Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 814 ggr
pernillaa
0

Slem på ytan

i mitt kar där jag har min Ancistrus har det blivit som slem på ytan och har varit ett tag. pumpen går men när man kollar genom rutan så står ytan still och det ser som grumligt ut.
Om jag kör med håven på ytan så liksom "flyttar sig" hela ytan och det blir som skum i håven och det börjar flyta omkring som slemklumpar i vattnet. Ni vet ungefär som det blir om man har mycket död hud och klöser när man är blöt, sån koncistens. Det luktar ingenting om vattnet.
Det enda jag kan tänka mig att det skulle kunna bero på är att min Ancistrus har mask(börjar gå över nu) men utöver det hittar jag ingen förklaring. Vad kan detta bero på och vad gör jag åt det?
Trodde först att det var damm eftersom locket stått öppet men det blev även när jag höll locket stängt.

Ha en bra dag! // Pernilla

Roxie
0

Proteinhinna troligen. Blir så vid övermatning och för lite ytcirkulation. Rikta utblåset mot ytan så det blir ordentligt med rörelse så kommer det försvinna inom ett par dagar :)

// Sofia

[SonjaG]
0

Lägg ett tidningspapper platt uppe på ytan så suger det upp hinnan.

Roxie
2

#2 Det är bara en "quick-fix". Hinnan kommer tillbaka om inte ytcirkulationen förbättras och eventuell övermatning minskas.

// Sofia

pernillaa
0

Tack, då ska jag göra så. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

[SonjaG]
0

Exakt! Men för att slippa se det om man inte kan ordna det på en gång.

Det håller i sej ett tag.

Om man ser det i ett kampfiskakvarium blir det svårt att öka blåset.