Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 7808 ggr
Pladask
0

HJÄLP! Krokig kropp?

Jag blir knäpp, förstår inte vad som är fel? Är andra fisken nu som börjar bli krokig. Dom har sett helt normala ut när dom fötts eller när vi fått hem dom, efter några månader börjar dom bli krokiga och få svårt att simma.

En guppyfisk har nu blivit krokig under natten (den andra fisken var en Molly kan jag tillägga). Man kan säga att om man ser dom underifrån så ser dom ut som ett "s".

Har även haft en Molly-fisk som fötts krokig, men de andra två har alltså varit normala från början. Någon som vet vad felet är? Finns det något jag kan göra?

[Jens]
1

Det är väldigt enkelt att gissa och det är att de är sönderavlade och därför blir de krokiga, tyvärr.

Pladask
0

Läste något om att det kunde vara parasiter också, men det märks ingenting på de övriga fiskarna och han ser normal ut i övrigt. Eventuellt en liten bula på undersidan, men kan vara krokigheten också…

Förmodligen har du rätt, mycket tråkigt. Konstigt att dom inte blir krokiga direkt? Och jobbigt när man inte kan göra något.

[Jens]
0

Jag kan tycka mig se tendenser till att det blir fel på fiskarna när jag väl ser dem i butik. Fast väldigt små yngel kan jag inte se något på utan halvvuxna fiskar.

Mantissa
1

#1 Tror du det? Tycker det låter konstigt då genetiska fel borde synas från födseln och inte dyka upp på vuxna fiskar. Jag skulle gissa på någon parasit eller annan typ av invärtes smittsam sjukdom. De kan ju iofs vara känsligare för detta om de är hårt avlade.
Jag har hört att de kan bli krokiga av fisktuberkulos också, men har aldrig kommit i kontakt med det själv. Dock är den smittsam till människa så var noga med hygien till du uteslutit den!

[Jens]
0

Ja Mantissa men det var som sagt en gissning. bild är lättare att utgå ifrån än ord. 🙂

Fislisa
0

Usch lider med dig :( har aldrig haft någon som blivit som ett S, men när de blir gamla blir mina krokiga, böjda liksom och tappar allt fett.. Ofta på bara några dagar :( Jag avlivar alltid när de blir sådana.. (Jag sköter inte skälva avlivningen, det klarar jag inte) tur jag har en sambo som gör det åt mig.

godisgrisen
2

Jag tror sjukdomar även smittsamma är ovanliga på akvariefiskar. Jag tror att många tror att fiskarna är sjuka för det är l'ättare och skönare om symptomen beror på sjukdom än på dåligt vatten som troligen är orsaken till 90% av alla problem man får i sina akvarier. Djuraffärerna och fisktillbehörsfirmorna vill sälja mediciner och dyra droppar för det ena och det andra så de påstår gärna att det är medicin man behöver. I själva verket är det ofta dålig vattenkvalitet pga. övermatning som är orsaken till alla problem.

Sönderavlade låter jag vara osagt tror faktiskt inte att krokighet alltid beror på gener. Däremot vet vi att speciellt Guppy drivs upp för fort de ska växa snabbt för att kunna säljas snabbt och dessutom ges mediciner i vattnet för att de ska se friska ut vid försäljning. Att växa för fort är aldrig bra. Att bada i mediciner ger tråkiga följder då medicinerna inte längre finns till hands. Dessa anledningar och inte aveln i sig gör att Guppy man köper i butik är löjligt kortlivade.

Att fiskar plötsligt blir krokiga beror på att de är nedsatta, sjuka, eller kroppsligt åldrade då förtvinar musklerna så de inte kan hålla sig raka. De åldras i förtid helt enkelt. Att yngel blir krokiga beror oftare på fel eller för lite foder än gener.

Själv är jag numera noga med vattenbyten och aktar mig för att mata för mycket. Jag använder ALDRIG vattenberdningsmedel men mina värden är perfekta ändå. Medicin har jag använt vid några enstaka tillfällen vid pricksjuka. Jag har aldrig vattenproblem numera men jag vet att det tar år att lära sig att göra rätt men det är lite av tjusningen med denna hobby.

guppytjej
1

För lite c-vitamin o kosten kan ge krokighet också.

Pladask
0

Tack för alla svar, tycker det är konstigt med sjukdomar eftersom alla andra mår bra. Vattenvärdena ser kanon ut också. Det enda jag tänker på annars är maten, testar gärna något annat. Vad hade ni rekomenderat för mat? Har molly, Guppy, slöjstjärt och siamesisk algätare.

xanna
3

Fiskars ryggar brukar ge upp som ett tecken på att immunförsvaret är nedbrutet. Vilket i sig brukar snabbt leda till döden.

Anledningarna kan vara många.

Stressig miljö, dålig vattenkvalité, parasiter, ålderdom, dålig kost.

Just guppys som importeras till djuraffärerna föds upp i gigantiska bassänger. Risken för inavel torde vara minimal, men däremot medicineras vattnet i förebyggande syfte. Det gör att fiskarna inte har mycket av utvecklat immunförsvar och riskerar att dö i våra privata hem inom kort, när medicinerna gått ur deras kroppar.

Pladask
0

Vad hade ni rekommenderat att jag testar? Han verkar ganska pigg än och inte allt för krokig. Hur kan man se om det är sjukdom/parasiter?

Pladask
0

Någon?

Mantissa
1

En inälvsmask som kan ge krokig rygg ska man kunna se när fisken är i vila då masken sticker ut ur rumpan på fisken. Men den åker in igen när fisken börjar simma. Detta har jag läst, ej sett själv. (såg aldrig mina guppys vila heller när jag hade dem)

Pladask
0

Usch då :S Nä, det är inte ofta man får se det ska ha ögonen öppna under kommande morgon.

Mantissa
1

Obs, det finns någ flera sorter som inte kan identifieras så lätt. Men börja i rätt ände med att kontrolera dina vattenvärden :)

Pladask
0

Vattenvärdena är ok och inget stack ut vad jag kunde se.