina kamphonor och otoclinus?
#9 Jag överdriver nog inte att otocinclus är lite svåra att överleva det är ofta en på nätet förekommande uppgift men det kan vara olika så du har haft tur :)
Sedan är all ototcinclus som du köper i akvariebutiker VF,dom är svåra att odla.
#11 Ottosarna visade aldrig några symtom, kamphonorna hängde vid ytan och nästa dag var dom döda :(
#12 Jag har för mig att dom är lika svåra att odla som neontetror, men att det går om man har rätt miljö?
Nu har en till tetra dött. Kan dom vara gamla? Hur länge lever dom? Dom borde ju vara väck allihopa vid det här laget om det var neonsjuka.
Mina nya elefantsnäckor har helt tuggat sönder min stora fluffiga växt. Någon som har tips på växter som dom låter bli?

Ett bra tipps på att bli fri alger är att köpa siamesiska algätare dom äter även tofsalger vill du bli fri snäckor så har jag av egen erfarenhet ett bra förslag köp pakistanbotior dom total rensade alla snäckor i mitt förra akvarium
#15 Om hon vill fortsätta att ha snäckor utöver skräpsnäckor så är nog inte botior ett bra alternativ dock…! Min egen erfarenhet av siameser är att de är duktiga i början tills de upptäcker hur gott flingor är 😃Min sista siames var för aggressiv för att hållas med andra siameser, och han åt endast vad de andra fiskarna åt + algtabletter…! Han dog av ålder nyligen, blev över 10 år gammal 😭 Underbara fiskar, så rekommenderar dem men det är inget jag skulle skaffa för algernas skull 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Har fem sorters snäckor i karet som jag vill behålla. Antalet skräpsnäckor har minskat ordentligt sen jag började skrapa loss klungor från rutan och stoppa ner i petboxen till helenorna istället.
Hur stor är petboxen där du har helenor och yngel?
Antagligen för liten. Några liter. Ynglena ska flytta tillbaka till akvariet och helenorna ska bo i räkvasen sen.